واکنش ترکیه به اعطای جایزه نوبل به حامی نسل‌کشی


واکنش ترکیه به اعطای جایزه نوبل به حامی نسل‌کشی

آنکارا- ایرنا- رئیس جمهوری ترکیه با شرم‌آور خواندن اعطای نوبل ادبیات به نویسنده اتریشی حامی نسل کشی بوسنی و هرزگوین، «تمامی صاحبان شعور و وجدان را به واکنش علیه این اقدام فراخواند.

به گزارش رسانه‌های ترکیه در روز چهارشنبه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در مراسم یادبود هفتاد و پنجمین سال تبعید ترک‌های آهیسکای گرجستان در مجتمع بش‌تپه آنکارا نسبت به اعطای جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۹ به پیتر هاندکه، نویسنده اتریشی حامی نسل کشی بوسنی و هرزگوین واکنش نشان داد.

اردوغان اعطای چنین جایزه‌ای به حامی قاتل ده‌ها هزار مسلمان را «شرم‌آور» خوانده و گفت: تمامی کسانی را که شعور و وجدان دارند، به واکنش علیه این رسوایی فرامی‌خوانیم.

وی با انتقاد از مدعیان حقوق بشر افزود: از دیکتاتور و سرکرده‌های تروریستی که خون ده‌ها هزار انسان را ریخته‌اند، با فرش قرمز استقبال کرده‌اند. این‌ها دغدغه دفاع از حق، حقیقت، عدالت و ارزش‌های انسانی ندارند. اعطای جایزه نوبل ادبیات به نژادپرستی که قتل‌عام بوسنی را انکار می‌کند نیز خود گواه عدم حساسیت‌ آنها در قبال این موضوع است. این جایزه فقط دشمنان اسلام و بشریت را تشویق خواهد کرد".

انتقاد حزب حاکم ترکیه از اعطای جایزه نوبل به حامی نسل‌کشی مسلمانان بوسنی

عمر چلیک سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه نیز گفت که اعطای جایزه نوبل ادبیات به نویسنده اتریشی حامی نسل کشی بوسنی و هرزگوین سایه‌ای بر پرستیژ جایزه نوبل ایجاد کرده است.

واکنش ترکیه به اعطای جایزه نوبل به حامی نسل‌کشی

سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه طی توئیتری ضمن انتقاد از اعطای جایزه نوبل ادبیات به پتر هاندکه نویسنده اتریشی حامی نسل کشی بوسنی و هرزگوین اظهار داشت: توجیه یک جنایت علیه بشریت لکه دار شده و سایه ای بر پرستیژ جایزه نوبل ایجاد کرده است. جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۹ به پتر هاندکه که از این نسل کشی حمایت کرده در روز جهانی حقوق بشر اهدا شده است. این رسوایی و فراتر از بدبختی بزرگی برای بشریت و جهان ادبیات است.

چلیک افزود: در حالی که دردهای نسل کشی بوسنی هنوز تازه بود، این جایزه٬ پیش بینی ظهور جنبش نژادپرستانه رو به رشد در محافل فرهنگ و هنر در غرب است. این جایزه به ارزش های بشریت و اراده صلح ضربه وارد کرده است.

بالکان بخشی از قاره اروپاست که به بالکان شرقی و بالکان غربی قابل تقسیم است. برخی از این کشورها عضو اتحادیه اروپا، برخی عضو ناتو و برخی هم در آستانه پیوستن به ناتو یا در آستانه پیوستن به اتحادیه اروپا هستند. ترکیه با این کشورها همکاری عالی ژئوپلیتیک و استراتژیک برقرار کرده است و در چارچوب ناتو یا در چارچوب همکاری برای صلح ناتو با آن ها همکاری می کند. در واقع ترکیه کاملا ناتوگرا و اتحادیه اروپا گرا در بالکان عمل می کند. به عبارتی ترکیه هم با توجه به سیاست غرب گرایی خود با کشورهای اروپایی از جمله بالکان روابط خود را گسترش داده است.

برخی از کشورهای بالکان مانند رومانی و اسلوونی عضو سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه هستند و در این کشورها پایگاه های ناتو هم موجود است. با توجه به این چارچوب می توان گفت که ترکیه تلاش می کند که نفوذ خود را در بالکان گسترش دهد. علاوه بر این ها رقابت ترکیه و یونان در بالکان وجود دارد و همه مسائل دست به دست هم می دهد که ترکیه در بالکان نفوذ پیدا کند.

ترکیه از ورود کشورهای این منطقه به ناتو حمایت می کند. یعنی درحوزه نظامی و امنیتی، سطح همکاری ترکیه با کشورهای منطقه به گونه ای است که با رومانی و برخی از کشورهای دیگر که عضو ناتو هستند در چارچوب ناتو همکاری می کند.

مسلمانان٬ دومین گروه بزرگ مردمان بالکان هستند اما شواهد نشان می‌دهد که ترکیه در رویکردی اقتصادی و عمل‌گرایان٬ در این منطقه فقط به دنبال تقویت رابطه با مسلمانان نیست و همچنان که در دوران عثمانیان هم موزاییک فرهنگی و تنوع قومی این منطقه را تاب آورده‌ان،٬ در شرایط فعلی هم به دنبال آن هستند که با همه گروه‌ها٬ ارتباط برقرار کنند.

واکنش ترکیه به اعطای جایزه نوبل به حامی نسل‌کشی

اگر چه ترکیه و کشورهای حوزه بالکان، از جنگ‌های سالیان ۱۹۱۲ و ۱۹۱۳ میلادی و زدوده شدن آثار عثمانی از این منطقه خاطرات تلخی دارند، اما شواهد نشان می‌دهد که حالا و پس از گذر ۱۰۶ سال از آن جنگ‌ها، ترکی،٬ صربستان و بسیاری دیگر از کشورهای حوزه بالکان٬ آمادگی آن را دارند که از ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی خود در حوزه‌های دیگر استفاده کنند. اما در عین حال٬ ترکیه مراقب آن است که اختلافاتش با یونان در ماجرای شرق مدیترانه و قبرس بر این حوز،٬ تاثیر منفی نگذارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا