پردازش بهتر صدا با ورزش کردن


پردازش بهتر صدا با ورزش کردن

تحقیقات جدید نشان می‌دهد، ورزشکاران توانایی مغزی بهتری در پردازش صداهای بیرونی دارند.

بر اساس گزارش سایکوسنتزال، دکتر نینا کراوس، محقق ارشد این تحقیق گفت: "هیچ کس مخالف این واقعیت نیست که ورزش منجر به آمادگی جسمانی بهتر می‌شود اما، ما همیشه به ورزش به عنوان روشی برای تناسب اندام فکر نمی‌کنیم بلکه ورزش کردن را روشی برای تنظیم مغز می‌دانیم که فرد را قادر به درک بهتر محیط حسی می‌کند.

این نتایج حاصل تحقیق در مورد 1000 شرکت کننده است که تقریبا 500 نفر آنان از مرکز ورزشی دانشگاه شمال غربی بودند.

توانایی تمرکز ممکن است حاصل آموزش برای بهبود توانایی شنیدن صدای هم تیمی یا مربی باشد که در حاشیه بازی قرار گرفته است. به نظر کراوس این پدیده مشابه گوش دادن به یک دی جی رادیو( فردی که در رادیو صفحات صوتی پخش می‌کند) است.

کراس گفت: "نویز الکتریکی در مغز مانند صدای ایستاتیک در رادیو است و دو روش یعنی به حداقل رساندن استاتیک یا تقویت صدا برای بهتر شنیدن وجود دارد. در این تحقیق دریافتیم که مغز ورزشکار پیش زمینه استاتیک را به حداقل می‌رساند تا صدای بهتری به گوش وی برسد."

کراوس گفت: "به نظر می‌رسد که التزام جدی به فعالیت‌های بدنی با یک سیستم عصبی آرام‌تر دنبال می‌شود و شاید اگر سیستم عصبی سالم‌تری داشته باشید بتوانید صدمات یا سایر مشکلات سلامتی را با توانایی بهتری از بین ببرید."

این نتایج می تواند برای افرادی که مشکل پردازش صدا دارند کمک کننده باشد.

در این تحقیق سلامت مغز 495 دختر و پسر دانشجو ورزشکار دانشگاه شمال غربی و 493 فرد با سن و جنس کنترل شده بررسی شده است.

کراوس و همکاران وی، از طریق گوشی و ضبط فعالیت مغز با الکترودهای سر، هجاهای گفتاری را بررسی کردند.

این گروه با بررسی واکنش صوتی نسبت به صدای پس زمینه و بزرگی واکنش به صدای مرتبط با سر و صدای زمینه درک صداهای گفتاری را تحلیل کردند. این مطالعه نشان داد که ورزشکاران نسبت به غیر ورزشکاران واکنش‌های بیشتری نسبت به صدا داشتند.

کراوس گفت: "نوازندگان و افراد دوزبانه نیز مانند ورزشکاران، توانایی شنیدن سیگنال‌های صوتی ورودی را بهتر از سایرین دارند اما مغز آنان این عملکرد را با فعال کردن صدا در مقابل خاموش کردن صدای پس زمینه در مغز انجام می‌دهد.

کراوس گفت: همه این گروه‌ها پردازش صدای خوبی نسبت به سایرین دارند اما نوازندگان صدای دی جی را بهتر می‌شنوند زیرا آنان تولید کننده دی جی هستند و ورزشکاران نیز با به حداقل رساندن استاتیک، صدای دی جی را بهتر می‌شنوند.

محققان دانشگاه شمال غربی ایالات متحده خاطر نشان کردند: نتایج تحقیقات پردازش صدا مربوط به ورزش فوتبال و هاکی است.

نتایج این تحقیق در نشریه Sports Health منتشرشده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو