نماز وحشت و شب اول قبر را چگونه بخوانیم + ثواب و زمان خواندن و نیت نماز وحشت


نماز وحشت و شب اول قبر را چگونه بخوانیم + ثواب و زمان خواندن و نیت نماز وحشت نماز وحشت نمازی است که در شب اول قبر و فوت اعضای خانواده و فرزندان و اقوام و دوستان و بستگان و یا پولی که اهدا میکنند برای مرده و فرد فوت شده خوانده میشود با ما […] نوشته نماز وحشت و شب اول قبر را چگونه بخوانیم + ثواب و زمان خواندن و نیت نماز وحشت اولین بار در مجله...

نماز وحشت و شب اول قبر را چگونه بخوانیم + ثواب و زمان خواندن و نیت نماز وحشت

نماز وحشت نمازی است که در شب اول قبر و فوت اعضای خانواده و فرزندان و اقوام و دوستان و بستگان و یا پولی که اهدا میکنند برای مرده و فرد فوت شده خوانده میشود
با ما در این مقاله در سایت حرف تازه همراه باشید تا نحوه و زمان خواندن نماز لیله الدفن را آموزش دهیم

نماز وحشت و شب اول قبر را چگونه بخوانیم + ثواب و زمان خواندن و نیت نماز وحشت

نحوه خواندن نماز وحشت

یک نفر می تواند چند مرتبه، نماز شب اول قبر را به قصد اهداء ثواب به جا آورد

نماز شب اول قبر یا نماز لَیلَةُ الدّفن، از نمازهای مستحبی است.
این نماز را، که نماز هدیه و نماز وحشت نیز نامیده می‌شود، برای میت در شب اول قبر می‌خوانند.

اسامی نمازهای مستحبی شب اول قبر

به جز نماز وحشت و نماز شب اول قبر دیگر نمازهایی چون :
نماز هدیه (صلاة الهدیه)
نماز شب دفن (صلاة لیلة الدفن) و نماز وحشت (صلاة الوحشة) است.

چرا نماز وحشت نامیده شده است؟

به این سبب نماز وحشت نامیده شده که فردی که از دنیا رفته هنوز با عالم قبر آشنایی و انس ندارد و در خود احساس ترس و وحشت دارد و این نماز با فضل الهی وحشت را از او دور می‌کند.
پس در واقع نماز شب اول قبر برای رفع وحشت است نه نماز وحشت.

زمان خواندن نماز شب اول قبر

نماز لیلة الدفن را در هر موقع از شب اوّل قبر مى توان بجا آورد، ولى مناسبت تر است در اوّل شب، بعد از نماز عشا باشد و اگر دفن میّت به علّتى تأخیر بیفتد، باید نماز شب اول قبر را تا شب اوّل دفن او تأخیر اندازد.
نماز شب اول قبر را نماز هدیه نیز می نامند

نماز وحشت و شب اول قبر را چگونه بخوانیم + ثواب و زمان خواندن و نیت نماز وحشت

مراحل خواندن نماز شب اول قبر به سه روش خوانده میشود.

روش اول خواندن نماز شب اول قبر:

-در رکعت اول سوره حمد و سپس آیه الکرسى است و خواندن «از لا اله الا هو تا و هو العلی العظیم» کافی است.
(بدون سوره توحید) و در رکعت دوم سوره حمد و سپس ۱۰ مرتبه سوره قدر «انا انزلناه» خوانده مى شود و وقتى نماز تمام شد، چنین گفته مى شود: «اللهم صل على محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الى قبر فلان» و به جاى کلمه فلان، نام میت را مى برد.

-طبق استفتائات آیت الله سید علی خامنه‌ای یکی از شیوه‌های خواندن این است که در رکعت اول بعد از حمد، یک مرتبه آیة‌الکرسی و در رکعت دوم بعد از حمد، ده مرتبه سوره «انا انزلناه» بخوانند، و بعداز سلام نماز بگویند: «اللهم صل علی محمد و آل محمد و ابعث ثواب‌ها الی قبر فلان» و به جای کلمه فلان، اسم میت را بگویند.

روش دوم خواندن نماز شب اول قبر:

در رکعت اول بعد از حمد آیة الکرسى را تا «فِیها خالِدُونَ» بنا بر احتیاط یک بار خوانده و… بنابراین امام راحل ره نیز به خواندن تا «فِیها خالِدُونَ» فتوی نداده است.

همچنین سید ابن طاووس، از رسول خدا (ص) روایت کرده: نمازی که برای میت در شب اول دفنش می‌خوانید این گونه باشد که در رکعت اول، پس از سوره حمد، دو مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم بعد از سوره حمد، ده مرتبه «الهکم التّکاثر» را خوانده و بعد از سلام بگوید:

«اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَابْعَثْ ثواب‌ها اِلی قَبْرِ ذلِک الْمَیتِ فُلانِ بْنِ فُلان»
«خداوندا، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و ثواب آن را به قبر فلان میت برسان»

روش سوم خواندن نماز شب اول قبر:

پیامبر (ص) فرمود: «هیچ ساعتى در نزد میت سخت تر از شب اول قبر نیست، پس بر مردگان خود رحم کنید با صدقه دادن و اگر قدرت صدقه دادن نداشتى دو رکعت نماز براى میت به این ترتیب بخوان: در رکعت اول بعد از حمد، دو مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد، ۱۰ بار سوره تکاثر بخواند و بعد از نماز چنین بگوید: اللهم صل على محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الى قبر ذلک المیت فلان ابن فلان (به جاى فلان اول نام خود میت و به جاى فلان دوم، نام پدرش را مى گوئى)

نماز وحشت و شب اول قبر را چگونه بخوانیم + ثواب و زمان خواندن و نیت نماز وحشت

فواید و ثواب خواندن نماز وحشت و شب اول قبر

پیامبر(ص) درباره ثواب خواندن این نماز فرمود:

«بر میت ساعتی سخت‌تر از شب اول قبر نمی‌گذرد. پس بر مردگان خود رحم کنید و برایشان صدقه دهید و اگر نتوانستید، دو رکعت نماز برای شخص درگذشته بخوانید.
پس همان لحظه حق تعالی هزار فرشته به سوی قبر او می‌فرستد که با هر فرشته جامه‌ای و حلّه‌ای است، و تنگی قبر او را تا روز نفخ صور وسعت می‌دهد و به نمازگزار به عدد آنچه آفتاب بر آن طلوع می‌کند، حسنه عطا می‌کند و او را چهل درجه بالا می‌برد.»

احکام نماز وحشت و شب اول قبر

۱- نماز شب اول قبر (نماز وحشت) را می توان به سه روش خواند

۲- اگر شخص، نماز شب اول قبر (نماز لیلة الدفن) را به هر دو کیفیت بخواند، بهتر است.

۳- نماز شب اول قبر را در هر موقع از شب اول قبر (از اول شب تا صبح) می‌شود خواند، ولی بهتر است در اول شب بعداز نماز عشا خوانده شود.

۴- اگر بخواهند میت را به شهر دوری ببرند، یا به جهت دیگر دفن او تاخیر بیفتد، باید نماز وحشت را تا شب اول قبر او تاخیر بیندازند.

۵- خواندن یک نماز برای یک میت کفایت می‌کند و خواندن نماز شب اول قبر از چهل نفر بهتر است نه به قصد ورود.

۶- هر‌گاه شخص نماز شب اول قبر را سهواً به غیر کیفیتی که ذکر شد به جا آورد باید اعاده کند؛ اگر چه یک آیه از سوره قدر یا یک آیه از آیةالکرسی را نسیاناً ترک کرده باشد.

نماز وحشت برای چند نفر

نماز وحشت واجبی کفایی نیست تا بگوییم که با خواندن یک نفر ساقط می‌شود. نماز مستحبی است که هر فردی می‌تواند آن‌را خوانده و ثوابش را به میت هدیه کند.

اجیر کردن و اجرت گرفتن برای خواندن نماز وحشت

اجیر کردن و یا اجرت گرفتن برای خواندن این نماز جایز است و احتیاط آن است که به عنوان بخشش و احسان به نمازگزار بذل نمایند و او هم نمازش را بدون در نظر گرفتن وجه مالی بخواند

نماز وحشت و شب اول قبر را چگونه بخوانیم + ثواب و زمان خواندن و نیت نماز وحشت

حدیثی از امام زین العابدین (ع) درباره شب اول قبر

«سه ساعت از سخت‌ترین لحظه‌های زندگی انسان است، ساعتی که در آن فرشته مرگ را می‌بیند و ساعتی که از قبرش بیرون می‌شود و ساعتی که در مقابل خداوند برای حساب حاضر می‌شود.»

همچنین در جایی دیگر از امیرالومنین (ع) می‌خوانیم که فرمودند: اگر شما بنگرید آنچه را که مردگان دیده‌اند، فریاد ناله سر خواهید داد و به لابه و زاری روی خواهید آورد و امر خداوند را اطاعت خواهید نمود، اما آنچه که ایشان دیدند از شما پنهان است و به زودی این پرده کنار خواهد رفت و شما نیز خواهید دید.

از این رو تسهیل امور اموات در چنین شب سختی بسیار اهمیت دارد.

تأثیر نماز وحشت

نماز لیلةالدفن یک نماز مستحبی است که دستور العمل آن از طریق اهل بیت (ع) به دست ما رسیده است.
تأثیر نماز وحشت برای فردی که تازه از دنیا رفته است به بیان نورانی رسول اکرم (ص) این‌گونه است:

«بر میت ساعتی سخت‌تر از شب اول قبر نمی‌گذرد. پس بر مردگان خود رحم کنید و برایشان صدقه دهید و اگر نتوانستید، دو رکعت نماز برای شخص درگذشته بخوانید

فرق نماز آیات با نماز وحشت

بعضی از افراد نماز شب اول قبر را با نماز آیات اشتباه می‌گیرند.
نماز وحشت نمازی است که برای اموات خوانده میوشد که از وحشت آن‌ها در شب اول قبر بکاهد، اما نماز آیات نمازی است که بعد رخداد‌های طبیعی مانند ماه گرفتگی، خوشید گرفتگی، باد‌های سهمگین و … واجب می‌شود. علت اصلی این اشتباه این است که یکی از موجبات واجب شدن نماز آیات وحشت و ترس زیاد از رخداد‌های طبیعی است.
اما نماز وحشت برای رفع وحشت اموات است نه از سر وحشت خود شخصی که نماز را می‌خواند. یکی دیگر از تفاوت‌های این نماز با نماز آیات این است، مستحب بودن آن است، ولی نماز آیات واجب است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا