جاده‌های خراسان شمالی کمتر از کشور قربانی می‌گیرند


جاده‌های خراسان شمالی کمتر از کشور قربانی می‌گیرند

بجنورد- ایرنا- آمار مرگ‌ و میر حوادث رانندگی در استان خراسان شمالی سالانه 20 نفر به ازای 100 هزار نفر است و حال آنکه میانگین این رقم در جاده‌های کشور 24 کشته در 100 هزار نفر است.

فرمانده انتظامی خراسان شمالی روز چهارشنبه در هفتمین نشست کمیسیون اجرایی آیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی استان با بیان اینکه مطلب، اظهار داشت: کشور ما از نظر تصادفات منجر به فوت در دنیا سرآمد است چرا که میانگین تلفات جاده ای در جهان حدود ۱۵ نفر است که البته این رقم در برخی کشورها به سه تا چهار کشته در ۱۰۰ هزار نفر نیز می رسد.

سردار علیرضا مظاهری بر ضرورت نهادینه شدن فرهنگ رانندگی درست تاکید و اظهار کرد: بیشترین عامل موثر در تصادفاتن نیروی انسانی است و در مرحله بعد وضعیت جاده ها و سایر موارد در آن دخیل است.

آغاز طرح زمستانه دستگاه‌های خدمات رسان خراسان شمالی

فرمانده انتظامی خراسان شمالی از آغاز اجرای طرح زمستانه دستگاه های خدمات رسان جاده ای این استان با برگزاری یک رزمایش در بجنورد خبر داد و گفت: این طرح از امروز آغاز شده و تا بیستم اسفندماه برگزار می شود.

سردار مظاهری اظهار داشت: در قالب این طرح نیروهای پلیس راه استان در چهار گردنه امین الله، جوزک، اسدلی و تنگه ترکمن مستقر می شوند.

وی با اشاره به آماده باش هفت تیم خودروی پلیس، گفت: ۶ پاسگاه پلیس راه نیز با بهره گیری از ۴۲ تیم خودروی با ۱۴۴ نفر نیروی انسانی نسبت به پوشش همه راه های استان اقدام می کنند.

وی گفت: در طرح زمستانه پارسال در مجموع ۶۴۰ فقره تصادف فوتی و جرحی در سطح جاده های استان روی داد که ۴۰ نفر بر اثر آن کشته شدند که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، ۱۸ درصد افزایش داشت.

وی اظهار داشت: با وجود افزایش جانباختگان سوانح جاده ای زمستانه، آمار کل سوانح جاده ای استان در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدود ۱۳ درصد کاهش داشته است.

مظاهری با بیان اینکه خراسان شمالی یکی از استان های برتر در کاهش مرگ و میرهای جاده ای است، افزود: البته کوهستانی بودن استان و وقوع بارش های باران و برف زمستانی، میزان حوادث و تلفات جاده ای را افزایش می دهد.

وی اظهار داشت: در طرح زمستانه سال ۹۷، ۳۷ نفر از شهروندان و در زمستان ۹۶ نیز ۲۷ نفر در حوادث جاده ای خراسان شمالی جان خود را از دست دادند.

۱۰۸ هزار و ۷۳۸ فقره اعمال قانون

سردار مظاهری با بیان اینکه در طرح زمستانه پارسال ۱۰۸ هزار و ۷۳۸ فقره برگ جریمه برای رانندگان خاطی صادر شده بود، گفت: در شاخص اعمال قانون نیز در مقایسه با سال ۹۶، سه درصد رشد داشتیم.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان شمالی نیز گفت: ۵۰ درصد اعتبار امور عمرانی سفر هیات دولت به استان به بزرگ راه بجنورد - جنگل گلستان و راه آهن جوین - اسفراین اختصاص یافت.

جواد زارعی افزود: ۲۰ تا ۳۰ درصد تصادفات حوزه راه های استان مربوط به محور پرترافیک بجنورد - جنگل گلستان است.

وی بیشترین عامل تصادف را بی نظمی اجتماعی دانست و افزود: از رسانه ها انتظار می رود تا به حوزه فرهنگ سازی رانندگی بیشتر بپردازند و آموزش و پرورش نیز به این بخش ورود کرده و نگاه و فرهنگ جامعه را ارتقا دهد.

عبدالمجید نژادصفوی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز بر فرهنگ سازی رسانه ها در خصوص درست رانندگی کردن تاکید کرد و گفت: متاسفانه کشورمان جزو ۱۰ کشور بد دنیا در حوادث رانندگی است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی نیز گفت: در طرح زمستانه ۲۲ گروه در سطح جاده ها خدمات ارایه خواهند داد که ۲۱ گروه در گردنه ها و یک گروه نیز در قرارگاه ستادی مستقر خواهند شد.

علی اصغر بدیعی مقدم افزود: همچنین ۲۶۸ نفر نیروی انسانی نیز با ۲۵۵ دستگاه در طرح زمستانه کمک خواهند کرد.

وی اظهار داشت: ۲۷ هزار تن شن و نمک نیز برای اجرای طرح زمستانه در محورهای کوهستانی ذخیره سازی شده است.

اکنون ۱۶۶ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۲ کیلومتر راه اصلی و ۷۴۵ کیلومتر راه فرعی در این استان وجود دارد.
طول راه های روستایی استان هم چهار هزار و ۶۵۴ کیلومتر است که ۳,۶ درصد از راه های روستایی کشور را دارد و در جایگاه ۱۳ استان های کشور قرار گرفته است.
طول راه های شریانی استان خراسان شمالی ۶۳۷ کیلومتر است که ۱,۸ از راه های شریانی کشور را شامل می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»