تحصیل 72 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در مدارس فراگیر/ به 210 مدرسه جدید استثنایی نیاز داریم


تحصیل 72 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در مدارس فراگیر/ به 210 مدرسه جدید استثنایی نیاز داریم

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از تحصیل 72 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در مدارس فراگیر کشور خبر داد.

سیدجواد حسینی در شورای آموزش و پرورش استان کرمانشاه که امروز(20 آذر) برگزار شد، با اشاره به بهبود وضعیت سرانه فضای آموزشی در کشور طی دو سال اخیر، اظهار کرد: هرچند در یکی دو سال اخیر وقوع برخی حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل، ویرانی‌هایی را در کشور به بار آورد، اما در زمان بازسازی‌ها سرانه فضای آموزشی این مناطق وضعیت بهتری پیدا کرد.

وی تاکید کرد: در این مدت علاوه بر بازسازی مدارس تخریب شده، تعدادی از مدارس قدیمی نوسازی و تعدادی مدارس جدیدی نیز با کمک خیرین ساخته شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش میانگین سرانه فضای آموزشی را در دنیا 8.3 متر اعلام کرد و گفت: در کشور ما میانگین سرانه فضای آموزشی نزدیک به 5.2 متر است و از این حیث بدترین وضعیت را در استان‌های تهران و سیستان بلوچستان داریم.

وی در ادامه میانگین سرانه فضای آموزشی در حوزه مدارس استثنایی کشور را نیز بالای 10 متر عنوان کرد و گفت: برای اینکه در این بخش هم به استانداردهای جهانی نزدیک شویم، باید حدود 210 مدرسه جدید در در کشور احداث کنیم که البته تعدادی از آنها با کمک خیرین درحال احداث است.

حسینی در ادامه یکی از سیاست‌های سالهای اخیر سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور را حرکت به سمت تلفیق به جای تفکیک عنوان کرد و گفت: می‌خواهیم دانش آموزان با نیازهای ویژه(اسثتنایی)، بویژه دانش آموزان نابینا، ناشنوا و دارای معلولیت های جسمی و حرکتی در مدارس فراگیر مشغول تحصیل شوند و آنها را از سایر دانش آموزان جدا نکنیم تا جامعه پذیرتر شوند.

وی یادآور شد: باتوجه به این رویکرد، ازابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون تعداد دانش آموزان با نیازهای ویژه که در مدارس فراگیر مشغول به تحصیل شده‌اند، 82 برابر افزایش پیدا کرده و اکنون 72 هزار دانش آموز بانیازهای ویژه داریم که در 12 هزار مدرسه فراگیر درس می‌خوانند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه بابیان اینکه دروس اکثر دانش آموزان با نیازهای ویژه عملی است، عنوان کرد: براین اساس نیاز داریم تا مراکز پیش حرفه‌ای و حرفه آموزی را برای آنها در اکثر مناطق کشور راه‌اندازی کنیم تا این دانش آموزان با فراگیری یک مهارت بتوانند در جامعه نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشند.

وی در ادامه دانش آموزان اوتیسم را یکی از سخت ترین طیف‌های دانش آموزان با نیازهای ویژه دانست و گفت: درحال حاضر نزدیک به 47 مرکز ویژه اوتیسم در کشور داریم که نزدیک به دو هزار دانش آموز در این مراکز حضور دارند.

حسینی تاکید کرد: متاسفانه تاکنون تنها در 14 استان کشور مراکز آموزشی و توانبخشی اوتیسم راه اندازی نشده و در تلاشیم تا در همه استان‌ها از جمله کرمانشاه هم این مراکز را داشته باشیم.

وی همچنین به وجود 12 مرکز راهنمایی، مشاوره و توانبخشی خانواده زیرنظر سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور هم اشاره کرد و گفت: در این مراکز علاوه بر آموزش‌هایی که برای دانش آموزان با نیازهای ویژه داریم، به والدین آنها نیز آموزش‌هایی خواهیم داد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه به مشکل تردد دانش آموزان با نیازهای ویژه و بالا بودن هزینه‌ایاب و ذهاب آنها اشاره کرد و گفت: از ابتدای دولت کنونی، میزان اعتباری که برای سرویس ایاب و ذهاب این دانش آموزان اختصاص یافته 42 برابر دولت‌های قبل بوده است.

وی تاکید کرد: در سال 98 میزان 46 میلیارد تومان برای ایاب و ذهاب این دانش آموزان در کشور اختصاص یافته که هرچند رقم آن بالاست، اما بازهم کفاف نمی‌دهد و باید شورای شهر و شهرداری ها در همه استان‌ها در این زمینه کمک کنند.

حسینی در ادامه در پاسخ به درخواست مسئولان آموزش و پرورش استان کرمانشاه مبنی بر نیاز به راه اندازی یک مرکز حرفه آموزی در منطقه اورامانات گفت: اگر بتوانید زمین را تامین کنید، 50 درصد اعتبار احداث این مرکز را ما می‌دهیم و 50 درصد دیگر آن را از طریق خیرین تامین خواهیم کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین از مسئولان آموزش و پرورش استان خواست تا پیگیر راه اندازی مرکز راهنمایی، مشاوره و توانبخشی در استان کرمانشاه باشند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دومین جلسه مجازی آمریکا و اسرائیل درباره حمله به رفح