«فهما»؛ فرصت دیده‌شدن و درخشش کانون‌های روستایی/ رقابت بیش از 14 هزار کانون مسجدی/ تقدیر از 180 کانون برتر


«فهما»؛ فرصت دیده‌شدن و درخشش کانون‌های روستایی/ رقابت بیش از 14 هزار کانون مسجدی/ تقدیر از 180 کانون برتر

حجت‌الاسلام دکتر ارزانی با بیان‌اینکه طرح ملی «فهما» فرصت درخشش کانون‌های مساجد روستایی در عرصه ملی را فراهم کرده است، گفت: بیش از 14 هزار کانون تاکنون با این طرح همراه شده‌اند و نتایج همزمان با شب ولادت حضرت زهرا(س) اعلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، این روزها کانون های فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور محل اجرای طرح ملی «فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد کشور)» هستند و رقابت میان آنها به منظور ارتقای رتبه و افزایش امتیاز در سامانه «بچه های مسجد»، فزاینده و بشدت نزدیک به هم است.

به منظور بررسی آنچه اکنون در سایه اجرای این طرح ملی در حال وقوع است با حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی»، رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت وگویی ترتیب داده ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

اجرای طرح ملی «فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد کشور)» از نظر انگیزه بخشی و پویایی کانون های مسجدی چه آثار و برکاتی داشته است؟

با توجه به اینکه طرح ملی «فهما» امسال برای نخستین بار مطرح شد، پس از طرح و تصویب ایده، باید سراغ شاخص ها می رفتیم. شاخص هایی که بتوانند هدف کلان ایجاد رقابت، نشاط و پویایی، رتبه بندی و امتیازدهی و دیده شدن کانون ها را محقق کنند.

شخصاً هر شب با پنج کانون برتر در اجرای طرح در تماس هستم، مدیر یکی از کانون های روستایی ابراز می کرد که تا الان روستاها دیده نمی شدند و فعالیت های کانون های روستایی در حاشیه قرار داشت اما رویداد ملی «فهما» فرصتی را فراهم کرد که ما رتبه هفتم و هشتم کشوری را کسب کنیم. این مهم انگیزه بخش اعضا و فعالان شده و به صورت شبانه روز در حال تلاش برای کسب و افزایش امتیازات هستند.

اینها از ثمرات اجرای طرح ملی «فهما» است که توانسته در مدیران، اعضا و فعالان کانون های مسجدی انگیزه و پویایی ایجاد کند.

سقف 20 هزار امتیاز برای ارزیابی کانون ها در این طرح چطور انتخاب شد؟

پس از تصویب طرح و ایده، مقرر شد برنامه های متنوع و متشتت را بر اساس سند تحول ستاد هماهنگی کانون های مساجد رتبه بندی کنیم و به آنها امتیاز بدهیم. این کار مشکل بود و با مدل «دلفی» کار را جلو بردیم و بر اساس سند تحول، امتیازدهی انجام شد و در مرحله بعد باید وزن دهی به فعالیت ها انجام می شد مثل وزنی که فعالیت های قرآن و عترت یا فعالیت های اجتماعی دارند.

با ارزیابی مدیران ستادی و کانون های استانی سقف امتیاز 20 هزار تعیین و پس از آن شاخص های هشت گانه شامل قرآن و عترت، بزرگداشت مناسبت های ملی و مذهبی، کتاب و کتابخوانی، اوقات فراغت، شبکه سازی و ساماندهی، رسانه و فضای مجازی، ابتکار و خلاقیت و هنری و ادبی انتخاب شد.

البته این سقف و شاخص ها بر اساس کارشناسی های مکرر و نظرخواهی از کانون ها و استان ها تعیین شد و در سامانه قرار گرفت.

تا کنون چه تعداد از کانون های مسجدی با این طرح ملی درگیر شده اند؟

در پی انگیزه و نشاط ایجادشده در مدیران و اعضای کانون های مساجد از طریق اجرای طرح ملی «فهما»، بیش از 14 هزار کانون با آن درگیر شده اند و روزانه فعالیت های خود را در سامانه «بچه های مسجد» ثبت می کنند.

با توجه به فرصت باقیمانده (تا 21 دی ماه) به نظر می رسد حداقل چهار پنج هزار کانون دیگر به این طرح اضافه شوند و نهایتاً بین 19 تا 20 هزار کانون در سراسر کشور با آن همراه شوند و نشاط و پویایی اجتماعی، علمی، فرهنگی و هنری را تجربه می کنند.

این ارتقای تدریجی امتیاز و جایگاه کانون ها در اجرای طرح «فهما» چه برکاتی دارد؟

در روایت است که مومن در مسجد همچون ماهی در آب است؛ چطور نمی توان ماهی را از آب جدا کرد مومن را هم نمی شود از مسجد جدا کرد. لذا این مدل تدریجی که مبتنی بر تربیت اسلامی است می تواند نشاط و پویایی برای مسجد و مسجدی ها و اعضا و فعالان کانون ها به همراه داشته باشد.

شیوه انتخاب برترین ها در رویداد ملی «فهما» چیست؟

با توجه به آنکه 18 رشته در اجرای این طرح برآورد شده است، از هر یک از این رشته ها، 10 کانون برتر بالا می آیند و در نهایت 180 کانون به عنوان شایسته تقدیر ویژه و شایسته تقدیر معرفی می شوند.

سه استان نامزد پایتختیِ فرهنگ و هنر مساجد ایران شده و یک استان به عنوان پایتخت معرفی می شود.

نتایج به صورت رسمی در شب ولادت حضرت زهرا(س) اعلام می شود اما با توجه به تقارن زمانی با ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی هنوز مقرر نشده که آیین اختتامیه و معرفی برترین ها نیز همان شب باشد یا به تاریخ دیگری موکول شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403