حاملگی مجدد بعد از بارداری پوچ (4)


حاملگی مجدد بعد از بارداری پوچ (4)

چهارمین مطلب از بسته بارداری پوچ، اطلاعاتی را در خصوص شرایط حاملگی مجدد پس از بارداری پوچ با شما در میان می گذارد.

نی نی بان: چهارمین مطلب از بسته بارداری پوچ، اطلاعاتی را در خصوص شرایط حاملگی مجدد پس از بارداری پوچ با شما در میان می گذارد.

حاملگی مجدد بعد از بارداری پوچ (4)

خیلی از زوج هایی که در بارداری شان با حاملگی پوچ مواجه شوند، می خواهند بلافاصله برای بارداری مجدد اقدام کنند و نمی‌ دانند که آیا چنین امکانی برای شان وجود دارد یا خیر. پاسخ مثبت است. به محض اینکه تخمک گذاری داشته باشید می توانید باردار شوید ولی توصیه می شود که قبل از اقدام مجدد برای بارداری با پزشک خود مشورت کنید.
بارداری مجدد پس از حاملگی پوچ بسته به شرایطی که سقط جنین تان اتفاق افتاده نیز دارد. خانم هایی که کورتاژ می شوند بهتر است حداقل تا سه ماه برای بارداری مجدد صبر کنند چراکه دیواره رحمی در نتیجه کورتاژ نازک شده است و پزشک برای حفظ بارداری بعدی صلاح می بیند که بدن زمانی برای ترمیم خود داشته باشد.

آزمایش سطح هورمون بتا
یکی دیگر از اقداماتی که باید پیش از بارداری مجدد بعد از حاملگی پوچ انجام دهید این است که طی چند آزمایش سطح هورمون بتا را در خون خود را چک کنید.
سطح هورمون بتا باید بعد از سقط شروع به پایین آمدن کند که این فرایند ممکن است کمی طول بکشد. تا زمانی که سطح هورمون بتا در خون شما بالاست حاملگی مجدد بعید به نظر می رسد. در اغلب خانم ها سطح هورمون بتا سه، تا چهار ماه بعد از سقط پایین آمده و امکان بارداری مجدد فراهم می گردد.
چند سیکل اول قاعدگی بعد از سقط جنین ناشی از بارداری پوچ ممکن است بدون تخمک گذاری باشد. اگر قصد بارداری مجدد دارید بهتر است با استفاده از روش های موجود اقدام به تعیین تخمک گذاری خود کنید.
استفاده از کیت تخمک گذاری، توجه به ترشحات رحمی در روزهای وسط سیکل و کنترل دمای پایه بدن پیش از بلند شدن از رختخواب به صورت روزانه از جمله روش های پیشنهادی در این زمینه است.
اینکه متخصصان زنان و زایمان به شما توصیه می کنند حتما تا یک سیکل قاعدگی بعد از سقط جنین صبر کرده و باردار شوید، علتش این است که اگر قبل از شروع سیکل باردار شوید دیگر معیاری برای تعیین سن بارداری تان وجود ندارد.
این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که شما در بارداری مجدد بعد از حاملگی پوچ، باز هم به اسید فولیک احتیاج دارید و توصیه عمومی این است که از سه ماه قبل از بارداری شروع به مصرف این ویتامین کنید.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
بارداری پوچ در ۴۰ درصد موارد از دلایل اصلی سقط جنین در سه ماهۀ اول است و معمولاً در نتیجۀ مشکلات کروموزومی به وقوع می پیوندد. بارداری پوچ در مراحل اولیه بارداری اتفاق می افتد و در بسیاری موارد مادر از وقوع بارداری اطلاعی ندارد.
در چنین شرایطی علائم بارداری از قبیل عدم قاعدگی یا تاخیر در قاعدگی وجود دارد و حتی آزمایش بارداری در این مادران مثبت است.
کیسه بارداری (جنین) تشکیل می شود و رشد می کند؛ با این حال، جنین رشد نمی کند. دربیشتر موارد حاملگی پوچ قابل پیشگیری نیست
در سه ماهه اول، نامهای حاملگی زودرس، سقط جنین یا سقط خود به خودی جایگزین می شوند و منجر به از دست دادن بارداری در ابتدا، از دست دادن خودبه خودی قبل از ۱۳ هفته بارداری است.

علائم بارداری پوچ
- در سه ماهه اول بارداری، خونریزی واژینال قهوه ای تیره
- تهوع و استفراغ شدید
- گاهی اوقات عبور واژن از کیت انگور مانند است
- فشار یا درد لگن
- عوارض نادر مانند بیماری تیروئید
- پره اکلامپسی اولیه (فشار خون بالا)
- افزایش سطح hCG وتورم پستانها
- هیچ حرکت جنینی یا تنش قلب تشخیص داده نمی شود.
اگر علائم بارداری پوچ را دارید، با پزشک خود مشورت کنید. او ممکن است علائم دیگری از بارداری پوچ را تشخیص دهد، مانند:
- رشد سریع رحم – رحم برای مرحله حاملگی بسیار بزرگ است
- فشار خون بالا
- پره اکلامپسی
- کیست های تخمدانی
- کم خونی
- تیروئید بالا

حاملگی مجدد بعد از بارداری پوچ (4)
تشخیص بارداری پوچ
بارداری پوچ در مراحل اولیه بارداری اتفاق می افتد و در بسیاری موارد مادر از وقوع بارداری اطلاعی ندارد. در چنین شرایطی علائم بارداری از قبیل عدم قاعدگی یا تاخیر در قاعدگی وجود دارد و حتی آزمایش بارداری در این مادران مثبت است.
حتی مقدار هورمون بارداری افزایش یافته و این تصور ایجاد می شود که بارداری بدون مشکل مراحل طبیعی خود را طی می کند.
اما در واقع، جفت به رشد خود ادامه می دهد و برای مدت کوتاهی بدون اینکه جنینی در کار باشد، از خود محافظت می کند، لذا هورمون های بارداری همچنان افزایش یافته و مادر شرایط بارداری را طبیعی می پندارد.
اما در مرحلۀ سونوگرافی رحم و ساک حاملگی هر دو خالی هستند و عدم شناسایی جنین در یک کیسه بارداری حداقل ۲۰ میلیمتر از طریق سونوگرافی ترانس القایی.
پزشک با انجام سونوگرافی ساک حاملگی را اندازه‌گیری می‌کند.حاملگی پوچ معمولا تا وقتی که سونوگرافی، رحم یا ساک خالی را نشان بدهد، تشخیص داده نمی‌شود. اگر قطر ساک حاملگی در سونوگرافی بیشتر از۳۰میلیمتر باشد و جنینی در آن دیده نشود حاملگی پوچ تایید می شود.
اگر قطر ساک کمتر از این باشد چون هنوزبارداری پیش نرفته چند روز بعد باید دوباره بررسی و سونوگرافی واژینال شوید. حاملگی پوچ سرانجام به سقط خودبخودی منجر می‌شود.
زمانی که سطح هورمون hCG به ۲۰۰۰ الی ۳۰۰۰ برسد، سونوگرافی واژینال (ترانس واژینال) می‌تواند ساک حاملگی را تشخیص دهد.
چون سطوح این هورمون می‌تواند مختلف باشد و زمان لقاح نیز به درستی مشخص نشده باشد، تشخیص با یافته‌های سونوگرافی تا زمانی که مقدار هورمون به mIU/ml 2000 نرسد قابل قبول نخواهد بود. بنابراین تا زمانی که سطح هورمون BHCG به حدود ۱۰۰۰ نرسیده اقدام به سونوگرافی واژینال نکنید؛ زیرا ساک حاملگی در سطحی پایین تر از عدد گفته شده قابل مشاهده نخواهد بود.
در اغلب موارد انجام تنها یکبار آزمایش بتا برای اندازه‌گیری هورمون اچ سی جی کافی نیست. در مواردی که در سلامت بارداری شکی وجود دارد، باید این آزمایش چند بار و با فاصله از هم انجام گیرد.

علت های بارداری پوچ
- مهمترین علت ژنتیک
- سقط جنین مکرر
- تجزیه dnaاسپرم
- وضعیت تغذیه / شاخص توده بدن (BMI)
- عفونت
- انومالیهای رحمی
- دارو و واکیناسیون
- هورمونها
- اختلالات غدد درون ریز
- آمنیوسنتز و بیوپسی کوریون
- در صورت بارداری پوچ، کورتاژ یا سقط خودبخود
تصمیم برای کورتاژ یا کمی صبر برای سقط خودبخودی جنین، به نظر خودتان بستگی دارد، بسیاری از پزشکان در مراحل اولیۀ بارداری، کورتاژ را توصیه نمی کنند.
برخی از متخصصان بر این باورند که بدن مادر قادر است به خودی خود بافت اضافی را از بدن خارج کند و لذا نیازی به عمل های جراحی تهاجمی با خطرات و عوارضی که به دنبال دارند، نیست.
اما چنانچه برای تشخیص دلیل سقط لازم باشد بافت مورد آزمایش پاتولوژی قرار بگیرد، در این صورت کورتاژ لازم است. برخی مادران از نظر جسمانی و روانی کورتاژ را پایان ماجرا تصور می کنند و برخی دیگر آن را روشی تهاجمی می پندارند که می تواند بر آلام آنان بیفزاید.

حاملگی مجدد بعد از بارداری پوچ (4)
پیشگیری از بارداری پوچ
متاسفانه در بسیاری موارد، راهی برای پیشگیری از بارداری پوچ وجود ندارد. اما در صورت تکرار سقط های خودبخودی در ماههای اول بارداری، آزمایش ژنتیک به زوجین پیشنهاد می شود.
بارداری پوچ رویدادی است که معمولا فقط یک بار رخ می دهد و به ندرت می توان به مواردی اشاره کرد که مادر بیش از یک بار تجربه این نوع بارداری را داشته باشد. بسیاری از پزشکان به زوجین توصیه میکنند به مدت یک تا سه ماه بعد از سقط، از اقدام به بارداری مجدد بپرهیزند.

جلوگیری از حاملگی پوچ
متاسفانه در بیشتر موارد بارداری پوچ قابل پیشگیری نیست. اگر بارداری اول باشد برخی زوج‌ها به دنبال تست ژنتیکی می‌روند.
بارداری پوچ معمولا یکبار اتفاق می‌افتد و بندرت یک زن آنرا ۲بار تجربه می‌کند.
وقتی سقط اتفاق افتاد قاعدگی دوباره شروع می‌شود و می‌توان برای فرزند بعدی اقدام کرد. البته بهتر است این افراد چند ماهی صبر کنند تا به بدن فرصت بازگشت به حالت عادی داده شود و فرد از نظر احساسی آمادگی پیدا کند. پزشکان توصیه می‌کنند زوج ها باید حداقل ۱سال قبل از بارداری مجدد صبر کنند.
بعد از سقط، نگرانی از اتفاق افتادن مجدد آن طبیعی است. اکثر زنان در تلاش بعدی، بارداری موفقی خواهند داشت اما یک اسکن اولیه برای اطمینان بیشتر توصیه می‌شود.
زمانی که ضربان قلب شنیده شود بارداری موفق بوده است اما بهتر است بعد از ۹ هفته بارداری اسکن انجام شود تا از نتایج نامطمئن اسکن زودهنگام اجتناب شود.

درمان بارداری پوچ
بارداری پوچ مدت زیادی ادامه پیدا نمی‌کند و نهایتا منجر به سقط خودبخودی می‌شود. برای جلوگیری از عوارض این بارداری، بایستی بافت پوچ به طور کامل از رحم مادر خارج شود.
اگر بافت پوچ با سقط خودبخودی به طور کامل از بدن خارج نشود، پزشک متخصص زنان از یکی از راه‌های زیر اقدام به درمان فرد می‌کند:
تجویز دارو:
گاهی برای درمان این نوع بارداری پزشک داروی خاصی را برای سقط جنین تجویز می کند.
کورتاژ:
در این نوع حاملگی، پزشک برای خارج کردن بافت پوچ از روش کورتاژ استفاده می‌کند. عمل کورتاژ معمولا ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.
بیرون آوردن رحم از بدن:
در بارداری پوچ اگر بافت پوچ، وسیع و گسترده باشد و بعدها هم نخواهید باردار شوید، پزشک با عمل جراحی رحم را در می‌آورد.
پایش و کنترل هورمونHCG:
در بارداری پوچ بعد از خارج شدن بافت پوچ از رحم، پزشک میزان هورمون HCG را چند بار اندازه می‌گیرد تا زمانی که به حد طبیعی برگردد. اگر میزان این هورمون همچنان بالا باقی بماند، نیاز به درمان‌های دیگری وجود دارد.
پزشک برای مدت شش ماه تا یک سال بعد از درمان کامل این مشکل، میزان هورمون HCG را اندازه می‌گیرد تا مطمئن شود بافت پوچی در داخل رحم مادر باقی نمانده باشد.
از آنجایی که بارداری مجدد، پایش هورمون HCG را سخت می‌کند، پزشک به شما توصیه خواهد کرد که طی این مدت باردار نشوید.

چه زنانی در معرض خطر بارداری پوچ است؟
زنانی که در سن کمتر از ۱۸ سال یا بیش از ۴۰سال باردار می شوند بیشتر در خطر بارداری پوچ قرار دارند. با افزایش سن این خطر افزایش می یابد. سابقه بارداری پوچ خطر ابتلا را افزایش می دهد.
اگر می خواهید درباره بارداری پوچ و علل و عوارض آن بیشتر بدانید، ادامه مطالب این بسته را در این صفحه ببینید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی