کتابخانه شرفایی بستک تنها کتابخانه مجهز به نسخ خطی در هرمزگان است


کتابخانه شرفایی بستک تنها کتابخانه مجهز به نسخ خطی در هرمزگان است

بندرعباس- ایرنا- کتابخانه عمومی وقفی شرفا شرفایی جناح بستک تنها کتابخانه استان هرمزگان مجهز به بخش نسخ خطی است.

مسوول کتابخانه عمومی شرفا شرفایی جناح بستک گفت: در حال حاضر ۲۰۵ نسخه کتاب چاپ سربی، سنگی و خطی شناسایی شده در این کتابخانه وجود دارد.

صفیه شرفی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این تعداد کتاب شامل ۱۲۵ نسخه کتاب چاپ سربی، ۶۶ نسخه چاپ سنگی و ۴ نسخه کتاب خطی است.

وی ادامه داد: در این بخش افزون بر ۱۷۰ کتاب متعلق به خود مرحوم شرفایی موجود است و حدود ۲۰ کتاب اهدایی مردم و خیران است.

کتابخانه شرفایی بستک تنها کتابخانه مجهز به نسخ خطی در هرمزگان است

مسوول کتابخانه عمومی شرفا شرفایی جناح بستک بیان داشت: مخزن کتاب، موزه مرحوم شرفایی، سالن مطالعه خواهران و برادران، مرجع، هرمزگان‌شناسی، بومی‌شناسی، کتب کمک درسی، نشریات، کودک و نوجوان، بازی‌خانه، کتاب‌های پیام نور و بخش خانواده و سبک زندگی از بخش‌های این کتاب‌خانه است.

شرفی یکی از ویژگی‌های ممتاز این کتابخانه به اهدا کتاب اشاره کرد و بیان داشت: مردم نسبت به اهمیت کتاب و مطالعه پی برده‌، لذا از روستاهای اطراف بستک و حتی استان‌های فارس کتاب‌های خود را به کتابخانه اهدا می‌کنند.

وی گفت: به طور مثال سال گذشته، ۳۴۰ نسخه کتاب روان‌شناسی و علوم پایه توسط یکی از شهروندان بندرعباس به کتابخانه بستک اهدا شد.

این مسوول تعداد اعضای فعال این کتابخانه در یکسال گذشته تا ابتدای آبان امسال را یک‌هزار و ۱۵۹ نفر ذکر کرد و ابرازداشت: بخش کودک این کتابخانه که به بخش کودک بانو رابعه فرشادی معروف است، دارای ۳ هزار و ۸۰۰ نسخه کتاب با ۱۱۰ مترمربع زیربناست.

به گفته شرفی، این بخش فعالیت‌های فرهنگی متنوعی را به اعضاء کودک ارائه می‌دهد و یکی از مرکزهای مهم فرهنگی در بستک محسوب می‌شود.

وی هم‌چنین گفت: یکی از امتیازهای رفتن کودکان به بخش بازی‌خانه، کتاب خواندن کودکان است، ابتدا کودک باید کتاب بخواند تا بتواند در بخش بازی‌خانه فعالیت بازی داشته باشد.

کتابخانه شرفایی بستک تنها کتابخانه مجهز به نسخ خطی در هرمزگان است

مسوول کتابخانه عمومی شرفا شرفایی جناح بستک برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان، جمع‌خوانی، نقاشی و خواندن کتاب شعر هر چهارشنبه را بخشی از فعالیت‌های اعضای فعال کتابخانه عنوان کرد.

شرفی افزود: کتابخوان‌های این کتابخانه به قدری مشتاق کتاب هستند که ما روزهای تکراری در کتابخانه نداریم بلکه تمام تلاش ما ایجاد جذابیت و لذت بردن اعضا در کتابخانه است.

کتابخانه عمومی شرفا شرفایی جناح شهرستان بستک در سال ۸۲ با ۳هزار و ۵۷۵ مترمربع مساحت و یکهزار و ۱۴۰ مترمربع زیربنا در ۲ طبقه افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

مرحوم شرفا شرفایی موسس کتابخانه شرفایی در سال ۱۳۰۰ در شهر جناح متولد شد، شرفایی یکی از بازرگانان و اندیشمندان بزرگی بوده که کتاب های نفیس را خریداری و جمع آوری نموده و به همراه ۳۰ هزار جلد کتاب مرجع در علوم متفاوت درکتابخانه خود نگهداری کرد.

کتابخانه شخصی شرفایی با نمایی از آجر بصورت زیبا در یک محوطه ی بسیار بزرگ با باغچه های سرسبز ساخته شده است.

مرحوم شرفایی در سال ۱۳۸۶ جزو ۷ نفر از کتابخانه سازان برتر کشور معرفی شد که از این جهت یک چهره کشوری نیزمحسوب می شود.

وی گفت: این کتابخانه در سال ۱۳۸۸ عنوان نمونه بخش کودک را دریافت کرد ودر هجدهمین جشنواره شهید رجایی استان در سال ۹۴ نیز کتابدار نمونه از همین کتابخانه انتخاب شد.

کتابخانه مرحوم شرفایی در کنار کتاب های نفیس دارای ۳۰۰۰ جلد کتاب کودک است که توسط بانو رابعه فرشادی همسر مرحوم شرفایی به کتابخانه هدیه شده است.

مرحوم شرفایی از افراد نیکوکار شهر جناح بود که چندین مدرسه و خانه بهداشت ساخت و به دانشجویان بسیاری کمک کرد.

وی سرانجام در بهمن ۸۳ به دیدار حق شتافت و در زادگاهش به خاک سپرده شد.

شهرستان بستک دارای شش کتابخانه با ۲ هزار و ۵۳۸ عضو فعال و ۵۵ هزار و ۵۴۲ نسخه کتاب است.

ایثار روستای دهنگ، بعثت روستای هرنگ، شرفا شرفایی جناح، توحید روستای احمدان، خیام روستای کهتوییه و پیامبراعظم اسامی کتابخانه‌های شهرستان بستک است.

جناج، شهری در ۲۵۰ کیلومتری غرب بندرعباس و از توابع شهرستان بستک است که ادبا و بزرگان بسیاری از این شهر کوچک به هرمزگان و کشور معرفی شده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو