هزار و 500 واحد مسکن محرومان در خراسان جنوبی آماده بهره‌برداری است


هزار و 500 واحد مسکن محرومان در خراسان جنوبی آماده بهره‌برداری است

بیرجند - ایرنا - مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: از سهمیه پنج هزار واحد مسکن محرومان که در تعهد بنیاد مسکن استان بوده، یک هزار و 115 واحد تکمیل شده است و پیش بینی می‌شود با احتساب واحدهای مددجویی این رقم به یک هزار و 500 واحد برسد.

علی اصغر آسمانی مقدم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افتتاح رسمی این واحدها با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه و رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان به زودی انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: از آغاز طرح ساخت مسکن محرومان در ۶۱۶ روستا تاکنون کار کارشناسی انجام و در این مناطق ۶ هزار و ۲۷۴ پرونده تشکیل شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: از این تعداد چهار هزار و ۷۲۰ پرونده به بانک معرفی و چهار هزار و ۶۹۲ پرونده منجر به عقد قرارداد با بانک شده است.

وی یادآور شد: چهار هزار و ۵۵۰ واحد تاکنون پی کنی انجام شده و از این تعداد سه هزار و ۸۹۰ واحد مرحله فونداسیون را هم پشت سر گذاشته‌اند.

آسمانی مقدم با بیان اینکه سه هزار و ۱۵۱ واحد تاکنون اسکلت و دیوارچینی شده است افزود: ۲ هزار و ۴۹۹ واحد به مرحله سقف و یک هزار و ۸۲۲ واحد مرحله سفت کاری را هم تمام کرده‌اند.

وی با این پیش بینی که تا پایان امسال پنج هزار واحد مسکن محرومان حداقل به مرحله سفت کاری برسند گفت: برای انتخاب واجدان شرایط مسکن محرومان، بنیاد مسکن کارشناسی‌های لازم را انجام می‌دهد و در این بین تاییدیه شورای اسلامی روستا، دهیاری و بخشداری نیز لازم است تا این سهمیه نصیب محرومان واقعی شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان خراسان جنوبی بیان کرد: کسانی شرایط دریافت مسکن محرومان را دارند که در روستا زندگی دائم داشته یا دارای مسکن نامقاوم باشند.

وی افزود زوج‌های جوان فاقد مسکن که در روستاها سکونت دائم دارند یا افرادی که تاکنون مستاجر بوده‌اند در اولویت واگذاری مسکن محرومان هستند.

آسمانی مقدم گفت: کسانی که در شهرها زندگی می‌کنند و تاکنون از هیچ تسهیلات دولتی استفاده نکرده‌اند اگر تمایل به سکونت دائمی در روستایی را داشته باشند نیز از این امتیاز بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای ساخت حدود ۳۰ درصد واحد مسکونی محرومان تاکنون بنیاد مسکن زمین جدید واگذار کرده است اظهار داشت: برای متقاضیانی که منزل قدیمی یا زمین شخصی داشتند نسبت به ساخت مسکن جدید در همان مکان اقدام شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: برای ساخت مسکن مددجویی نیز بنیاد مسکن تعهد واگذاری زمین رایگان را داشته و هر تعداد از مددجویان بهزیستی و کمیته امداد که فاقد زمین بوده به صورت رایگان از زمین‌های بنیاد استفاده کرده‌اند؛ مگر روستاهایی که زمین موجود نبوده یا افراد از خودشان زمین شخصی داشته‌اند.

وی افزود: برای ساخت هر واحد مسکن محرومان ۴۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌ الحسنه و بازپرداخت ۱۵ ساله پرداخت شده، همچنین برای هر واحد نیز ۲۵ میلیون تومان کمک بلاعوض نیز تعلق گرفته است.

آسمانی مقدم با یادآوری کلنگ زنی طرح مسکن محرومان در روستای هوج و نوج بیرجند که اواخر سال گذشته با حضور «محمدباقر نوبخت» رییس سازمان برنامه و بودجه انجام شد گفت: ساخت مسکن محرومان در این روستا به طور کامل اجرا شد و با تکمیل طرح هادی و امکانات دیگر، روستا از انقراض نجات یافته و احیا شده است.

وی بیان کرد: در این روستا ۲۵ واحد به طور کامل ساخته شده و هیچ خانواده‌ای در هوج و نوج بدون مسکن نیست.

مدیرکل بنیاد مسکن استان خراسان جنوبی با بیان اینکه نقشه تیپ مسکن محرومان از ۴۱ تا ۸۵ مترمربع است گفت: اغلب این واحدها از ۴۱ تا ۶۰ مترمربع ساخته می‌شود که هزینه اضافه بر متقاضیان تحمیل نشود.

وی با اشاره به تصویب طرح خانه‌های معیشت محور برای روستای محمودآباد بیرجند که به صورت آزمایشی در کشور اجرا می‌شود اضافه کرد: برای اجرای این طرح در حال رایزنی با مردم هستیم و حدود ۲ هکتار زمین برای این منظور واگذار شده است.

براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن ۸۸ هزار و ۸۳۵ واحد مسکونی روستایی در استان خراسان جنوبی وجود دارد که تاکنون ۳۹ هزار و ۵۰۰ واحد بهسازی و نوسازی شده است.

«محمدباقر نوبخت» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه بیستم اسفند ۹۷ به خراسان جنوبی سفر کرد که ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی ویژه محرومان از مهمترین مصوبات و برنامه‌های این سفر بود.

براساس تفاهم‌نامه سال گذشته سازمان برنامه و بودجه، ۱۰ هزار واحد مسکونی محرومان توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان خراسان جنوبی ساخته می‌شود که سهم کمیته امداد و بنیاد مسکن هر کدام پنج هزار واحد است.

ساخت این تعداد واحد مسکونی توسط کمیته امداد و بنیاد مسکن در فازهای مختلف از ابتدای امسال آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

استان مرزی خراسان جنوبی دارای ۱۱ شهرستان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی