ساخت دانشگاه با فاصله از شهرها نوعی توهین به ساحت علم است


ساخت دانشگاه با فاصله از شهرها نوعی توهین به ساحت علم است

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به اینکه امروز ما نیاز داریم در سراسر دانشگاه‌های کشور دیوارها و ‌فاصله‌های دانشگاه را برداریم به طوریکه قسمتی از این دیوار فیزیکی بوده و بخش دیگر ترس ما از جامعه و ترس جامعه از ما است، گفت: ساخت دانشگاه با فاصله از شهرها نوعی توهین به ساحت علم است.

دکتر یعقوب محمدی‌فر در آیین هفته پژوهش در دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا، اظهار کرد: دغدغه ما در بیستمین سال برگزاری مراسم هفته پژوهش صرفاً پژوهش نیست بلکه امروز دغدغه ما کارآفرینی، بهره‌گیری از علم و تولید ثروت از علم است.

وی با بیان اینکه دانشگاه بوعلی‌سینا در نسل میانی دانشگاه‌های کشور است به طوریکه مقدمه تأسیس آن به سال ۱۳۵۱ برمی‌گردد و می‌توانیم بگوییم دوران میان‌سالی را شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: در کنار توسعه فیزیکی دانشگاه، بحث نیروی انسانی و اعضای هیئت علمی که موتور محرکه دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند، مطرح است و خوشبختانه دانشگاه توانسته در عرصه دانشگاه‌های جامع کشور در رتبه هشتم ISC قرار بگیرد و در عرصه بین‌المللی در سال‌های اخیر دانشگاه به آهستگی به رنکینگ‌های متعدد از جمله تایمز و USNews و شانگهای پیوسته است.

محمدی‌فر بیان کرد: بنا به ضرورت‌های روز دانشگاه اقدامات جدی در راستای راه‌اندازی کارگروه اخلاق، سایت جدید دانشگاه، سایت و پورتال اساتید، بازنگری و تدوین آیین‌نامه‌ها و مسائلی از این دست را انجام گرفته است.دانشگاه از حوزه‌های دیگر نیز غفلت نورزیده و موفق به کسب رتبه سیزدهم دانشگاه سبز دانشگاه‌های کشور در سال گذشته و امسال شده است.

وی یادآور شد: در کنار این موضوعات، بحث مسئولیت‌پذیری دانشگاه نیز مهم است و هیچ‌یک از رشته‌های ما نباید خود را جزیره‌ای جداگانه فرض کرده و مسیر خود را مشخص کند بلکه ما در قبال جامعه، اجتماع، جامعه علمی و جامعه بشری مسئولیتی داریم که باید به آن بپردازیم. امروز صحبت از تولید علم می‌کنیم اما متأسفانه در حوزه اقتصاد و مسائل فنی رتبه‌ای متناسب با رتبه تولید علم کسب نکرده‌ایم.

محمدی فر با اشاره به اینکه امروز ما نیاز داریم در سراسر دانشگاه‌های کشور دیوارها و ‌فاصله‌های دانشگاه را برداریم به طوریکه قسمتی از این دیوار فیزیکی بوده و بخش دیگر ترس ما از جامعه و ترس جامعه از ما است، گفت: شعار دانشگاه بدون دیوار را ابتدا به شکل معنوی آن سر می‌دهیم و در آینده‌ای نزدیک امیدوارم تمام دانشگاه‌های ما دیوارهای خود را فرو بریزند همچنین ساخت دانشگاه با فاصله از شهرها نوعی توهین به ساحت علم و دانشگاه است.

وی با بیان اینکه امروز به تدوین نقشه راهی برای تمام گروه‌های آموزشی و مأموریت‌گرا کردن تمام رشته‌های آموزشی نیاز داریم، تأکید کرد: در خاورمیانه نفرین‌شده‌ای قرار داریم که نیاز است از نظر علمی، نظامی، سیاسی و اقتصادی بتوانیم امنیت کشور را در کوتاه مدت و بلندمدت تأمین کنیم، نیاز داریم دانشگاه در این برهه حساس تاریخی نقش تاریخی خود را انجام دهد.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه پژوهش‌های ما اغلب بدون هدف هستند و هدف کلانی را دنبال نمی‌کنند که ما از آن‌ها بهره‌بردای جدی کنیم پس نیازمند ساماندهی در بخش پژوهش هستیم، تشریح کرد: در بحث فناوری نیاز داریم از نیروهای جوان استفاده کنیم، نیروی جوان یک فرصت جدی است. ما نیاز داریم به جوانانمان امید دهیم و این باید دغدغه تک تک ما باشد.

محمدی‌فر در پایان بیان کرد: بنیاد حامی خیرین دانشگاه تأسیس شده و در آغاز فعالیت خود است، این بنیاد اکنون نیازمند کمک‌های فکری، مادی و معنوی در جهت استقلال دانشگاه و کم‌کردن وابستگی به بودجه‌های وقت است.

کاهش روند اختراعات در دانشگاه بوعلی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی‌سینا نیز گفت: از ابتدای سال ۹۸ تا کنون در مجموع حدود ۱۳ میلیارد تومان در حوزه پژوهشی هزینه کرده ایم که از این میزان حدود دو میلیارد تومان مربوط به گرنت، ۵۰۰ میلیون تومان تشویق مقاله، ۴۰۰ میلیون خرید تجهیز و ۱۷۴ میلیون بابت فرصت مطالعاتی بوده است.

دکتر غلامحسین مجذوبی در رابطه با جایگاه دانشگاه در رتبه‌بندی‌های جهانی بیان کرد: خوشبختانه توانسته‌ایم در بسیاری از رتبه‌بندی‌ها شرکت کنیم، شاید رتبه خوبی نداشته باشیم اما این رتبه‌بندی امکان دیده‌شدن در سطح جهانی را به ما می‌دهد. امسال در نظام رتبه‌بندی تایمز و USNews برای نخستین بار وارد شدیم همچنین در فهرست موثرترین دانشگاه‌های دنیا در حوزه مهندسی مکانیک هستیم.

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی مرکز محاسبات و مرکز هم‌پیوند در زمینه IT بخشی از اقدامات حوزه مدیریت فناوری اطلاعات است به علاوه ما سایت جدید دانشگاه را در دانشکده مهندسی جانمایی و سامانه مانیتورینگ دانشگاه و سامانه پیشخوان را راه‌اندازی کردیم.

مجذوبی با بیان اینکه کل مقالات دانشگاه در ISI از ابتدا تا کنون ۶۸۲۲ عدد بوده، تعداد استنادات در ISI ۷۸ هزار و ۹۵۲ و در Scopus تعداد ۸۷ هزار و ۲۳۶ بوده است، افزود: استناد به اساتید ما در پایگاه ISI دکتر زلفی‌گل، دکتر افخمی، دکتر مرادی، دکتر جلالی و دکتر مدرکیان هستند.

وی به اقدامات انجام شده در حوزه پژوهشی از جمله تأسیس مرکز زبان‌های خارجی، سامانه علم‌سنجی و تشکیل کمیته اخلاق پژوهشی در دانشگاه اشاره کرد و یادآور شد: روند اختراعات و فرصت مطالعاتی ما از سال ۹۶ و ۹۷ با کاهش اختراعات از ۱۰ به شش و افزایش فرصت مطالعاتی از پنج به ۱۵ روبرو بوده است.

مجذوبی با بیان اینکه چاپ کتاب از سال ۹۲ روند نزولی داشت اما از سال ۹۶ روند صعودی گرفت و تقریبا دو برابر شد، اعلام کرد: پراستنادترین مقالات دانشگاه بوعلی سینا در ISI به ترتیب دکتر عزیزیان، دکتر مرادی و دکتر زلفی‌گل هستند. پرکارترین اساتید براساس جمع مقالات نمایه‌شده در سال ۲۰۱۸ دکتر زلفی‌گل و دکتر مدرکیان هستند، از ۵۵۲ مقاله تولید شده ۱۷۱ مورد آن توسط ۱۰ نفر از اعضای هیئت علمی تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه درصد همکاری‌های بین‌المللی ما ۳۱ درصد بوده و تعداد مقالات مشترک نیز ۱۸۲ مورد بوده است، اظهار کرد: پنج درصد اساتید ۴۵ درصد مقالات، ۱۰ درصد اساتید ۶۴ درصد، ۲۰ درصد اساتید ۸۲ درصد، ۴۱ درصد اساتید ۱۰۰ درصد مقالات را تولید می‌کنند؛ یعنی ۵۹ درصد در ISI و Scopus متأسفانه تولیدی ندارند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها