راه‌اندازی پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته پلیمری در اردبیل تسریع می‌شود


راه‌اندازی پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته پلیمری در اردبیل تسریع می‌شود

با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی و جهاددانشگاهی استان اردبیل، روند راه‌اندازی پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته پلیمری با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد.

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی، تدوین راهکار تجاری‌سازی و تولید محصولات بر پایه نشاسته سیب‌زمینی، بهره‌برداری از دانش فنی و فرآیند تولید نشاسته با قابلیت‌های صنعتی را از اهدف مهم این تفاهم‌نامه عنوان کرد.

مهران اوچی اردبیلی با بیان اینکه این همکاری‌ها، هم‌افزایی و توانمندسازی واحدهای جهاد‌دانشگاهی را به دنبال خواهد داشت، اظهار کرد: به بهره‌گیری از دانش فنی پژوهشکده، ساخت پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته پلیمری در قالب طرح فناورانه با حمایت دفتر مرکزی جهاد‌دانشگاهی و استانداری اردبیل و با همکاری پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته پلیمری به عنوان طرح کلان ملی استانی از اولویت‌های جهاددانشگاهی استان اردبیل است، یادآور شد: این واحد با راه‌اندازی پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته پلیمری می‌تواند بخشی از نیاز کشور به این محصول وارداتی را تأمین و به اقتصاد کشور و استان کمک کند.

عضو هیأت علمی جهاددانشگاهی استان اردبیل یادآور شد: در استان اردبیل ۷۵۰ هزار تن سیب‌زمینی تولید می‌شود که ۲۵۰ هزار تن آن درجه سه و چهار است که می‌توان از آن برای تولید نشاسته پلیمری در صنعت حفاری استفاده کرد.

در این مراسم رئیس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی با بیان اینکه گروه بیوتکنولوژی صنعتی این پژوهشکده با تلاش شبانه روز به دانش فنی تولید نشاسته پلیمری دست یافته است، اظهار کرد: این پژوهشکده، دانش فنی تولید محصول و فرآیند مشتمل بر پروتکل فرآیند تولید و کلیه تجهیزات و الزامات مربوط به تولید محصول در اختیار جهاددانشگاهی استان اردبیل قرار می‌دهد.

مسعود کمبرانی با اشاره به اینکه تولید این محصول در راستای رفع نیازهای صنعت نفت است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در استان اردبیل سطح زیر کشت سیب‌زمینی بسیار بالا است به همین خاطر در تلاش هستیم تا نشاسته سیب‌زمینی‌های درجه سه و چهار را به نشاسته حفاری تبدیل کنیم که ارزش افزوده‌ بالایی دارد.

وی ادامه داد: پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی تمام توان و نیروی انسانی خود را جهت راه‌اندازی خط تولید نشاسته‌ حفاری در صنعت نفت در استان اردبیل به کار خواهد گرفت.

مدیرکل گروه تخصصی فنی و مهندسی و علوم پایه جهاددانشگاهی نیز در این مراسم با بیان اینکه ایجاد پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته پلیمری در اردبیل ضرورت دارد، خاطرنشان کرد: از آنجا که اردبیل یکی از قطب‌های تولید سیب‌زمینی است، لذا ایجاد این واحد صنعتی می‌تواند در توسعه اقتصادی استان نقش بسزایی ایفا نماید.

ولی‌اله روشن بر حمایت جهاددانشگاهی از ایجاد این طرح فناورانه در اردبیل تأکید و اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌های اردبیل، ایجاد مرکز خدمات تخصصی در حوزه فنی مهندسی برای بهره‌برداری بهینه از این پتانسیل‌های استان لازم است و با هماهنگی‌های انجام گرفته و مساعدت‌های دفتر مرکزی جهاددانشگاهی، در آینده نزدیک این مرکز ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط