درمان افسردگی پس از زایمان


درمان افسردگی پس از زایمان

سومین مطلب از بسته افسردگی پس از زایمان روش های تشخیص و درمان افسردگی پس از زایمان را بررسی می کند.

نی نی بان: سومین مطلب از بسته افسردگی پس از زایمان روش های تشخیص و درمان افسردگی پس از زایمان را بررسی می کند.

درمان افسردگی پس از زایمان

انجمن روان پزشکی آمریکا افسردگی پس از زایمان را در زیر شاخه افسردگی ماژور تقسیم می کند و برای تشخیص آن به وجود یا عدم وجود علائم زیر در مادرانی که تازه زایمان کرده اند، توجه دارد. این علائم باید تا 4 هفته پس از تولد نوزاد ظاهر شده باشند تا بتوان آنها را به افسردگی پس از زایمان مربوط دانست.

1. داشتن خلق افسرده در بیشتر ساعات روز
2. کاهش احساس لذت نسبت به علاقه مندی های قدیمی
3. تغییر قابل توجهی در اشتها یا تغییر ناخواسته در وزن
4. ناتوانی در به خواب رفتن (بی خوابی) و یا خواب آلودگی بیش از حد
5. بی قراری و یا کاهش قابل توجه در حرکت
6. خستگی یا از دست دادن انرژی
7. احساس بی ارزشی
8. کاهش تمرکز یا توانایی تصمیم گیری
9. داشتن افکار مربوط به مرگ یا خودکشی به طور مکرر
برای تشخیص افسردگی خفیف از افسردگی پس از زایمان لازم است که تست های غربال گری مربوطه را انجام دهید. علاوه بر این احتمالا باید برای بررسی وضعیت غده تیروئید خود نیز آزمایش خون بدهید.

درمان و درمان دارویی
نحوه و مدت زمانی مورد نیاز برای درمان افسردگی پس از زایمان بسته به شدت بروز عارضه و نیازهای فردی شما متفاوت است.

1. افسردگی خفیف پس از زایمان
افسردگی خفیف پس از زایمان معمولا به صورت خود به خود و در عرض چند روز تا یکی، دو هفته محو می شوند. تا آن زمان، تا آنجا که می توانید استراحت کنید و از اعضای خانواده و دوستان تان کمک بگیرید، با کسانی که مثل شما تازه مادر شده اند صحبت کنید. در ضمن اگر پزشک تان لازم بداند برای تنظیم غده تیروئید، داروهای لازم را برای تان تجویز خواهد کرد.

2. افسردگی پس از زایمان
افسردگی پس از زایمان اغلب به مشاوره و درمان دارویی نیاز دارد.

مشاوره: مشورت با یک روان شناس یا روان پزشک می تواند به رفع علائم افسردگی پس از زایمان کمک کند. از طریق این مشاوره ها، شما می توانید به راه های بهتری برای مقابله با احساسات خود برسید و اهداف واقع بینانه ای برای خودتان در نظر بگیرید.
داروهای ضد افسردگی: داروهای ضد افسردگی به عنوان درمان ثابت شده افسردگی پس از زایمان در دسترس هستند. اگر در حال شیردهی هستید باید بدانید که داروهایی که برای تان تجویز شده دقیقا چه تاثیری روی شیر شما خواهند گذاشت. البته داروهای ضدافسردگی هم وجود دارد که مصرف شان در دوران شیردهی مجاز باشد. به هر حال دکتر شما قبل از تجویز دارد، خطرات و فوائد آن را در نظر خواهد گرفت.

هورمون درمانی: جایگزینی استروژن ممکن است در مقابله با افت سریع استروژن که پس از زایمان منجر به بروز علائم افسردگی می شود، موثر است. هر چند که تحقیقات در مورد تاثیر هورمون درمانی بر افسردگی پس از زایمان محدود است، با این حال همان طور که در خصوص داروهای ضد افسردگی توضیح داده شد، پیش از درمان هورمونی پزشک خطرات و مزایای این نوع درمان را برای شما در نظر خواهد گرفت.
با درمان مناسب، افسردگی پس از زایمان معمولا ظرف چند ماه می رود. در برخی از موارد، افسردگی پس از زایمان زمانی طولانی ادامه پیدا می کند. مهم است که تا پایان قطعی درمان به جلسات مشاوره و مصرف دارو ادامه بدهید و بلافاصله پس از اینکه احساس بهتری پیدا کردید، درمان را قطع نکنید چون در این صورت افسردگی مجددا عود خواهد کرد.

3. سایکوز پس از زایمان
سایکوز پس از زایمان نیاز به درمان فوری دارد و مادرانی که دچار این وضعیت می شوند، اغلب در بیمارستان بستری خواهند شد تا درمان شان تکمیل شود. بعد از تضمین امنیت بیمار ترکیبی از داروها - مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد جنون و تثبیت کننده خلق و خوی - برای کنترل علائم و نشانه های بیماری تجویز شده و گاهی اوقات درمان با الکتروشوک (ECT) نیز توصیه می شود.
در درمان با ECT، مقدار کمی از جریان الکتریکی به مغز اعمال شده که منجر به تولید امواج مغزی شبیه به امواجی می شود که در حالت تشنج به وجود می آیند. تغییرات شیمیایی که توسط این جریان های الکتریکی ایجاد می شوند، علائم افسردگی را کاهش می دهند.
درمان روان پریشی پس از زایمان می تواند توانایی مادر در شیردهی را کاهش دهد. چون از یک طرف جدایی از نوزاد باعث می شود تولید شیرکم شده و برخی از داروهای مورد استفاده در درمان روان پریشی پس از زایمان نیز روی شیر مادر اثر می گذارد.

تغییر در سبک زندگی و درمان های خانگی
به طور کلی افسردگی پس از زایمان بیماری نیست که شما بتوانید به خودی خود آن را درمان کنید اما با بعضی تغییرات در شیوه رفتاری یا سبک زندگی تان می توانید به درمان هر چه سریع تر خود کمک کنید.

1. انتخاب شیوه زندگی سالم: شامل فعالیت های فیزیکی مانند پیاده روی با نوزاد، خوردن غذاهای سالم و پرهیز از مصرف الکل.

2. داشتن انتظارات واقع بینانه: آیا خودتان را تحت فشار گذاشتید تا همه کارها را به تنهایی به انجام برسانید؟ در انتظاراتی که از خودتان برای انجام کارهای معمول خانه دارید، تجدید نظر کنید. تا آن جا که می توانید به کارهای معمول خود رسیده و باقی را کنار بگذارید. از کمک گرفتن از همسر، دوستان و اطرافیان نیز احساس خجالت و شرمندگی نکنید.

3. زمانی را به خودتان اختصاص بدهید: اگر احساس می کنید که دنیا روی سرتان خراب شده، لباس تان را عوض کنید، چند لحظه از خانه بیرون بروید و قدم بزنید. نوزاد را نیم ساعت به پدرش بسپارید و با خودتان تنها باشید تا دوباره احساس آرامش کنید.

4. مثبت اندیش باشید: هنگامی که با یک وضعیت منفی مواجه می شوید، سعی کنید که طرز فکر مثبت خود را حفظ کنید. حتی اگر وضعیت ناخواسته ای که برای تان پیش آمده قابل تغییر نیست، می توانید طرز تفکر و عکس العمل خود را در قبال آن عوض کنید. یک دوره کوتاه رفتار درمانی شناختی در رسیدن به این توانایی به شدت موثر است.

5. اجتناب از انزوا: با شریک زندگی، خانواده و دوستان تان در مورد احساسی که دارید صحبت کنید. از مادران دیگر در مورد تجربیات شان بپرسید و به یاد داشته باشید، بهترین راه برای مراقبت از کودک این است که شما مراقب خودتان باشید.

چطور پیشگیری کنیم؟
خانم های بارداری هستند که چند روز تا چند هفته به زایمان شان باقی مانده و نگرانند که آیا راهی برای پیشگیری از ابتلا به افسردگی پس از زایمان وجود دارد یا نه.
اگر سابقه افسردگی به خصوص افسردگی پس از زایمان داشته اید، به محض اینکه متوجه شدید که باردار هستید با مشاور صحبت کنید. گاهی اوقات افسردگی های خفیف را می توان در همان مراحل اولیه با روان درمانی و مشاوره برطرف کرد. حتی ممکن است که پزشک تان توصیه کند از بعضی داروهای ضدافسردگی در طول بارداری استفاده کنید تا پس از زایمان دچار افسردگی شدید نشوید.

اگر می خواهید درباره افسردگی پس از زایمان بیشتر بدانید، ادامه مطالب این بسته را در این صفحه ببینید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی