افسردگی پس از زایمان، باورهای غلط


افسردگی پس از زایمان، باورهای غلط

چهارمین مطلب از بسته افسردگی پس از زایمان به 5 دروغی می پردازد که در خصوص افسردگی مادر پس از تولد نوزاد مطرح است، اما نباید باور کنید.

نی نی بان: چهارمین مطلب از بسته افسردگی پس از زایمان به 5 دروغی می پردازد که در خصوص افسردگی مادر پس از تولد نوزاد مطرح است، اما نباید باور کنید.

افسردگی پس از زایمان، باورهای غلط

افسردگی پس از زایمان (PPD) یکی از شایع ترین عوارض زایمان بوده و هر سال حدود 10 تا 15 درصد از مادران را تحت تاثیر قرار می دهد. سامانتا متزر، مدیر مرکز روان پزشکی پریناتال دانشگاه کالیفرنیای آمریکا معتقد است که در خصوص افسردگی پس از زایمان 5 دروغ شایع در جوامع مختلف رواج دارد که باعث به وجود آمدن نوعی سوء تفاهم در خصوص این بیماری شده است.

به گفته متزر باور کردن این دروغ ها و افسانه ها باعث می شود که مادران تصویر نادرستی از بیماری خود داشته باشند یا نتوانند به درستی کمک بگیرند. همچنین ممکن است احساس کنند که مادر بدی هستند که دچار افسردگی شده اند.

بر اساس آمار فقط 15 درصد از مادرانی که پس از زایمان خود دچار افسردگی شده اند برای کمک های تخصصی به روان شناس و روان پزشک مراجعه می کنند، در حالیکه اگر این نوع افسردگی به صورت درمان نشده باقی بماند، عوارضی را در طولانی مدت برای مادر و کودک خواهد داشت.

دروغ شماره یک: زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان همیشه غمگین هستند و دائما گریه می کنند.
متزر می گوید زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان معمولا خلق و خوی پایینی دارند، اضطراب در وجودشان برجسته است، دائما نگران بود و خواب شان مختل است. آنها احساس سردرگمی شدیدی می کنند و همچنین ممکن است دچار احساس گناه باشند که چرا از تجربه مادر شدن لذت نمی برند.

با این حال این علائم در همه مادران مبتلا به افسردگی یکسان نیست و گاهی اوقات حتی مادرهای مبتلا به افسردگی نمی توانند بعضی از علائم خود را با نشانه های کلاسیک این بیماری مطابقت دهند.

هر چند برخی از زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان ممکن است احساس غم و ناراحتی داشته و بدون دلیل گریه کنند. در حالیکه اغلب مادرهای مبتلا به این بیماری عصبانی و تحریک پذیر هستند و بعضی دیگر نیز می ترسند که نکند به نوزادشان لطمه بزنند و همین فکر استرس و اضطراب شان را بیشتر و بیشتر می کند.

بسیاری از مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان به فعالیت های روزانه خود ادامه می دهند ولی در درون شان غوغای شدیدی در جریان است. این مادران دچار نوع متوسط افسردگی پس از زایمان هستند، از نوزادشان مراقبت می کنند، به فعالیت های روزمره شان می رسند ولی در درون احساس اضطراب شدیدی دارند و این مساله باعث می شود ارتباط خوبی با نوزاد برقرار نکنند و از تجربه مادری به اندازه کافی لذت نبرند.

دروغ شماره دو: افسردگی پس از زایمان در چند ماه اول زایمان رخ می دهد
به گفته متزر، اگر چه اغلب مادرها در سه، چهار ماه اول پس از تولد نوزاد دچار علائم افسردگی می شوند ولی واقعیت این است که علائم این نوع افسردگی ممکن است تا یک سال پس از زایمان نیز بروز پیدا کند. در حالی که متاسفانه خیلی از مادرها در نیمه دوم سالی که از زایمان شان می گذرد، جرات رفتن نزد روان شناس را ندارند و نمی دانند با نشانه های افسردگی خود چه کنند و حتی پیش خودشان هم نمی توانند اعتراف کنند که دچار افسردگی پس از زایمان شده اند.

دروغ شماره سه: افسردگی پس از زایمان به خودی خود از بین می رود
خیلی از مادرها تصور می کنند که علائم افسردگی پس از زایمان یک باره خودشان را نشان می دهند، چند هفته یا چند ماه باقی می مانند و کم کم از بین می روند. متاسفانه خیلی از این مادرها که پس از زایمان افسرده می شوند، تحت فشار اطرافیان شان نیز قرار می گیرند و دیگران از آنها انتظار دارند که یک شبه بتوانند از افسردگی خارج شده و مثبت فکر کنند! در حالیکه افسردگی پس از زایمان یک اختلال جدی روانی است که در اغلب موارد برای درمان نیاز به مشاوره و روان درمانی و مصرف دارو دارد. پس اگر به تازگی زایمان کرده و دچار علائم افسردگی شده اید، اجازه ندهید این تصورات غلط که نشانه های این بیماری خود به خود از بین می روند، شما را از رفتن نزد متخصص و شروع کار درمان بازدارد.

دروغ شماره چهار: زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان به نوزاد خود صدمه می زنند
لابد شما هم داستان هایی ترسناکی را در مورد مادرانی که پس از زایمان افسرده شده و به نوزاد خود صدمه زده اند، شنیده اید ولی در واقعیت چنین اتفاقی نمی افتد. متزر در این زمینه می گوید: مادرانی که افسرده هستند، مادرهای بدی نیستند و به نوزاد صدمه نمی زنند. درواقع تنها کسی که زن مبتلا به افسردگی پس از زایمان به او صدمه می زند، خودش است. افکار مربوط به خودکشی یا صدمه به نوزاد فقط در آن دسته از زنانی بروز پیدا می کند که دچار سایکوز پس از زایمان یا روان پریشی شده اند. یادتان باشد از هر مادر، یک نفرشان دچار افسردگی پس از زایمان می شود اما جنون پس از زایمان از هر 1000 مورد، در یک نفر رخ می دهد.

دروغ شماره پنج: ابتلا به افسردگی پس از زایمان تقصیر خود مادر است
اغلب زنانی که دچار افسردگی پس از زایمان هستند خودشان را گناه کار و مقصر می دانند و تصور می کنند که مادران خوبی نیستند، اما بهتر است به یاد داشته باشید که ابتلا به افسردگی پس از زایمان انتخابی نیست. متزر می گوید: در ابتلا به افسردگی پس از زایمان، هورمون ها نقش مهمی را ایفا می کنند. خیلی از خانم ها به نوسانات سریع هورمون های استروژن و پروژسترون که در هنگام زایمان رخ می دهد حساس هستند و همچنین این احتمال وجود دارد که عوامل ژنتیکی هم در مستعد کردن زنان به افسردگی پس از زایمان دخالت داشته باشد. همچنین سابقه سوء مصرف و تروما نیز خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان را در خانم هایی که زمینه ژنتیکی دارند، افزایش می دهند.

اگر می خواهید درباره افسردگی پس از زایمان بیشتر بدانید، ادامه مطالب این بسته را در این صفحه ببینید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی