65 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شوند


65 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شوند

قم- ایرنا- معاون آموزشی- پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای قم گفت: بین 65 تا 70 درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای جذب بازار کارشده‌اند و بیش از 45 درصد اشتغال آن‌ها نیز مرتبط با رشته تحصیلی بوده‌است.

محمدحسن اسلامی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان قم ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو در رشته‌های برق صنعتی، مکانیک خودرو، نرم‌افزار کامپیوتر،‌ نقشه‌کشی معماری، گرافیک، حسابداری، مربی کودک و طراحی دوخت تحصیل می‌کنند.

به گفته وی، تعداد دانشجویان آموزشکده فنی واحد پسران یک هزار و ۳۰۰ نفر و دانشجویان آموزشکده فنی دختران یک هزار و ۲۰۰ نفر می‌باشد.

اسلامی با اشاره به این‌که پنج عضو هیات علمی در این دانشگاه تدریس می‌کنند، خاطرنشان کرد: اساتید رسمی و کادرآموزشی موظف ۱۲تن هستند و ۳۲۰ استاد دیگر به‌صورت پاره‌وقت با عنوان مدعو و حق‌التدریس با دانشگاه فنی و حرفه‌ای قم همکاری می‌کنند.

وی اشاره به این‌که ماموریت دانشگاه فنی و حرفه‌ای تربیت تکنسین‌ها و کاردان‌های ماهر است، گفت: دانشجویان مقطع کارشناسی برخی رشته‌ها ازجمله برق صنعتی، الکترونیک و طراحی دوخت پروژه دارند که منجر به ساخت یک قطعه و یا تولید محصول می‌شود که در بازار موردنیاز است.

وی بابیان این‌که آموزش‌های ارائه‌شده در دانشگاه فنی و حرفه‌ای، مهارت محور می‌باشد،‌ گفت: فعالیت‌های دانشجویان این مرکز باید منجر به تولید محصولی شود که در بازار قابل‌استفاده باشد.

معاون دانشگاه فنی و حرفه‌ای قم به یکی از پروژه‌های شاخص دانشگاه فنی و حرفه‌ای قم اشاره و بیان کرد: پنل خورشیدی توسط تعدادی از دانشجویان طراحی‌شده که به‌محض دریافت نور خورشید ولتاژ و برق تولید می‌کند.

وی با اشاره به این‌که این پنل خورشیدی به‌شدت موردتوجه وزارت نیرو قرارگرفته، افزود: پنل فوق به‌گونه‌ای طراحی‌شده که دنبال کننده نور خورشید است و در طول روز از حداکثر انرژی خورشید را جذب می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: گروه‌های پژوهشی دانشگاه نیازهای استان را احصا می‌کنند تا تولید محصولات به سمت پاسخگویی به نیازها هدایت شود.

اسلامی ادامه داد: چند تفاهم‌نامه با صنایع استان منعقدشده تا بخش صنعت نیازهای خود را اعلام نماید و دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز در طراحی پروژه‌ها پاسخگویی به نیازهای استان را در اولویت قرار دهد.

وی محدودیت بودجه را مهم‌ترین مانع بر سر راه عملیاتی شدن پروژه‌ها عنوان کرد و افزود: حمایتی از ساخت پروژه‌ها صورت نمی‌گیرد و با توجه به تحریم‌ها و افزایش نرخ دلار،‌ هزینه تمام‌شده پروژه‌ها بسیار سنگین است.

وی اضافه کرد: استاد و دانشجو علاقه‌مند به ارتقاء رتبه علمی هستند و باید با افزایش سیاست‌های تشویقی، استاد و دانشجو ازنظر مادی و معنوی حمایت شوند.

معاون دانشگاه فنی و حرفه‌ای قم بیان کرد: مجوز مرکز خلاقیت و نوآوری از سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه‌ای اخذشده و اعتباری نیز به آن تخصیص‌یافته است تا راه‌اندازی این مرکز مقدمه‌ای در راستای اجرایی سازی مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری باشد.

به گفته وی،‌ شرکت در همایش و نمایشگاه هفته پژوهش استان، برپایی نمایشگاهی از دست‌ساخته‌های دانشجویان در دانشگاه، برگزاری همایشی برای تجلیل از اساتید و دانشجویان پژوهشگر و فناور برتر و همایش فارغ‌التحصیلان برتر کارآفرین از برنامه‌های هفته پژوهش دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان قم می‌باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای قم نیز گفت: در ۲ سال اخیر بر مبنای نیازهایی که دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای سطح کشور مطرح کرده‌اند، طرح‌های پژوهشی اعلام‌شده و پس از بررسی توسط داوران، تعدادی پذیرفته و مبلغی نیز در ازای انجام این طرح‌ها باهدف خرید مواد اولیه پرداخت می‌شود.

روح‌الله عبدالهی بابیان این‌که مهارت افزایی رویکرد دانشگاه فنی و حرفه‌ای در قبول طرح‌های پژوهشی است، اضافه کرد: پروژه‌هایی توسط داوران پذیرفته می‌شود که در صنعت کارآیی داشته باشد و منجر به تولید محصول گردد.

وی با اشاره به این‌که رویکرد دانشگاه فنی و حرفه‌ای مهارت افزایی و عملیاتی شدن طرح‌هاست، بیان کرد: سالانه حدود ۵۰ طرح از سوی دانشجویان ارائه می‌شود که منجر به ساخت محصول خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: برای عملیاتی شدن طرح‌ها اگر با بخش صنعت قرارداد بسته شود حمایت نیز از سوی آن‌ها صورت می‌گیرد، ولی اگر درون دانشگاهی باشد، متناسب با هزینه مبلغی بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال پرداخت می‌شود.

عبداللهی بابیان این‌که محدودیت بودجه پژوهشی از مشکلات دانشگاه فنی و حرفه‌ای است، ادامه داد: نباید امیدی به پرداخت بودجه از طریق دولت باشد و باید تلاش شود بخشی از بودجه پژوهشی از طریق صنعت جذب گردد.

وی با اشاره به این‌که صنعت رویکرد مناسبی نسبت به دانشگاه‌ها ندارد، گفت: دانشگاه باید بتواند مشکلات صنعت را به‌صورت عملی و نه تئوری حل نماید و اعضای هیات علمی را به صنعت نزدیک نماید تا اعتماد صنعت به دانشگاه تقویت شود.

وی گفت: مرکز جذب اعضای هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای ورودی‌های سال ۹۸ به بعد را ملزم کرده دوره‌ای ۶ ماهه را در بخش صنعت بگذرانند که صنایع استان نیز در این راستا اعلام همکاری نموده‌اند.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای قم، دانشجویان پسر در رشته‌های فنی و مهندسی ازجمله برق، مکانیک و کامپیوتر و دانشجویان دختر در حوزه طراحی دوخت و کامپیوتر فعال‌تر هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی مجری کلید اسرار از دختر و همسر جذابش برای اولین بار + بیوگرافی و عکی های خصوصی !