دانشجویان الجزایری : دولت مردمی می خواهیم


دانشجویان الجزایری : دولت مردمی می خواهیم

تهران-ایرنا- دانشجویان در الجزایر طبق روال 10 ماه گذشته بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و مخالفت خود را با روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در روز پنجشنبه (21 آذرماه) اعلام و تاکید کردند که « دولت مردمی می خواهیم نه نظامی».

به گزارش تارنمای خبری "العربی الجدید"، بعد از ظهر سه‌شنبه هزاران نفر از دانشجویان و فعالان سیاسی در میدان شهدای شهر الجزیره پایتخت الجزایر تجمع کردند.

بدنبال این اعتراضات، شمار زیادی از نیروهای امنیتی و پلیس ضد شورش در خیابان‌های اصلی این شهر و در نزدیکی میادین محل تظاهرات مردم مستقر شدند، اما به دلیل حضور رسانه‌های خارجی از هرگونه برخورد با معترضان خودداری کردند.

معترضان بار دیگر علیه "احمد قاید صالح" فرمانده ارتش الجزایر شعار " دولت مردمی می‌خواهیم نه نظامی " را سردادند و سلطه ارتش بر فضای سیاسی و آینده الجزایر را مردود دانستند.

اعتراضات به فرمانده ارتش الجزایر بدنبال آن صورت می‌گیرد که صالح تلاش کرده است، با صدور بیانیه‌هایی خود را در اعتراضات مردم الجزایر همراه مردم نشان دهد تا بتواند در مرحله بعد، نقش مهمی در تعیین شخص اول حکومت داشته باشد.

در همین حال "حسن سعیدی" دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه الجزایر به العربی الجدید گفت: اعتراضات تا تحقق تمام خواسته‌هایمان ادامه خواهد یافت.

سعیدی اضافه کرد: راهپیمایی‌ دانشجویی که جمع کثیری از شهروندان عادی الجزایری نیز به آن پیوسته‌اند، بر مخالفت با برگزاری انتخابات تاکید دارد چرا که مردم به وعده مقامات در خصوص شفافیت در زمینه انتخابات اطمینان ندارند.

تظاهرات در الجزایر در حالی انجام می‌شود که فرماندهان ارتش این کشور برگزاری انتخابات را در زمان مقرر تنها راه‌حل مشکل می‌دانند.

بدنبال اعتراضات مردم الجزایر در روزهای جمعه که از فوریه ۲۰۱۹ تاکنون ادامه دارد، "عبدالعزیز بوتفلیقه" مجبور شد پس از ۲۰ سال حکومت‌، در سن ۸۲ سالگی با فشار ارتش از قدرت کناره گیری کند.

تحولات میدانی و تغییرات در راس حاکمیت الجزایر از آنجا آغاز شد که مردم این کشور از سوم اسفند ۱۳۹۷ در اعتراض به تلاش «عبدالعزیز بوتفلیقه» رییس‌جمهوری مخلوع این کشور برای ماندن در قدرت دست به تظاهرات گسترده زدند، موج اعتراضی که بوتفلیقه را پس از ۲۰ سال مجبور به استعفا کرد.

استعفای بوتفلیقه نتوانست، معترضان الجزایری را آرام کند و بسیاری از شهروندان، دولت انتقالی پس از رییس‌جمهوری مخلوع این کشور را یک امر فرمایشی توصیف کرده و تشکیلات نظام سیاسی فعلی کشور را نه نماینده یک دولت مدنی، بلکه یک دولت نظامی برآمده از دستگاه سیاسی ۳۰ سال گذشته ارزیابی می‌کنند.

هزاران نفر از مردم الجزایر جمعه هر هفته با برپایی تظاهرات، مخالفت خود را با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور که قرار است ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) برگزار شود، اعلام کرده‌اند. دانشجویان الجزایری نیز روزهای سه‌شنبه هر هفته در این زمینه دست به تظاهرات می زنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ماجرای پخش شدن عکس‌های نعیمه نظام دوست در ویلای کردان؛ غافلگیر شدن خانم بازیگر...