آهنگ زندگی خود را آرام‌تر کنیم


آهنگ زندگی خود را آرام‌تر کنیم

کارشناس ارشد پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر ما می‌خواهیم توان بالاتری برای کنترل استرس داشته باشیم، باید آهنگ زندگی خود را آرام‌تر کنیم، گفت: برای دوری از این نوع استرس باید نتایج را به صورت مثبت ارزیابی و نگرش خود را عوض کنیم.

بهناز زال در گفت‌وگو با ایسنا گفت: شادی و نگرش مثلت یکی از راهکارهای کاهش استرس در زندگی است.

وی بیان کرد: خودآگاهی نیاز امروز همه مردم است، اگر از فردی بپرسیم چند ویژگی خود را بیان کند، بسیارکم می‌تواند در این زمینه صحبت کند و این نشان‌دهنده عدم آگاهی از خود است.

این مشاور خانواده ادامه داد: استرس لزوما ویژگی بدی نیست؛ ما همیشه و در همه لحظات یک سطحی از استرس را در زندگی داریم واگر استرس نباشد برای انجام کارهای خود تلاش نمی‌کنیم.

زال با بیان اینکه بدون استرس نمی‌توان به صورت مفید زندگی کرد، افزود: مردم نسبت به استرس و عوامل استرس‌زا نگرش منفی دارند.

وی ادامه داد: وقتی یک دانش‌آموز در امتحانی قرار است شرکت کند، ‌اگر نگرشش نسبت به نتیجه‌ای که از امتحان قرار است بگیرد، منفی باشد، اضطراب ایجاد می‌شود.

کارشناس ارشد پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه برای دوری از این نوع استرس باید نتایج را به صورت مثبت ارزیابی و نگرش خود را عوض کنیم، تصریح کرد: داشتن نگرش مثبت به اتفاقات، زندگی را برای ما زیباتر می‌کند.

زال ادامه داد: اگر در هر واقعه‌ای از زندگی، نتایج مثبت را دریافتیم این امر کمک می‌کند بد بودن و ناخوشایند بودن آن اتفاق برای ما کاهش یابد.

وی با بیان اینکه اگر از استرس آگاهی نداشته باشیم، نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم، اظهار کرد: آگاهی داشتن نسبت به هیجان قدم دوم است.

این مشاور خانواده ادامه داد: اضطراب یک واکنش بدنی است و اگر بتوانیم روی بدن خود کنترل داشته باشیم، می‌توانیم استرس خود را کاهش دهیم.

زال با بیان اینکه در زمان اضطراب ضربان قلب بالا رفته و حرکات روده‌ای و معده‌ای افزایش می‌یابد، تصریح کرد: ارتباط مستقیمی بین استرس و علائم بدنی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه باید در زمان استرس، به درستی تنفس کنیم چراکه تنفس آرام و عمیق اضطراب را پایین می‌آورد، اظهار کرد: در این لحظه نوشیدن یک لیوان آب و پرت کردن فکر از موضوع استرس‌آور به سمت موضوع خوشایند دیگر به ما کمک می‌کند که از استرس زیاد به دور بوده و روی موضوع دیگر تمرکز کنیم.

کارشناس ارشد پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه تن آرامی در آن واحد یک احساس رهاشدگی به ما می‌دهد، افزود: تن‌آرامی به معنای انقباص و انبساط عضلات بدن است.

زال با بیان اینکه برای کنترل استرس لازم است آگاهی خود را نسبت به آن افزایش دهیم، تصریح کرد: تنفس آرام و عمیق و تن‌آرامی یا ریلکسیشن تنش بدن را کاهش خواهد داد.

وی بیان کرد: اقدامات دیگری از جمله صحبت کردن با یک دوست، مشورت کردن با یک مشاور و روانشناس میزان استرس را پایین می‌آورد و می‌توان آن را کنترل کرد.

این مشاور خانواده ادامه داد: افرادی متوجه استرس می‌شود که فکر می‌کنند توان برخورد با موضوع استرس‌زا را ندارند؛ بنابراین اگر نگرش خود را برای توانایی مقابله با استرس تغییر دهیم، می‌توانیم آن را کنترل کنیم.

زال بیان کرد: باید این نکته را بپذیریم که عوامل بیرونی از بین نمی‌روند و گاهی اتفاق و حادثه‌ای که می‌افتد از بین رفتنی نیست، اما واکنش ما نسبت به آن بسیار تعیین‌کننده است.

وی با بیان اینکه یک موضوع اضطراب‌زا برای افراد مختلف سطوح مختلفی را دربردارد، افزود: واکنش بدن ما نسبت به این موضوع یکسان نیست چراکه ما با یکدیگر متفاوت هستیم و اگر خود را تغییر دهیم، می‌توانیم استرس خود را کاهش دهیم.

کارشناس ارشد پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی اظهار کرد: پژوهش‌های انجام شده این نتیجه را دربرداشته که ویژگی‌های شخصیتی انسان‌ها و میزان کنترل استرسشان متفاوت است.

زال ادامه داد: تیپ شخصیتی A عجول بوده و بیش از اندازه به نظم و ترتیب اهمیت می‌دهد و در یک زمان محدود قصد دارند تعداد کارهای بیشتری را انجام دهند؛ این افراد چون خونسردی کمتری دارند، بیشتر از سایرین تحت تاثیر استرس هستند.

وی افزود: افرادی نیز هستند که خونسردی بیشتری دارند و معمولا نسبت به اتفاقاتی که می‌افتد نگرش مثبت‌تری دارند و بیشتر می‌توانند استرس خود را کنترل کنند.

این مشاور خانواده با بیان اینکه اگر ما می‌خواهیم توان بالاتری برای کنترل استرس داشته باشیم، باید آهنگ زندگی خود را آرام‌تر کنیم، بیان کرد: تکنولوژی باعث شده در زمان محدود تعدادکارهای بیشتری را انجام دهیم و این فشار بیشتری را به همراه دارد.

زال تصریح کرد: اگر افراد سبک زندگی خود را تغییر داده و بتوانند تعداد کارهای مناسب‌تری را انجام دهند، استرسشان کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه گاهی انتظار بیش از حد والدین از فرزندالن باعث ایجاد استرس در آنان می‌شود، افزود: اولین امری که هر خانواده باید درنظر داشته باشد این است که باید انتظار و توقع از فرزند متناسب با سن و ویژگی‌های فرزندشان بوده و از مقایسه با کودکان دیگر بپرهیزند و احساس مثبت به او دهند.

زال با بیان اینکه والدین باید بر یادگیری‌های جدید کودکان به جای اشتباهات و خطاها تاکید کرده و با این کار فشار روانی کمتری به کودک وارد کنند، تصریح کرد: وقتی انتظارات بالا می‌رود، کودک فشار بیشتری را تحمل کرده و نمی‌تواند با این میزان به درستی مقابله کند و دست به واکنش‌های نامطلوب می‌زند.

وی با بیان اینکه والدین بهترین الگوی رفتاری، شخصیتی و عاطفی برای فرزندان هستند، افزود: والدینی که خود مهارت لازم برای کنترل استرس ندارند، نمی‌توانند الگوی مناسبی باشند.

این مشاور خانواده با بیان اینکه زبان رفتار بلندتر و گویاتر از زبان گفتار است، اظهار کرد: نوالدین باید مهارت لازم را برای کنترل استرس داشته باشند و با کودکان همدلی کنند چراکه فرزندان تحت شرایطی قرار دارند که ما قرار نداریم.

زال با بیان اینکه مطرح نکردن مشکلات به دلیل عدم درک کودک و مواخذه کردن اوست، تصریح کرد: در عصر تکنولوژی، از ابزارها به درستی استفاده نمی‌کنیم و به همین دلیل دچار استرس می‌شویم که یکی از این ابزارها فضای مجازی است که در استرس‌ها تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه امروز با انبوهی از اطلاعات مواجه هستیم، افزود: فرزندان و خانواده در دنیای مجازی غرق شده‌اند و اطلاعات در آن بی انتها است که همه آن‌ها به درد ما نمی‌خورد.

این مشاور خانواده یادآور شد: آسیب‌های مجازی استرس را بالا برده و باید سعی کنیم در این انبوه اطلاعات غرق نشویم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر امید به صورت داستان + متن شعر