از کمبود اعتبار گسترش فعالیت‌های مسجدی تا فصل مشترک همکاری کانون‌ها و بسیج مساجد


از کمبود اعتبار گسترش فعالیت‌های مسجدی تا فصل مشترک همکاری کانون‌ها و بسیج مساجد

کاهش 20 درصدی بودجه مساجد در سال 99، آموزش شیوه مواجهه با حوادث به مسجدی‌ها، همکاری کانون‌های مساجد در برگزاری جشنواره «اسوه» و حمله به مسجد «لیدز» در انگلیس از مهمترین اخبار حوزه مسجد و کانون‌های مساجد در 17 آذرماه 98 است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در هفدهمین روز از آذرماه ۹۸:

کاهش ۲۰ درصدی بودجه مساجد در سال ۹۹

از کمبود اعتبار گسترش فعالیت‌های مسجدی تا فصل مشترک همکاری کانون‌ها و بسیج مساجد

لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور صبح امروز یکشنبه ۱۷ آذرماه توسط رئیس جمهوری تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

در این لایحه در چندین بخش و ذیل سازمان‌های مختلف برای مساجد کشور بودجه‌هایی تعیین شده است. براین اساس در بخش ردیف‌های اصلی، ذیل بودجه سازمان تبلیغات اسلامی با عنوان «بودجه برنامه گسترش فعالیت‌های فرهنگی در مساجد» برای سال ۹۹، رقم ۳۱ میلیارد تومان پیشنهاد شده است که با کاهش ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل روبرو است. در سال ۹۸ این رقم ۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مصوب شده بود.

همچنین ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با عنوان بودجه «برنامه حمایت از گسترش فعالیت‌های فرهنگی در مساجد» که به فعالیت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اختصاص خواهد داشت، رقم ۸۲ میلیارد تومان پیشنهاد شده که نسبت به سال قبل تغییری نداشته است.

بودجه مرکز رسیدگی به امور مساجد تهران که به صورت مستقیم اختصاص خواهد یافت، رقم ۳۱ میلیارد تومان پیشنهاد شده که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است. این رقم در سال گذشته ۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تصویب شده بود.

همچنین در این لایحه در بخش ردیف‌های متفرقه نیز دو عنوان بودجه مرتبط با مساجد مطرح شده است. در این بخش ذیل بودجه سازمان اوقاف و امور خیریه با عنوان «احداث مساجد و اماکن فرهنگی و مذهبی» رقم ۱۷ میلیارد تومان پیشنهاد شده و با عنوان «کمک به ساخت مساجد و مصلی‌ها» نیز بودجه ۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پیشنهاد شده است.

آموزش شیوه مواجهه با حوادث به مسجدی‌ها

از کمبود اعتبار گسترش فعالیت‌های مسجدی تا فصل مشترک همکاری کانون‌ها و بسیج مساجد

سند تعاون و همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد و جمعیت هلال احمر استان تهران توسط مدیران دو مجموعه به امضاء رسید.

در ابتدای این جلسه که در دفتر جمعیت هلال احمر استان تهران برگزار شد، «شاهین فتحی» ضمن ابراز خرسندی از این سند تعاون و همکاری بیان کرد: هلال احمر یک جمعیت و تشکل مردمی است و امروزه یکی از مهمترین خاستگاه‌های تشکل‌های مردمی در کشور عزیزمان، مساجد هستند و اتفاقاً بسیاری از داوطلبان جهادی این جمعیت از اهالی مساجد هستند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران افزود: بعد از سازمان اوقاف و امور خیریه، می‌توانم بگویم جمعیت هلال احمر دومین مرکز مهمی است که مردم موقوفات خود را به آن وقف و هدیه می‌کنند و این پتانسیل عظیم و مهم نیازمند مدیریت مردمی است.

فتحی افزود: بزرگترین سرمایه ما اعتماد مردم است به گونه‌ای که در سیل اخیر نزدیک ۴۰۰ میلیارد تومان هدایای نقدی و غیرنقدی از سوی مردم به این جمعیت اهدا شد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران با بیان اینکه همکاری و تفاهم این جمعیت با مرکز رسیدگی به امور مساجد سرمایه ارزشی و مردمی این جمعیت را چند برابر خواهد کرد و ما را در رسیدن به اهداف الهی این جمعیت موفق می‌کند، تصریح کرد: شعار امروز این جمعیت «جامعه آماده است» که برای تحقق آن به همیاری و کمک امور مساجد نیازمندیم تا با بهره‌گیری از ظرفیت بالای مساجد در امر آموزش و افزایش سطح توان مردم برای مقابله با حوادث، جامعه را برای مواجهه با حوادث و بلایا آماده‌تر کنیم، چرا که مسجد محل بصیرت‌افزایی مردم است و در همه حوادث ملجا و پناهگاهی امن و خوب برای مردم بوده است.

در ادامه حجت‌الاسلام‌ «نوری‌زاده» اظهار کرد: مسجد از ابتکارات اسلام عزیز است و قرارگاه امن و پناهگاه همیشگی مردم در همه دوران‌ها و در مواجهه با همه حوادث بوده است که در آن علاوه بر تدبیر حکومتی و نظامی، کمک به فقرا، آموزش، سرپرستی ایتام و همه امور جامعه جاری بوده است و در یک کلام مساجد مهمترین درگاه کمک‌های اجتماعی و خدمات فرهنگی، مادی و معنوی بوده و است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه هدف بنده و همکارانم از همان روز ورود به سنگر خدمت مجاهدانه به مرکز رسیدگی به امور مساجد این بوده است که کارکردهای اجتماعی مسجد را بیشتر و بیشتر عملیاتی و محقَق کنیم، گفت: در تمام امور مردم بنا داریم با محوریت مسجد، همگام و هم‌نفس مردم عزیز کشورمان باشیم. سند تعاون و همکاری مذکور، مسیری بسیار خوب برای هم‌افزایی با جمعیت هلال احمر در مسیر خدمت رسانی اجتماعی بیشتر به مردم است و امیدواریم با استفاده از ظرفیت مساجد و ائمه جماعات بتوانیم در مسیر این سند تعاون در حوزه‌های آموزشی، افزایش بصیرت و آگاهی‌های مردمی به منظور ایجاد آمادگی بیشتر جامعه برای مواجهه با حوادث، گامی موثر برداریم.

این سند تعاون در ۶ ماده با محوریت همکاری و تعامل در برنامه ریزی و ارائه خدمات فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و امدادی به امضای رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران رسید.

همکاری کانون‌های مساجد در برگزاری جشنواره اسوه/ همکاری بسیج مساجد با کانون‌ها در آینده نزدیک

از کمبود اعتبار گسترش فعالیت‌های مسجدی تا فصل مشترک همکاری کانون‌ها و بسیج مساجد

نشست خبری جشنواره «اسوه و انتخاب و معرفی پایگاه های برتر بسیج کشور» با حضور رئیس سازمان بسیج مساجد و محلات صبح امروز (یکشنبه، 17 آذر ماه) در خبرگزاری فارس برگزار شد.

حجت الاسلام «احسان رضایی» در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان در رابطه تعامل کانون های فرهنگی هنری مساجد با سازمان بسیج مساجد و محلات در برگزاری جشنواره اسوه، گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بسیج با دیگر نهادهای فعال در مساجد همکاری داشته باشد، به همین جهت ما با مجموعه کانون های فرهنگی هنری مساجد مساعدت و همکاری داریم و در این جشنواره نیز ارتباطمان را با آنها آغاز کرده ایم که امید است، کانون های فرهنگی هنری مساجد در این جشنواره نقش آفرین باشند.

رئیس سازمان بسیج مساجد و محلات افزود: در ارزیابی هایی که در جشنواره اسوه نیز صورت می گیرد، نوع تعاملات کانون های فرهنگی هنری مساجد با سایر دست اندرکاران مسجد هم مدنظر ما است به عنوان مثال اگر در مسجد هیئت و کانون فرهنگی هنری وجود دارد، این موضوع مطرح است آیا بچه های پایگاه بسیج توانسته اند با آنها هم افزایی داشته باشند.

وی تاکید کرد: معتقدم مهم ترین بخشی که باید ارتباط و تعامل با هم داشته باشند، پایگاه بسیج و کانون فرهنگی هنری هستند.

حجت الاسلام رضایی به دیگر تعاملات سازمان بسیج مساجد و محلات با کانون های فرهنگی هنری مساجد اشاره کرد و گفت: سازمان بسیج مساجد و محلات عضو شورای سیاستگذاری کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور است و در جلسات این شورا به صورت منظم حضور دارد. علاوه بر آن، تفاهم نامه ای در چندین محور با کانون های فرهنگی هنری مساجد تنظیم کرده ایم که در حال حاضر مراحل نهایی آن در حال تدوین است و به زودی این تبادل صورت می گیرد.

حمله به مسجد «لیدز» در انگلیس

از کمبود اعتبار گسترش فعالیت‌های مسجدی تا فصل مشترک همکاری کانون‌ها و بسیج مساجد

به نقل از «یورکشایر» پلیس غرب یورکشایر گفت: مردی که چاقو به دست سعی داشت وارد مسجد «بیستون» لیدز انگلیس بشود توسط نیروهای پلیس دستگیر شد.

پلیس یورکشایر گفت: به نظر می رسد این فرد از سلامت روانی برخوردار نبوده است.

پلیس یورکشایر در ادامه اظهار کرد: مأموران امنیتی عصر روز جمعه گزارش مشکوکی را از یک قصابی دریافت کردند و خود را به این مکان رساندند، اما وی پیش از آن از مغازه خارج شده بود و ماموران برای جست و جوی این فرد در منطقه اعزام شدند.

پلیس همچنین تماس دیگری دریافت کرد مبنی بر آنکه همان مرد با چاقو سعی داشته وارد مسجد «ابوهریره» شود و وقتی با مقاومت مسلمانان روبه رو شده به سمت پارک حرکت کرده است.

سرپرست «کریس بوون» از منطقه «لیدز» انگلیس گفت: ما در حال تحقیق برای بررسی این حادثه هستیم و به نظر می رسد سلامت روانی در این مسئله یک عامل اصلی محسوب می شود.

وی افزود: ما با نمایندگان اجتماعی در ارتباط بوده ایم و نگرانی های آنان را درک می کنیم و در سریع ترین زمان ممکن آنان را در جریان حادثه قرار می دهیم.

بنابراین گزارش، این مسجد در سپتامبر 2018 میلادی با جمع آوری کمک های 10 ساله از سوی مسلمانان کشمیر افتتاح شد؛ مکان اقامه نماز سابق آنان سال گذشته واقع در خیابان «هادری» نیز دچار آتش سوزی شده بود.

«قاری عاصم»، امام جماعت مسجد لیدز گفت: مسئله اساسی در بیشتر موارد سلامت روانی است و عوامل دیگر همچون شکایت عقیدتی و سیاسی به آن اضافه می شود.

وی افزود: خیلی متاسف هستیم که مشکلات سلامت روانی در کشور افزایش یافته است و همین عاملی برای انجام اینگونه اقدامات است.

این امام جماعت تصریح کرد: برخی افراد فقط نیاز دارند که شنیده شوند و این اقدامات در حالی صورت می گیرد که نیازهای مردم برآورده نمی شود.

افتتاح مسجد «فجرالاسلام» در مصر

به نقل از «صدی الامه»، مسجد «فجر الاسلام» در روستای «کرم عمران» استان قنا مصر با حضور «سرلشگر محمد سعید الدویک»، عضو پارلمان مصر، «محمد احمد الطراوی» معاون وزارت اوقاف قنا و «عادل مختار » مدیر کل اوقاف قنا و جمعی از اهالی روستا و مشایخ آن حضور داشتند. از نظر مساحت محسوب می شود.

بنابراین گزارش، این مسجد از بزرگ ترین مساجد در روستای کرم عمران است.

در این مراسم از تمامی کسانی که در ساخت این مسجد سهیم بودند، تشکر و قدردانی شد.

گفتنی است، در راستای اقدام وزارت اوقاف مصر در توسعه مساجد این کشور، مسجد فجرالاسلام افتتاح شده است.

همچنین هفته گذشته نیز 6 مسجد دیگر در مصر افتتاح شد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی لادن طباطبایی از دختر زیبا و جوانش / چقدر زود بزرگ شد+ عکس و بیوگرافی