تولی و تبری همچون دیگر فروع دین به انجام عمل است


تولی و تبری همچون  دیگر فروع دین به انجام عمل است

حجت‌الاسلام ابوالقاسمی با بیان‌اینکه اگر کسی نسبت به الله، پیامبر(ص) و اهل‌بیت‌(ع) تولی داشته باشد عضو حزب‌الله می‌شود، گفت: تولی و تبری فقط صرف دوست داشتن نیست بلکه همچون بقیه فروع دین انجام عمل است.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «محمود ابوالقاسمی» در دانشگاه امام صادق(ع) به سخنرانی پرداخته و با اشاره به آیه ۵۶ سوره مبارکه مائده، گفت: « وَ مَنْ یَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ».

این استاد حوزه علمیه افزود: با توجه به آیه اگر کسی نسبت به الله، پیامبر(ص) و اهل‌بیت‌(ع) تولی داشته باشد عضو حزب‌الله می‌شود که از صفات آن حزب «هم الغالبون» بودن است.

وی با بیان اینکه تولی همچون نماز و روزه از فروع ده‌گانه دین اسلام است، تاکید کرد: تولی و تبری فقط صرف دوست داشتن نیست بلکه همچون بقیه فروع دین انجام عمل است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسمی ادامه داد: اگر صرفا قبول داشتن ولی خدا و ایمان داشتن و محبت به او بود نیاز به بیان این آیه نبود چون در آیات قبل آن به ایمان و محبت اشاره شده است و در این آیه خداوند می‌خواهد به اهمیت تولی بپردازد.

وی با بیان اینکه در آیه قبل ۵۴ مائده پلکان تولی مطرح شده است، اظهار کرد: در پله اول تولی به «یحبهم و یحبونه» است، این نخستین مرتبه از تولی است که یعنی فعلی باید انجام داد که ولی بواسطه آن فعل بنده را دوست داشته باشد.

استاد حوزه علمیه درباره پله دوم تولی با اشاره به این بخش از آیه «أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ»، گفت: در اینجا اذله از ریشه ذلول (به معنای رام) است یعنی کسی که ولی را قبول دارد و نسبت به آن تواضع هم دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسمی درباره پله سوم تولی با اشاره به «أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرِینَ» اظهار کرد: این بخش از آیه بیان می‌کند کسی که تولی دارد باید در برابر کفار توانمند باشد بگونه‌ای که کفار در مقابل او سر تعظیم فرود آورند.

وی درباره پله چهارم تولی با اشاره به این بخش آیه «یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ» ابراز کرد: این مقام محب باید در همراهی با ولی حاضر به جهاد کردن باشد.

استاد حوزه علمیه درباره پله پنجم تولی با اشاره به این بخش آیه «وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ» تاکید کرد: در این مقام متولی از برای همراهی ولی خدا نباید سرزنش سرزنش‌کنندگان بترسد و در مسیر استقامت داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسمی افزود: تولی فعلی است بر اساس تقید بنده نسبت به ولی خدا؛ وقتی شخص مقید به ولایت ولی شد برای طلب حب او فعلی انجام می‌دهد که به این فعل تولی می‌گویند در این شرایط برای حب ولی حاضر است جان خود را هم بدهد و این مرحله‌ای است که ولایت در قلب شخص تحقق یافته است.

وی ادامه داد: عضویت و ارتقا یافتن در حزب‌الله با تولی به دست می‌آید؛ هر کس عضو حزب‌الله نباشد عضو حزب شیطان است.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: همانطور که تولی برای ولی حق وجود دارد برای ولی باطل هم وجود دارد و برای عضویت و ارتقا یافتن در حزب شیطان نیز باید برای آن تولی داشت که راس آن خود شیطان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسمی با اشاره به آیه ۵۱ سوره مبارکه مائده گفت: یهود و نصاری را اولیاء خود نگیرید، اینها سلسله مراتب حزب شیطان هستند که در دنیای امروز نماد آن آمریکا است. اگر تولی آنها را داشته باشید و آنها را ولی خود بگیرید شما هم از آنها می‌شوید و در این صورت برای جذب رضایت ولی باطل، فعل انجام می‌دهید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تولی یعنی بنده ببیند ولی حق کیست و انتظار ولی از او چیست تا بتواند برای طلب حب او کار انجام دهد. تولی نسبت به ولایت حق در صورتی جدی است هرچه باطل دوست دارد بنده از آن تنفر داشته باشد.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان