رونق اقتصادی انگلیس به پایین‌ترین حد خود رسید


رونق اقتصادی انگلیس به پایین‌ترین حد خود رسید

تازه‌ترین گزارش اداره آمار ملی انگلیس که روز سه‌شنبه و در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی منتشر شد، نشان می‌دهد که رونق اقتصادی این کشور در سه ماه گذشته به پایین‌ترین حد در یک دهه‌ی پیش رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، اقتصاد انگلیس از اکتبر گذشته تاکنون هیچ رشدی تجربه نکرده و سطح آن در پایین‌ترین حد از ابتدای سال ۲۰۰۹ میلادی بوده است. هرچند بخش خدمات در ماه‌های آگوست تا اکتبر شاهد ۰.۲ درصد رشد اقتصادی بوده اما حوزه تولید و ساخت‌و ساز به ترتیب ۰.۷ و ۰.۳ درصد کاهش داشته است.

از سویی کسری تجاری انگلیس در ماه‌های گذشته هم افزایش پیدا کرده است. طبق گزارش اداره آمار ملی انگلیس، این کسری از ۱۱.۵ میلیارد پوند در ماه سپتامبر گذشته به ۱۴.۵ میلیارد پوند در اکتبر رسیده است.

«جان هاوکسوورث» مشاور امور اقتصادی شرکت مشورتی «پی‌دبلیوسی» ابهام درباره آینده خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را عامل افت رونق اقتصادی در این کشور می‌داند و پیش بینی می‌کند که این وضعیت طی چند ماه آینده ادامه خواهد داشت.

اوضاع اقتصادی انگلیس بدنبال خروج این کشور از اتحادیه اروپا تعریف چندانی ندارد و بانک مرکزی این کشور پیش‌ بینی کرده که بر اثر برگزیت دچار رکود اقتصادی خواهد شد.

تاکنون بسیاری از شرکت‌های تجاری و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در انگلیس تعطیل و یا نیروهای خود را تعدیل کرده‌اند. همچنین اتاق بازرگانی انگلیس درباره خروج صدها شرکت خارجی از این کشور هشدار داده است.

در سه ماه گذشته غول گردشگری «تامس کوک» با ۱۷۸ سال قدمت، ۲۰ میلیون مشتری، ۱۰۵ هواپیما و ۲۰۰ هتل در ۱۶ کشور جهان و همچنین بزرگترین شرکت سازنده اتوبوس انگلیس موسوم به «رایت‌باس» ورشکست شدند.

انگلیس قرار بود ۳۱ اکتبر (۹ آبان)، از اتحادیه اروپا خارج شود اما به دلیل مخالفت پارلمان با طرح دولت بوریس جانسون درباره نحوه اجرای برگزیت، این مهلت به ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) موکول شد.

جانسون ماه گذشته برگزاری انتخابات زودهنگام را به عنوان راه مطمئنی به منظور تحقق برگزیت پیش روی انگلیسی‌ها قرار داد. وی امیدوار است با کسب اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان، انگلیس را در موعد ۳۱ ژانویه از اتحادیه اروپا خارج کند.

بر اساس برنامه اعلام شده انتخابات پارلمانی انگلیس با حضور ۳ هزار و ۴۱۵ نامزد از ۶۸ حزب سیاسی روز پنجشنبه برگزار خواهد شد. حزبی که بیشترین تعداد کرسی‌های پارلمان را کسب کند به‌ مدت پنج سال سکان دولت را به‌دست خواهد گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن