چطور نوزاد را بخوابانیم؟


چطور نوزاد را بخوابانیم؟

خواباندن نوزاد یکی از مسئولیت های سخت است که حسابی شما را کلافه می کند.

مادر شدن در کنار تمام شیرینی هایی که دارد خستگی های خاص خودش را هم دارد و خواباندن نوزاد یکی از مسئولیت های سخت است که حسابی شما را کلافه می کند! فرشته کوچکتان در نیمه شب بیدار می شود و باید از خواب شیرینتان بزنید تا او را بخوابانید.
در واقع تولد نوزادتان سبک زندگی شما و همسرتان را با تغییراتی روبرو می کند و یکی از این تغییرات، به هم خوردن ساعات استراحت کردن شماست. نوزادتان پی در پی در طول شب بیدار می شود و شما هم بایستی به هر سازش برقصید تا آرام شود و دوباره بخوابد.
اکثر نوزادان به دلیل گرسنگی از خواب بیدار می شوند و با خوردن شیر دوباره به خواب می روند، منتها علائم خاصی ندارد که بتوانید دلیل بیداری نوزادتان را تشخیص دهید.
خواباندن نوزاد یکی از دغدغه های پدر و مادرهاست و به دنبال راهکاری هستند تا بتوانند نوزادشان را به راحتی به خواب دعوت کنند و در آرامش و سکوت استراحت کنند.
به همین دلیل ما در این مطلب می خواهیم در رابطه با روش های کاربردی و ساده برای خواباندن نوزاد مطالب مفید و قابل توجهی را برایتان ارائه دهیم. با ما همراه باشید.
جالب است بدانید: در روزها و هفته های اولیه نوزادان فرق بین شب و روز را نمی فهمند و به همین دلیل با چرت های کوتاه بیدار می شوند و می خواهند آنها را در آغوش بگیرید و ساکتشان کنید. به مرور و با گذشت چندین هفته نوزاد تفاوت بین شب و روز را تشخیص می دهد و شما بایستی یک برنامه خواب منظم و سالمی را برای آنها درنظر بگیرید تا بتوانند به این برنامه عادت کنند. در ادامه به مواردی که به بهتر خواباندن نوزاد کمک می کند می پردازیم.

نور را تنظیم کنید
یکی از راهکارهایی که به نوزاد کمک می کند تا زمان خوابش را بفهمد، استفاده از نور است، زمانیکه روز است با استفاده از قرار دادن نوزاد در اتاق روشن، او می فهمد که روز است و در شب با قرار دادن او در تاریکی می توانید به او بفهمانید که شب شده و زمان خواب فرار رسیده است.
شاید در روزهای اولیه درک این موضوع از جانب فرشته دوستداشتنی شما سخت باشد منتها بعد از گذشت چند هفته به خوبی می توانید نتایج مثبتی را مشاهده کنید.
سعی کنید در شب لامپ ها را خاموش کنید و فضا تاریک شود تا نوزاد بتواند با محیط سازگار شود و فرق بین روز و شب را بفهمد.

خواباندن نوزاد در طول روز
چرت زدن نوزاد در طول روز بسیار موثر است.
برای اینکه به نوزاد خود چرت زدن کوتاه را آموزش دهید، نوزاد را در اتاق روشنی قرار دهید تا نور کافی داشته باشد و نوزاد به چرت زدن کوتاه و نیمروزی عادت کند. چرت زدن نوزاد در طول روز از خستگی او کاهش می دهد و باعث می شود که در شب با آرامش بیشتری بخوابد و استراحت کند.

استفاده از چراغ خواب در اتاق نوزاد
به منظور اینکه نوزاد به روند خواب عادت کند بایستی راهکارهایی را انتخاب کنیم که او را برای خواب شبانه آماده کنیم.
به طور مثال می توانید در اتاق نوزاد از چراغ خواب استفاده کنید. سعی کنید چراغ خواب کم نور باشد و در فاصله مناسبی از تخت نوزاد قرار داشته باشد. یادتان باشد هرگز چراغ خواب را در نزدیکی تخت نوزاد به برق وصل نکنید.

با بیدار شدن کودک در نیمه شب، چراغ ها را روشن نکنید
زمانیکه فرشته کوچکتان از خواب بیدار شد، چراغ ها را روشن نکنید، در واقع وقتی چراغ را روشن می کنید به نوزادتان می فهمانید که وقت بیدار شدن است، از این رو باید سعی کنید در همان تاریکی نوزادتان را آرام کرده و او را بخوابانید. برخی از نوزادان به نور حساسند و صبح خیلی زود با انعکاس نور خورشیدی که از لابه لای پرده به داخل اتاق ورود کرده بیدار می شوند می توانید از پرده های تاریک کننده در اتاق نوزاد استفاده کنید تا مانع از خواب صبح و خواب نیمروزی نشود.

به زمان خواب نوزاد توجه کنید
بهترین زمان برای خواباندن نوزاد زمانی است که فرشته کوچک و نحیف شما خواب آلود است. تعداد کثیری از مادران، زمانی نوزادشان را در تخت قرار می دهند که کاملا به خواب رفته است.
برای اینکه نوزادتان به خوبی استراحت کند، در زمان مناسبی به او شیر دهید و در زمانی که خواب آلود است او را در تختخواب قرار دهید. اینکار باعث می شود که نوزادتان به راحتی استراحت کند. همچنین این روش باعث می شود که نوزادتان به طور مستقل خودش بخوابد و شما برای خواباندن نوزاد تلاشی نکنید. از این رو سعی کنید نوزادتان را در زمانی که احساس خواب آلودگی دارد در تخت قرار دهید تا آرام آرام بخوابد.

کمی صبر کنید
زمانیکه نوزادتان از خواب بیدار می شود بلافاصله به نزد نوزاد نروید، اجازه دهید خودش آرام شود و دوباره به خواب رود. منتها اگر نوزاد در حال گریه کردن است برای اینکه بیشتر تقلا نکند به نزدش بروید و او را آرام کنید. از این رو قبل از اینکه صدای فرشته کوچکتان همسرتان را از خواب بیدار کند به سراغش بروید و آرامش کنید تا دوباره بخوابید.

سعی کنید به چشمان نوزاد خود نگاه نکنید
جالب است بدانید: نگاه کردن به چشمان نوزاد او را به بیدار شدن و بازی کردن تشویق می کند.
سعی کنید زمانیکه او را در تخت می گذارید، به چشمان او نگاه نکنید و او را به خواب تشویق کنید. در واقع تعامل شما با نوزاد او را به بیداری تشویق می کند. سعی کنید آرام صحبت کنید، به شکمش نگاه کنید و با صدایی آهسته او را آرام کنید.

تعویض پوشک در هر بار بیدار شدن نوزاد ممنوع
دلیلی ندارد هرباری که نوزادتان از خواب بیدار می شود پوشک او را تعویض کنید.
عوض کردن پوشک باعث می شود که نوزاد را از خواب بیدار کنید و خواباندن نوزاد سخت تر شود. سعی کنید شب ها از پوشک با کیفیت تری استفاده کنید و تعویض پوشک را فقط در زمان بیداری انجام دهید.

شیردهی در زمان خواب نوزاد
یکی از راهکارهای خواباندن نوزاد، شیر دادن به نوزاد است. شیردهی به نوزاد در اواخر شب باعث می شود که نوزاد احساس گرسنگی نداشته باشد و در مدت طولانی تری بخوابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس