هر آنچه درباره نمک دریا نمی دانید


هر آنچه درباره نمک دریا نمی دانید

کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک گفت: نمک‌های تصفیه شده یددار فاقد فلزات سنگین شامل سرب، آرسنیک (عوامل ایجادکننده سرطان) و ناخالصی‌های محلول می باشد زیرا نمک کاملا تصفیه شده و تبلور مجدد انجام می شود...

به گزارش بهداشت نیوز مینا تدین کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو بیان کرد: وزارت بهداشت ظرف ۲۰ سال گذشته برای کاهش شیوع گواتر و اختلالات ناشی از کمبود ید، سیاست افزودن ید به نمک‌های خوراکی را در پیش گرفته و در حال حاضر کلیه کارخانجات تولید کننده موظفند ید را به میزان توصیه شده وزارت بهداشت به نمک‌های خوراکی اضافه کنند زیرا استفاده از نمک یددار تصفیه شده یکی از راه های اصلی رساندن ید به بدن برای انجام اعمال حیاتی که وابسته به این ریز مغذی است، می‌باشد.

تدین گفت: نرسیدن ید کافی به بدن با عوارض بی‌شماری همراه است، از جمله این عوارض می‌توان به گواتر، ناهنجاری‌های مادرزادی، افزایش موارد سقط و مرده زایی، هیپوتیروئیدی مادرزادی، کر و لالی مادرزادی و کاهش بهره هوشی اشاره کرد.

این کارشناس تغذیه اعلام کرد: مصرف نمک تصفیه شده ید دار ،کم یا زیاد؟

انجمن قلب آمریکا میزان نمک مصرفی را برای افراد عادی روزانه ۶ گرم و افراد مبتلا به ناراحتی‌های قلبی عروقی (فشارخون)، ۴ گرم مجاز می‌داند.و این مقدار مصرف ، املاح معدنی ناچیزی را برای بدن فراهم می کند.

۵۰ درصد نمک از طرق مصرف نان، پنیر، رب گوجه، سس و انواع فست فودها وارد بدن می‌شود، بررسی‌ها نشان می‌دهد، میزان نمک مصرفی در کشور حدود ۱۰ تا ۱۲گرم است!

راهکارهای کاهش مصرف نمک در غذا:

اضافه کردن نمک آخر طبخ غذا

مصرف در حد مجاز برای هر فرد

استفاده از چاشنی هایی نظیر آبلیمو جهت کاهش استفاده از نمک در غذا

منهدس تدین تشریح کرد: جهت کاهش بیماریهای غیر واگیر در کشور کاهش نمک مصرفی کمک شایانی به کاهش فشار خون و سایر بیماریهای غیر واگیر می کند.

نمک طعام باید حاوی تاریخ تولید و انقضاء بوده و از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پروانه داشته باشد. همچنین درج عبارت نمک دریا و دریاچه روی بسته بندی نمک تخلف محسوب می شود و در صورت مواجه با این موارد می توانید با واحد رسیدگی به شکایات ادارات نظارت بر مواد غذایی تماس حاصل نمائید.

آیا نمک دریا مجاز است؟

تبلیغات گسترده مصرف نمک دریا و عرضه آن از طریق عطاری‌ها، سوپرمارکت‌ها و برخی داروخانه‌ها موجب سردرگمی مصرف کنندگان شده است.

نمک دریایی ، به طور کلی به نمک‌هایی گفته می‌شود که مستقیماً از آب دریا یا اقیانوس یا دریاچه به دست می‌آیند و تصفیه نشده است و دارای فلزات سنگین، نظیر کادمیوم ، سرب ، جیوه، آرسنیک و همچنین مواد معدنی مثل سدیم ، پتاسیم ،کلسیم ، منیزیوم،گچ و آهک است و احتمال بروز بیماریهایی از جمله سرطان را افزایش می دهد.

کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی در پایان اشاره کرد: شایان ذکر است بر اساس سیاست های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تولید و عرضه هرگونه فرآورده نمک تحت عنوان نمک دریا غیر مجاز است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج