کتابخانه شیخ عباسی قمی در گنجینه رضوی رونمایی شد


کتابخانه شیخ عباسی قمی در گنجینه رضوی رونمایی شد

مشهد- ایرنا- کتابخانه حاوی مجموعه‌ای از دست نوشته‌های مرحوم شیخ عباس قمی در گنجینه رضوی روز سه‌شنبه طی مراسمی در موزه قرآن و نفایس حرم مطهر رضوی رونمایی شد.

رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: کتابخانۀ مرحوم شیخ عباس قمی، صاحب مفاتیح‌الجنان، یکی از مجموعه‌های بسیار نفیس، منحصربه‌فرد و ارزشمند خطی است که به تازگی در این کتابخانه جذب شده است.

حجت الاسلام سید جلال حسینی افزود: این مجموعه شامل بیش از ۳۰۰ نسخه خطی است که بسیاری از آنها از تألیفات و آثار شیخ عباس قمی و به خط آن مرحوم است.
وی کتابخانۀ آستان قدس رضوی را دارای ظرفیتی عظیم برای تبدیل شدنِ این آستان مقدس به مرجعیت علمی دانست.

رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تحقق این هدف را بر مبنای دو رکن اساسی دانست و گفت: در وهلۀ اول، مرکزی که قرار است به عنوان مرجع علمی مطرح شود، باید از غنای کافی برخوردار باشد که این امر در ارتباط با این آستان با کتابخانه‌ای غنی که بیش از یکصد هزار نسخۀ خطی نفیس و تاریخی در موضوعات گوناگون بخشی از منابع آن را تشکیل می‌دهد، صدق می‌کند.

وی افزود: در مرتبه بعد، دسترسی به این منابع مطرح است که ما در مدیریت جدید کتابخانه این رویکرد را دنبال کردیم که قفل‌ها را از روی گنجینه‌ها برداریم و مروج این معارف باشیم.

وی ادامه داد: برای نخستین بار در تاریخ آستان قدس رضوی ۲۰ هزار نسخۀ خطی قرآنی با رعایت فرایندهای قانونی و ایمنی، بر روی پایگاه کتابخانۀ دیجیتال این مرکز قرار گرفته است.

رییس سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی گفت: کتابخانۀ آستان قدس رضوی زمینۀ دسترسی به بیش از یکصد میلیون منبع اطلاعاتی را با اشتراک آی‌.پی برای محققان فراهم کرده که در این ارتباط تاکنون ۲۰ ایستگاه مطالعاتی پایگاه دیجیتال در شهرهای مختلف کشور ایجاد شده است.

وی همچنین از ایجاد بزرگترین کتابخانۀ دیجیتال فهارس نسخ خطی جهان، در این کتابخانه در آیندۀ نزدیک خبر داد و افزود: تاکنون ۸۰ درصد این کار پیشرفت داشته و فهرست نسخ خطی از ۱۲۰ کشور جهان جمع‌آوری شده است.

حجت‌الاسلام حسینی ادامه داد: در ارتباط با تبدیل کتابخانه‌های آستان قدس رضوی به مراکزی پویا با هدف جریان‌سازی فرهنگی و ترویج مطالعه، در ۳۱ استان کانون‌های خادمیاری کتاب با یکهزار و ۲۰۰ خادمیارِ کتاب راه‌اندازی شده است.

وی گفت: از ابتدای سال تاکنون، حدود ۷۷ هزار نسخه شامل ۲۲هزار سند، ۸۷۵ نسخه خطی و ۵۴ هزار نسخۀ چاپی به ارزش ۱۵ میلیارد ریال توسط خادمیاران به صورت اهدایی جذب شده است.

وی افزود: این درحالی است که در بخش اشیای موزه‌ای نیز افزون بر ۱۷ هزار و ۷۰۰ شیء به ارزش ۱۳ میلیارد ریال از این طریق به موزۀ آستان قدس رضوی اهدا شده است.

حجت الاسلام حسینی همچنین از امضای ۱۱ تفاهم‌نامه با کتابخانه‌های معتبر ایران خبر داد و گفت: در بخش بین‌الملل نیز برای نخستین بار امضای تفاهم‌نامه با ۶ کتابخانه و موزۀ معتبر دنیا را در دست اقدام داریم که پیش‌نویش آن امضا شده است.

رییس سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی افزود: بیش از ۷۰ هزار نسخه کتاب از سوی آستان قدس رضوی به ۹۰ مرکز در شهرستان‌های مختلف کشور هدیه شد.

حاج شیخ عباس قمی معروف به محدث قمی، از محدثان شیعی پرکار قرن چهاردهم هجری است. معروف‌ترین کتاب عباس قمی، مفاتیح‌الجنان است. این کتاب منتخبی از دعاها و اعمال است که در کتاب‌های مختلف حدیث، از پیامبر اسلام (ص) و امامان شیعه نقل شده و وی آن‌ها را به صورت موضوعی دسته‌بندی کرده‌ است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)