یکهزار میلیارد ریال برای مرمت آثار تاریخی خسارت‌دیده از سیل اختصاص می‌یابد


یکهزار میلیارد ریال برای مرمت آثار تاریخی خسارت‌دیده از سیل اختصاص می‌یابد

سمنان- ایرنا- معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: یکهزار میلیارد ریال اعتبار برای مرمت آثار تاریخی خسارت‌دیده از سیل در کشور درنظرگرفته شد.

محمد خیاطیان عصر سه‌شنبه در حاشیه سفر به استان سمنان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: سیل کمترین آسیب را به حوزه تاریخی وارد کرد و براساس بررسی‌ها، سیل به ۲ اثر تاریخی کشور خسارت جدی وارد کرد که یک هزار میلیارد ریال اعتبار برای مرمت این بناها اختصاص یافت که با تخصیص این اعتبارات مرمت شروع می‌شود.
وی با بیان اینکه اعتبارات سال گذشته و امسال حوزه میراث‌فرهنگی به پنج هزار میلیارد ریال نمی‌رسد، بیان کرد: اعتبارات در این حوزه کافی نیست.
معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی رویکرد این وزارتخانه برای مرمت،حفظ و بهره‌برداری از آثار تاریخی است.
وی اضافه کرد: بیش از ۸۰ بنای تاریخی تحت تملک وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای مرمت و بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذار شده است.
وی ابراز داشت: در گذشته وزارت میراث فرهنگی اجازه واگذاری بناهای تاریخی به اشخاص را نداشت و به تازگی براساس برنامه ششم توسعه این امکان ایجاد شد و کار جدیدی است.
خیاطیان خاطرنشان کرد: روند قانونی واگذاری ۵۷ خانه تاریخی به تازگی انجام شده و در مرحله فراخوان قرار دارد.
معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: کسانی که متقاضی مشارکت و فعالیت در زمینه گردشگری هستند می‌توانند درخواست خود را در سامانه ثبت کنند و بعد از بررسی درخواست، مجوز همکاری دریافت کنند.
وی یادآور شد: راه‌اندازی این سامانه روند طولانی اداری و نامه نگاری را کاهش داده است.
خیاطیان خاطرنشان کرد: متقاضیان در قالب تبصره ۱۸ با پشتوانه صندوق توسعه ملی در حوزه شهری و روستایی می‌توانند از تسهیلات در زمینه گردشگری بهره‌مند شوند.
به گفته وی، پرداخت تسهیلات سقف ندارد و بسته به وسعت طرح در مناطق شهری، تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد و در مناطق روستایی با نرخ ۶ درصد تسهیلات پرداخت می‌شود.
معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: فعالیت‌های گردشگری، صنایع دستی و مرمت بناهای تاریخی مشمول دریافت تسهیلات می‌شود.
معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به منظور حضور در آیین آغاز ساخت مجتمع فرهنگی و گردشگری سرخه، یک روزه به استان سمنان سفر کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینم از طرز تهیه آش گوشت + فیلم