زیرساخت مرزهایمان تکمیل شود، صادرات استان 2 برابر می‌شود


زیرساخت مرزهایمان تکمیل شود، صادرات استان 2 برابر می‌شود

استاندار کرمانشاه گفت: چنانچه 300 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل زیرساخت مرزهای استان تخصیص داده شود، صادرات استان به راحتی به دو برابر افزایش می یابد.

هوشنگ بازوند در جلسه شورای اداری استان که عصر امروز (19 آذر) با حضور رییس مجلس و وزیر نیرو برگزار شد، به تشریح اقدامات انجام شده در بحث بازسازی مناطق زلزله زده استان پرداخت و با اشاره به تخریب 40 هزار و 162 واحد مسکونی استان در زلزله سال 96، گفت: از این تعداد تا به امروز 35 هزار و 200 واحد احداث شده که نشان از پیشرفت 88 درصدی ساخت و ساز در مناطق زلزله زده دارد.

وی افزود: همچنین در جریان زلزله 67 هزار و 548 واحد آسیب دیدند که کار تعمیر تمامی این واحدها به پایان رسیده است.

وی همچنین با اشاره به تخریب 22 هزار و 726 واحد صنفی و خدماتی در جریان زلزله، گفت: هم اکنون از این تعداد کار بازسازی 22 هزار و 699 واحد به پایان رسیده که حاکی از پیشرفت 99 درصدی کار است.

بازوند تصریح کرد: در مجموع 130 هزار و 436 واحد مسکونی و خدماتی و صنفی در زلزله تخریب و یا آسیب دیدند که کار احداث و تعمیر 125 هزار و 445 مورد از آنها به پایان رسیده و بطور میانگین ساخت و ساز در مناطق زلزله 96 درصد پیشرفت داشته است.

استاندار کرمانشاه در ادامه با اشاره به پرداخت 3300 میلیارد تومان تسهیلات ساخت و ساز در مناطق زلزله زده، گفت: این میزان تسهیلات به واحدهای مسکونی اختصاص یافته و برای ساخت و ساز واحدهای تولیدی نیز 600 میلیارد تومان تسهیلات جداگانه پرداخت شده است.

وی افزود: همچنین در جریان ساخت و ساز مناطق زلزله زده، 687 میلیارد تومان کمک‌های بلاعوض به زلزله زدگان پرداخت شده است و با توجه به هزینه 1132 میلیارد تومانی که امهال دو ساله تسهیلات زلزله زدگان برای دولت داشت و نیز با توجه به هزینه های دیگر، در مجموع این زلزله 20 ثانیه‌ای برای دولت یازده هزار میلیارد تومان بار مالی داشته است.

بازوند خاطرنشان کرد: در کنار این خدمات و کمک‌های دولتی، 72 هزار تُن آهن و نیز 198 هزار تُن سیمان رایگان که هدیه مقام معظم رهبری به زلزله زدگان بود نیز در این مناطق جهت ساخت و ساز توزیع شد.

تمدید امهال یک ساله تسهیلات زلزله زدگان نیازمند را خواستاریم/ این کار نیازمند تامین اعتبار 520 میلیارد تومانی است

استاندار کرمانشاه در ادامه با اشاره به اتمام مهلت دو ساله امهال تسهیلات زلزله زدگان، از رییس مجلس خواست تا مساعدت کرده و این امهال تسهیلات را برای یک سال دیگر تمدید کنند.

وی افزود: با توجه به بحث گرانی و تورم، بسیاری زلزله زدگان برای تکمیل واحدهایشان از جیب خودشان هزینه کردند و با توجه به این شرایط نیازمند تمدید یک ساله تسهیلاتشان هستند.

وی افزود: در این زمینه رایزنی‌های بسیاری انجام داده ایم و مجمع نمایندگان استان نیز به جد پیگیر هستند و آنطور که محاسبه کرده‌ایم امهال یک ساله تسهیلات زلزله زدگان 520 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که این امر بسیاری از مشکلات زلزله زدگان را مرتفع می‌کند.

1241 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل زیرساخت های مناطق زلزله زده می‌خواهیم

بازوند با اشاره به خسارت‌های فراوان زیرساخت‌های استان در جریان زلزله، گفت: برخی شهرهای استان از جمله ازگله و ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب عملا در جریان بازسازی زلزله به یک کارگاه تبدیل شده بودند و روزانه 300 کامیون در این شهرها تردد می‌کرد و همین امر موجب خسارت های فراوانی به زیرساخت های آنها شده است.

وی افزود: در حال حاضر برای جبران خسارت زیرساخت های استان در مناطق زلزله زده به 1241 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که دولت تاکنون در این زمینه 541 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده است و امیدواریم توجه ویژه ای در بحث افزایش این اعتبارات در مجلس صورت گیرد.

انسداد کامل مرزها درمناطق زلزله زده نیازمند اعتبار 250 میلیارد تومانی است

بازوند به خسارت های زیرساخت های نظامی در مرزهای استان نیز اشاره کرد و افزود: حدود 320 کیلومتر از مرزهای مشترک استان با کشور عراق در جریان زلزله دچار آسیب شد و تمام تاسیساتی که برای انسداد مرزها نیاز است در زلزله تخریب شد و ما نتوانستیم در این زمینه کمکی به نیروهای نظامی داشته باشیم.

وی افزود: در این زمینه نیروهای نظامی نیازمند اعتبار 250 میلیارد تومانی هستند که شرایط انسداد مرز را به حالت پیش از زلزله برگردانند.

استاندار کرمانشاه در ادامه این نشست به تشریح مشکلات دیگر استان پرداخت و با اشاره به قیمت پایین خرید تضمینی گندم گفت: در حال حاضر هر کیلوگرم گندم در استان به قیمت 1700 خریداری می شود و این درحالی است که در شهر خانقین کشور عراق که 12 کیلومتر با شهرستان قصرشیرین فاصله دارد قیمت هر کیلوگندم 5600 تومان است که این اختلاف قیمت قطعا ایجاد مشکل می کند و معتقدیم قیمت خرید تضمینی گندم باید به بیش از 3000 تومان افزایش یابد.

هدفگذاری امسال استان کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری است

بازوند از بیکاری به عنوان مشکل اصلی استان یاد کرد وافزود: معتقدیم خطرات بیکاری برای استان به مراتب از زلزله 7.3 ریشتری هم بدتر است و مشکلی که دربحث بیکاری استان داریم مربوط به دپوی بیکاران از سنوات گذشته است.

وی افزود: در حال حاضر سالانه 7500 نفر ورودی بیکاری در استان داریم و این درحالی است که با دپوی 150 هزار نفری بیکاران از سالهای گذشته مواجه هستیم و همین شرایط کار را بسیار دشوار کرده است، چرا که باید هم ورودی های جدید را کنترل کرده و برایشان ایجاد اشتغال کنیم و هم سالانه بخشی از دپوی بیکاری استان را مشغول به کار کنیم.

وی افزود: در راستای رفع معضل بیکاری سه سند اقتصاد مقاومتی، اشتغال و رونق تولید در دستور کار قرار گرفت و هدفگذاری ما کاهش سه درصدی نرخ بیکاری استان تا پایان امسال است.

بازوند با اشاره به سیر کاهشی بیکاری در استان گفت: خوشبختانه آمار بیکاری استان از پاییز سال 1396 از 25 درصد به 14 درصد در تابستان امسال رسیده و امیدواریم با ادامه برنامه ها این سیر کاهشی با سرعت بیشتری تداوم یابد.

300 میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت‌های مرز بدهند صادرات استان را 2 برابر می کنیم

استاندار کرمانشاه به کنترل تورم در استان هم اشاره کرد وافزود: از دیگر اقدامات اقتصادی خوب صورت گرفته در استان میتوان به احیای 150 واحد تولیدی راکد که هریک بیش از یک سال تعطیل بوده اند، اشاره کرد.

استاندار کرمانشاه رشد 19 درصدی صادرات استان به لحاظ ارزشی را از دیگر اقدامات مثبت اقتصادی در استان دانست و افزود: در شرایط تحریم کشور، در هشت ماهه امسال صادرات مرزهای استان به لحاظ ارزشی 19 درصد و به لحاظ وزنی 45 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: امسال 2.9 میلیارد دلار از مرزهای استان صادرات داشته ایم که 65 درصد آن متعلق به استان و مابقی مربوط به استان های دیگر بوده است.

بازوند یادآور شد: چنانچه 300 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل زیرساخت های شش مرز رسمی و بازارچه مرزی استان تخصیص داده شود این حجم صادرات به راحتی به دو برابر افزایش می یابد.

بهره برداری از سامانه گرمسیری 2500 میلیارد تومان اعتبار می خواهد

بازوند در ادامه به پروژه سامانه گرمسیری و ناتمام ماندن این پروژه اشاره کرد وافزود: برای بهره برداری و تکمیل این پروژه نیازمند 2500 میلیارد تومان اعتبار هستیم و اگر این اعتبارات تامین نشود زیرساخت های پروژه در زیرخاک می ماند و عملا فایده ای برای استان نخواهد داشت و از وزیر نیرو در این بخش مساعدت می خواهیم.

وی افزود: همچنین راه اندازی سامانه سردسیری استان هم نیازمند مساعدت ویژه وزیر نیرو است تا بتوانیم با توجه به کار کارشناسی که صورت گرفته 200 تا 300 هزار هکتار از اراضی استان را تحت پوشش این سامانه ببریم که اشتغالزایی مطلوبی برای استان به همراه خواهد داشت.

اموال مازاد دولتی را بفروشیم راه آهن و قطار شهری راه می‌افتد

استاندار کرمانشاه به 31 هزار میلیارد تومان اموال و دارایی های دولت در استان اشاره کرد وافزود: اگر تبصره و قانونی برای فروش بخشی از این اموال مازاد داشته باشیم قطعا بسیاری مشکلات اقتصادی استان حل می‌شود.

وی افزود: تنها با فروش دو هزار میلیارد تومان از این اموال دراستان می توانیم راه آهن را به مرز رسانده و پروژه قطار شهری کرمانشاه را تکمیل کنیم که در این زمینه نیازمند مساعدت هستیم.

بازوند در بخش دیگر صحبت هایش گریزی هم به منطقه جنگی شدن کرمانشاه داشت و افزود: خوشبختانه قانون مناطق جنگی در برنامه ششم توسعه برای استان کرمانشاه لحاظ شده، اما در این قانون کلمه "بازنشستگان" از قلم افتاده که اضافه کردن این کلمه نیازمند قانون است که از رییس مجلس می خواهیم در این زمینه مساعدت لازم را داشته باشد.

بازوند در ادامه به جمعیت 400 هزار نفری حاشیه نشینان شهر کرمانشاه هم اشاره کرد وافزود: نمیتوان برای رفع معضل حاشیه نشینی و آسیب های آن برای همه استانها نسخه واحدی پیچید و نیازمند این هستیم که اعتباراتی اختصاص داده شده و در هر استان مطابق شرایط موجود اقدام شود.

استاندار کرمانشاه به وضعیت دو رودخانه مهم شهر کرمانشاه هم اشاره کرد وافزود: رودخانه قره سو که می تواند یک فرصت گردشگری برای کرمانشاه باشد عملا به یک تهدید تبدیل شده و فاضلاب شهر در 19 نقطه به این رودخانه می ریزد.

وی یادآور شد: شهر کرمانشاه تنها مرکز استانی است که هنوز بحث فاضلاب شهری آن تعیین تکلیف نشده و فاضلاب آن به رودخانه قره سو می ریزد.

وی افزود: از طرفی وضعیت رودخانه دیگر شهر یعنی رودخانه "آبشوران" هم تعریفی ندارد و بعد از هفت سال از شروع اجرای ساماندهی این رودخانه هنوز بخش اعظم کار باقی مانده که در این زمینه نیازمند مساعدت وزیر نیرو هستیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فوری/ مواضع نظامیان اسرائیل بمباران شد+ جزئیات