الزام دریافت مجوز، توسعه 5g را با کندی همراه می‌کند


الزام دریافت مجوز، توسعه 5g را با کندی همراه می‌کند

تهران-ایرنا- مدیر عامل ایرانسل در پنل «نقش اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند» اعلام کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های معتبر تا سال 2025 بین 20 تا 25 میلیارد اتصال IOT (اینترنت اشیا) خواهیم داشت، اگر کسب و کار اپراتورها با یک مدل بیزینسی موفق گره بخورد، دولت ممانعت نکند و انجام کارها به دریافت مجوز موکول نشود این تکنولوژی می‌تواند توسعه یابد.

«نقش اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند» عنوان پنلی است که در سومین رویداد شهر هوشمند با حضور مدیر عامل ایرانسل، ‌دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، وحید شاه‌منصوری عضو کارگروه IOT (اینترنت اشیا) ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی برگزار شد.

آماده توسعه ۵g هستیم

ایرانسل به عنوان دومین اپراتور تلفن همراه کشور و جزو اولین توسعه‌دهندگان سرویس‌های دیتا به حساب می‌آید که نزدیک به ۵۰ میلیون مشترک فعال دارد. بیژن عباسی آرند مدیر عامل ایرانسل با این توضیحات گفت: در ایرانسل شبکه برای اینترنت ۵g را به صورت پایلوت ایجاد کردیم و زمینه برای توسعه این شبکه در شهرهای دیگر نیز وجود دارد.

وی افزود: ایرانسل به عنوان بازیگر اصلی در ایجاد زیرساخت دیتا نقش ایفا می‌کند و باید آمادگی میزبانی سرویس‌ها را داشته باشد، رویکرد ایرانسل توسعه سرویس‌های روز بوده و همچنان نیز به این روند ادامه خواهد داد، در مقاطعی طرح‌های پایلوتی را برای ۵g اجرا کردیم و آمادگی توسعه پایلوت‌ها و همین‌طور سرمایه‌گذاری را در حد معقول داریم.

عباسی آرند با اشاره به اینکه بر اساس گزارش‌های به دست آمده، تا آخر سال ۲۰۱۹ تعداد کانکشن‌های (اتصال) IOT بیش از ۸ میلیارد خواهد رسید گفت: دولت برای توسعه ۵g مجوز داد و اپراتورها که بازیگر این حوزه بودند توسعه را آغاز کردند و نیازی به مجوز معاونت عملی و سرمایه‌گذاری نبود. هوشمندسازی شهر و کشور زمانی محقق می‌شود که مدل تجاری مناسب برای آن پیدا شود و عده‌ای حاضر باشند در این فضا، هزینه سرویس و راه اندازی را تقبل کنند. از نظر من اگر دولت بستر را برای سیاست‌گذاران این حوزه فراهم کند کافی است و به چیز دیگری نیاز نیست اما از آن طرف به شدت نیاز است تا صنایع باور کنند با چالش جدی رو به رو خواهند شد.

پلتفرم بومی برای IOT

رسول سرائیان به عنوان نماینده نظام صنفی رایانه‌ای کشور از دیگر حاضران پنل «نقش اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند» بود که با توضیحات اولیه در خصوص نظام صنفی رایانه ای کشور به بحث ایجاد پلتفرم بومی در زمینه IOT اشاره کرد.

وی با بیان این که سازمان نصر شرکت‌های IT و CT را گرد هم جمع کرده و اکنون ۱۷ هزار عضو دارد، گفت: ما چند مساله اساسی در خصوص اینترنت اشیا داریم که با توجه به شرایط شهرداری‌ها و مدیران شهری، بحث مدل‌های سرمایه‌گذاری جدی در آن مطرح است، برگزاری و استقبال از همایش و گردهمایی نشان می‌دهد که تمایل مردم به IOT (اینترنت اشیا) و سبک زندگی این‌چنین زیاد است.

‌دبیر کل سازمان نصر اظهار داشت: باید یک پلتفرم بومی در زمینه IOT توسعه دهیم، اکنون شرایط کشور به گونه‌ای شده که شهرداری‌ها نه تنها پولی برای هزینه مدیریت شهری ندارند بلکه گاهی نمی‌توانند از عهده هزینه‌های جاری خود برآیند به همین دلیل نیاز است بخش خصوصی به همراهی دولت بیاید، برای این‌کار پیشنهاد مدل مشارکت دولت با بخش خصوصی قابل طرح است، بخش خصوصی باید ظرفیت داشته باشد و این بلوغ باید در آن شکل گیرد.

سرائیان گفت: آمادگی پذیرش فناوری های جدید بسیار پایین است و نسبت به آن مقاومت وجود دارد. به طور مثال ۲۵ درصد اشتغال اصفهان از نساجی تامین می‌شود و این صنعت در این استان در حال نابودی است اما آن‌ها به شدت از ورود تکنولوژی ترس دارند. تکنولوژی که ممکن است به رونق کار آن‌ها کمک کند. ورود تکنولوژی باید در سایر صنایع نیز وجود داشته باشد و رفته رفته شاهد تاثیر آن در صنایع مهمی مانند نفت و پتروشیمی باشیم. بیزینس پلن، بیزینس مدل و تهیه اسنادی که بتواند این‌ها را شفاف کند از مهم‌ترین مسائلی است که منجر به پیشرفت در حوزه ۵g می‌شود. برای توسعه این تکنولوژی و همینطور اینترنت اشیا باید پول خرج شود و معاونت توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی نیز باید این مساله را مدنظر قرار دهد.

حمایت معاونت علمی از تکنولوژی‌های نوظهور

وحید شاه‌منصوری به نمایندگی از ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی با این توضیح که در این ستاد ۱۲ کارگروه ایجاد شده که ۶ کارگروه در حوزه تکنولوژی و ۶ کاگروه در حوزه اپلیکیشن فعال هستند، گفت: سه کارگروه فعالیت خود را به شکل جدی و مستمر آغاز کرده اند که یکی از آن‌ها کارگروه IOT است.

وی افزود: ستاد اقتصاد دیجیتال اهداف مهمی دارد که مهم‌ترین آن‌ها حمایت از اقتصاد ملی است، ما در این حوزه یک چالش بزرگ داریم این که تکنولوژی زیادی ارائه کرده‌ایم اما متاسفانه در فروش آن به موفقیت نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: ایده اصلی معاونت علمی و کارگروه IOT این است که زنجیره‌ای در ستاد شکل بگیرد که این چرخه را از زمان ایده تا تولید محصول حمایت کند. در این بین چالش‌هایی از جنس قانون گذاری، قانون زدایی، حمایت مالی برای تکمیل محصول و بیزینس پلن مطرح است که معاونت علمی قصد دارد در تمامی این‌ها ورود کند.

عضو کارگروه IOT گفت: هدف معاونت علمی این است کارهایی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری نمی توانند انجام بدهد را، تسهیل کند. معاونت حاضر است به هر شرکتی که به تکنولوژی IOT دست یافته و برای آن مشتری دارد کمک‌هایی از جنس قانونی ارائه کند تا این چرخه به خوبی ادامه یابد.

سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند، روز گذشته دوشنبه ۱۸ آذر ماه با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مرکز همایش‌های برج میلاد و با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مسئولان شهرداری تهران آغاز به کار کرد و امروز سه شنبه ۱۹ آذرماه به کار خود پایان داد.

از جمله محورهای این همایش دو روزه می‌توان به مباحثی همچون داده‌ باز و حکمروایی هوشمند شهری، آگاه‌سازی، آموزش و توانمندسازی شهروندان در حوزه شهر هوشمند، مشارکت ذینفعان، بهره‌وری و اقتصاد پایدار مبتنی بر داده، شهر نوآور و توسعه کسب و کارهای فناورانه بر پایه داده اشاره کرد.

کلان داده، داده کاوی و استخراج داده‌های سودمند و قابل اعتماد، شهر هوشمند و شاخص‌های ارتقای کیفیت زندگی در شهرها، توسعه پایدار و چالش‌های محیط زیست شهری، جابه‌جایی هوشمند، مدل‌سازی و تحلیل داده‌های حمل و نقل شهری، کاربردها و روندهای مبتنی بر هوش مصنوعی در خدمات شهر هوشمند نیز از دیگر محورهای این رویداد فناورانه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عجیب  الناز شاکردوست در یک مراسم رسمی! + عکس