تامین ارز با تقویت بازار گردشگری


تامین ارز با تقویت بازار گردشگری

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در جلسه شورای عالی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که با حضور وزرای گردشگری، علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین رئیس اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، عنوان کرد: حراست و حفاظت از میراث فرهنگی در واقع نگهداری از هویت کشور است؛ زیرا افکار عمومی و نخبگان کشور حساسیت ویژه ای نسبت...

معاون اول رئیس جمهور ظرفیت بازار توریسم را تشریح و بازار گردشگری و صنایع دستی را بسیار تاثیرگذار بر توسعه اقتصادی و اشتغال زایی کشور دانست.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در جلسه شورای عالی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که با حضور وزرای گردشگری، علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین رئیس اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، عنوان کرد: حراست و حفاظت از میراث فرهنگی در واقع نگهداری از هویت کشور است؛ زیرا افکار عمومی و نخبگان کشور حساسیت ویژه ای نسبت به میراث فرهنگی، تمدنی و مفاخر کشور دارند و ضروری است که برنامه ریزی دقیقی برای حفاظت از این آثار و تمدن ایرانی انجام شود.

معاون اول رئیس جمهور تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه را فرصتی پر اهمیت دانست و گفت: با مدیریت منسجم تر و همه جانبه تر می توان در سه بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تحول و بهبود قابل توجهی را ایجاد کرد؛ زیرا این بخش ها نقش اثرگذاری بر توسعه اقتصادی و اشتغال زایی کشور دارد و توان تامین ارز مورد نیاز کشور و ایجاد فرصت های شغلی نیز در حوزه های صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری نهفته است.

به گزارش «دنیای اقتصاد» آمار رسمی هفت ماهه امسال نشان می دهد که در این مدت ۵ میلیون و ۸۹۰ هزار و ۹۵۲ گردشگر به ایران سفر کرده اند که طبق این آمار و با توجه به اینکه مسئولان این وزارتخانه اعلام کرده اند که ماه های باقی مانده سال ماه های پرطرفدار برای توریست های خارجی است به احتمال خیلی زیاد آمار یک ساله ۹۸ ورود گردشگر به ایران در پایان امسال از ۱۰ میلیون نفر عبور خواهد کرد. با توجه به اینکه هر توریست خارجی به طور متوسط رقمی معادل ۱۴۸۵ دلار در مدت زمان اقامت توریستی خود در ایران هزینه می کند، بنابراین تا پایان سال حداقل ۱۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار درآمد از محل بازار گردشگر خارجی نصیب کشور خواهد شد و به همین میزان ارز وارد کشور می شود.

طبق آمارها ۳ درصد از کل اشتغال زایی در کشور مربوط به حوزه گردشگری است. علاوه بر آن ۴ درصد از سرمایه گذاری های صورت گرفته در کشور نیز به این حوزه اختصاص می یابد. به علت نیاز به سرمایه گذاری اندک برای راه اندازی یک کسب و کار در حوزه گردشگری امروزه بسیاری افراد با سرمایه حداقلی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان توانسته اند در حوزه اقامتگاه های گردشگری یک اقامتگاه بوم گردی در یکی از روستاها راه اندازی و علاوه بر کسب درآمد اشتغال زایی نیز بکنند.

در همین راستا علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اشتغال زایی فراوان بخش گردشگری با سرمایه گذاری اندک و ایجاد فرصت های شغلی پایدار در بخش گردشگری، علاوه بر ارزآوری به جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها نیز منجر شده است. در این شورا علاوه بر اینکه تاکید و توصیه هایی از سوی معاون اول رئیس جمهور داشت، مصوبه مهمی نیز به تایید رسید که در این مصوبه به مراقبت و تاب آوری اماکن تاریخی و میراثی در مقابل حوادث غیرمترقبه همچون آتش سوزی تاکید شده است تا با برنامه جامع مدیریت بحران بازارهای تاریخی و تامین تجهیزات و ساماندهی تاسیسات شهری و روستاهای دارای بناهای ارزشمند، در برابر حوادث و مخاطرات جدی و محیطی حفظ شود تا دیگر حوادثی همچون آتش سوزی بازار تبریز و میدان حسن آباد که موجب ایجاد آسیب های جبران ناپذیر به بناهای تاریخی شد تکرار نشود.

وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد: با تلاش های صورت گرفته درخصوص جذب گردشگر به کشور در حال حاضر ایران به جایگاه دومین کشور دنیا در سرعت رشد جذب گردشگر دست یافته است. علاوه بر آن در بخش صنایع دستی نیز با اقدامات و برنامه ریزی های انجام شده، از کشور چین سبقت گرفته ایم و هم اکنون رتبه نخست شهرهای صنایع دستی جهانی را در اختیار داریم و در ثبت میراث جهانی نیز از رتبه ۱۱ به رتبه ۹ در بین کشورهای جهان ارتقا پیدا کرده ایم.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی