شناسایی ماهیت شهر، مهمترین عامل هوشمندسازی


شناسایی ماهیت شهر، مهمترین عامل هوشمندسازی

تهران - ایرنا- در رویداد دو روزه تهران هوشمند در کارگروه تخصصی «هوش مصنوعی در خدمت شهر» کارشناسان و متخصصان این حوزه شناسایی ماهیت شهر و علت وجود آن را مهمترین عامل هوشمندسازی موفق دانستند.

مهدی خلیل رضوی دارنده اولین شتابدهنده هوش مصنوعی در کارگروه تخصصی «هوش مصنوعی در خدمت شهر» گفت: هوش مصنوعی مجموعه ای از فناوری‌های نزدیک به یکدیگر است.

دیتا بیس هوش مصنوعی متنوع است

وی افزود: هوش مصنوعی به عنوان ابزاری است که می تواند استفاده بهینه و یا منفی داشته باشد به طور کلی مفید بودن یا نبودن آن به نوع استفاده بستگی دارد، در استفاده از هوش مصنوعی باید تاثیر آن روی حوزه مشاغل، نیازمندی های آن و محدودیت ها باید بررسی شود.

خلیلی رضوی با اشاره به محدودیت های هوش مصنوعی تصریح کرد: هوش مصنوعی داده ها را تحلیل می کند و محدودیت و به بلوغ نرسیدن آن به دیتا برمی گردد بنابراین برای تحلیل یک موضوع در نقاط متفاوت باید داده های متفاوتی به هوش مصنوعی بدهیم و اگر از یک مجموعه داده برای یک موضوع مشترک در نقاط مختلف استفاده کنیم ممکن است خطاهای بزرگی انجام دهد در همین راستا باید الگوریتم ها و دیتا بیس (اطلاعات پایه‌ای) هوش مصنوعی به گونه‌‍ ای ساخته شود که متنوع باشد.

هوشمندسازی با یافتن ماهیت وجودی شهر محقق می شود

در ادامه روح الله رحمانی رییس هیات مدیره دیجی کالا گفت: برای استفاده از هوش مصنوعی در شهر باید ابتدا بپرسیم شهر چیست تا علت هوشمند شدن آن معلوم شود، در شهر انسان‎ها زندگی می کنند و هر شهری ماهیت و علت وجودی دارد بنابراین یافتن علت وجودی شهر برای هوشمندسازی آن بسیار مهم است.

رحمانی اظهار داشت: شهرداری شهر هوشمند را هوشمند سازی نمی کند بلکه شرکت های خصوصی نیاز را شناسایی و آن را به صورت هوشمند رفع می کنند و شهرداری نقش حمایتی دارد در آن زمان هوشمندسازی معنا پیدا می‌کند و باعث اقتصاد درآمدزایی و رضایت مندی می شود.

شهرها را برای ماشین‌ها ساخته‌ایم

مسعود زمانی مدیر فناوری های پیشرفته یک شرکت دانش بنیان در ادامه این کارگروه تخصصی گفت: سوالات فلسفی ابتدایی شهر سمت و سوی نتیجه گیری هوشمندسازی را مشخص می کند.

وی افزود: ما شهرها را برای ماشین ها ساخته ایم و سبک زندگی مردم نیز بر همین اساس طراحی شده است به عنوان مثال اگر در شهری از ماشین های برقی استفاده می شد، سبک زندگی و شهرسازی نیز تغییر می کرد.

زمانی ادامه داد: بزرگترین عامل شهر، انسان است و باید تعریف خود را از شهر هوشمند داشته باشد در آن زمان مشخص می شود که هوش مصنوعی چه کمکی به افراد و مردم می کند تا مردم هوشمندانه تر زندگی کنند.

اطلاع رسانی در حوزه هوشمندسازی کم بوده است

همچنین امیر کشمیری مدیر یک شرکت استارتاپی گفت: باید برای هوشمندسازی نگاه ما این باشد که شهر چه چیز می خواهد، در این زمینه اطلاع رسانی در جامعه کم بوده است و شهروندان شناخت زیادی از این موضوع ندارند.

وی افزود: همچنین متولیان تنها با استارتاپ‌هایی کار می کنند که شناخته شده هستند در حالی که استارتاپ های زیادی برای کمک در مسیر هوشمندسازی وجود دارند.

سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند، روز گذشته دوشنبه ۱۸ آذر ماه با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مرکز همایش‌های برج میلاد و با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مسئولان شهرداری تهران آغاز به کار کرد و امروز سه شنبه ۱۹ آذرماه به کار خود پایان داد.

از جمله محورهای این همایش دو روزه می‌توان به مباحثی همچون داده‌ باز و حکمروایی هوشمند شهری، آگاه‌سازی، آموزش و توانمندسازی شهروندان در حوزه شهر هوشمند، مشارکت ذینفعان، بهره‌وری و اقتصاد پایدار مبتنی بر داده، شهر نوآور و توسعه کسب و کارهای فناورانه بر پایه داده اشاره کرد.

کلان داده، داده کاوی و استخراج داده‌های سودمند و قابل اعتماد، شهر هوشمند و شاخص‌های ارتقای کیفیت زندگی در شهرها، توسعه پایدار و چالش‌های محیط زیست شهری، جابه‌جایی هوشمند، مدل‌سازی و تحلیل داده‌های حمل و نقل شهری، کاربردها و روندهای مبتنی بر هوش مصنوعی در خدمات شهر هوشمند نیز از دیگر محورهای این رویداد فناورانه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...