شبیه‌سازی 5 نسل خرگوش حاوی دی‌ان‌ای مصنوعی


شبیه‌سازی 5 نسل خرگوش حاوی دی‌ان‌ای مصنوعی

تهران-ایرنا- محققان سوئیسی با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی، خرگوش‌هایی حاوی دی‌ان‌ای مصنوعی با قابلیت تکثیر خلق کردند.

به گزارش پایگاه اینترنتی «نیواطلس»، در مقایسه با دستگاه‌های ساخت بشر، طبیعت بهترین سیستم را برای ذخیره اطلاعات دارد. یک گرم دی‌ان‌ای می‌تواند ۲۱۵ میلیون گیگابایت اطلاعات را در خود نگه دارد و تحت شرایط مساعد تا میلیون‌ها سال نیز امکان بقا دارد. تعجبی ندارد که دانشمندان در پی آن هستند تا از دی‌ان‌ای به عنوان یک فناوری ذخیره اطلاعات تقلید کنند.

حال تیمی از محققان موسسه فناوری فدرال زوریخ در پژوهشی جدید یک سیستم ذخیره اطلاعات موسوم به «دی‌ان‌ای اشیا» (DNA of Things) ساخته و آن را با استفاده از یک مدل گرافیکی موسوم به Stanford Bunny آزمایش کردند.

در مرحله نخست طرح زیستی خرگوش‌ها بر روی مولکول‌های دی‌ان‌ای رمزگذاری شد، سپس این مولکول‌ها برای محافظت در داخل مهره‌هایی از جنس سیلیس قرار گرفته و در نهایت در داخل یک پلاستیک پلیمری کار گذاشته شدند. از این مولکول‌ها برای چاپ سه بعدی مدل زیستی خرگوش استفاده شد به این معنا که خرگوش‌هایی پلاستیکی تولید شدند که درست مانند خرگوش‌های زنده دستورات ژنتیکی مخصوص به خود را داشتند. محققان سوئیسی در مرحله بعد با رمزگذاری دی‌ان‌ای بر روی یک تکه پلاستیک کوچک برای چاپ یک خرگوش جدید استفاده کردند.

پژوهشگران با تکرار این فرآیند، تا ۵ نسل از این خرگوش‌های پلاستیکی را خلق کردند بدون این که در اطلاعات ژنتیکی دی‌ان‌ای مصنوعی آن‌ها تغییری ایجاد شود.

گزارش این پژوهش در مجله Nature Biotechnology منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


4 سناریوی حادثه تروریستی مسکو