باید اندیشیدن را در مخاطب رشد دهیم


باید اندیشیدن را در مخاطب رشد دهیم

محسن جوادی گفت: ما نمی‌توانیم تا آخر زندگی یک فرد به او کتاب معرفی کنیم، مخاطب باید به گونه‌ای پرورش یابد که تفکر و اندیشیدن در او رشد یابد و بداند که چه کتابی مناسب است و ارزش خواندن دارد.

باید اندیشیدن را در مخاطب رشد دهیم باید اندیشیدن را در مخاطب رشد دهیم
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره کتاب رشد با حضور محسن جوادی، علیرضا مختارپور، مسعود فیاضی، علی ذوالعلم و جمعی از مدیران و معاونان وزارت آموزش و پرورش و نویسندگان، مترجمان و ناشران ادبیات کودک عصر سه‌شنبه (19 آذرماه) در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد.

محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جشنواره به‌عنوان جشنواره کتاب رشد اشاره کرد و گفت: از نام این جشنواره پیداست که رشد و تعالی در مفهومش جای دارد و هدف از برگزاری آن این است که رشد تحقق یابد. رشد دوسویه است یکی در جهت مهارتی، اخلاقی و عملی و دیگری در جهت افزایش دانش و معرفت و هدف این است که فهم و درکمان افزایش یابد.

وی در ادامه بیان کرد: در طول تاریخ کتاب در رشد معرفت و فهم ما نقش زیادی داشته است هنوز هم کتاب همین نقش را داشته است. دانش با نوشتن نظم پیدا می‌کند و کتاب است که معرفت و دانش را منظم می‌کند اما برخی فکر می‌کنند ما مهارت‌ها را با تمرین، تقلید و آموزش از دیگران فرا می‌گیریم. حتی در حوزه اخلاق و سیاست هم همین فکر را می‌کنند اما این برداشت درستی نیست. یادگرفتن و تقویت مهارت هم نیاز به کتاب دارد. اگر تجربه‌های زیسته دیگران را در قالب رمان و داستان خوب بخوانید آرام آرام انگیزه و مهارت‌های ما افزایش می‌یابد.

جوادی در ادامه کتاب را رمز تعالی و رشد دانش و معرفت و رشد سیاست و مهارت‌های فنی دانست و گفت: هدف این جشنواره این است که این مهارت‌ها را در دانش‌آموزان تقویت کنند. همچنین باید توجه داشت طبیعتا هر کتابی ارزش خواندن ندارد و خوب است که ما با این جشنواره‌ها کتاب‌های خوب را شناسایی می‌کنیم و به مخاطبان معرفی می‌کنیم. اما مسأله این است که ما نمی‌توانیم تا آخر زندگی یک فرد به او کتاب معرفی کنیم، مخاطب باید به گونه‌ای پرورش یابد که تفکر و اندیشیدن در او رشد یابد و بداند که چه کتابی مناسب است و ارزش خواندن دارد.

وی در ادامه بیان کرد: هدف اصلی ما مطالعه کتاب است و باید ارتباط دانش‌آموزان را با کتابخانه‌ها افزایش دهیم و فقط به معرفی بسته به آنها اکتفا نکنیم. اگر در جشنواره هجدهم بچه‌ها هم بتوانند درباره کتاب‌هایی که در این جشنواره برایشان انتخاب شده نظر بدهند ما می‌توانیم بفهمیم چقدر این انتخاب‌ها درست بوده است. همچنین شایسته است بخشی از جشنواره به دانش‌آموزان و معلمانی اختصاص یابد که ذوقی برای نوشتن دارند و بخش کتاب‌های الکترونیک هم که ماهیت تعاملی دارند به این جشنواره اضافه شود.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بی پیکر