متاسفانه امروز سیاستِ کی بود کی بود من نبودم ، مد شده است


سخنگوی دولت گفت: من از این برخورد که اخیراً مد هم شده است که هرکس مشکلات را  گردن دیگری می اندازد بدم می آید.

متاسفانه امروز سیاستِ "کی بود کی بود من نبودم"، مد شده استبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز سه‌شنبه ۱۹ آذر به مناسب آیین بزرگداشت دانشجو، در دانشگاه شریف حضور پیدا کرد.

علی ربیعی در واکنش به شعارهای دانشجویان علیه دولت اظهار کرد: اگر دانشجویان شریف نتوانند بر مبنای علمی اتفاقات موجود در جامعه را بررسی کنند، چگونه باید بحث‌ها را جلو ببریم؟ متاسفانه چندی است که برخی تریبون ها فقط عادت به گفت - گفت را پیشه کردند، اما من می‌خواهم که رویه این نباشد و ما گفت و شنود را تجربه کنیم، بنابراین اگر کسی می خواهد بازهم شعار دهد ایرادی ندارد.

او با اشاره به فرا رسیدن روز دانشجو افزود: ۱۶ آذر نماد آرمان گرایی است که شهدای سه گانه آن روز برای ما به یادگار گذاشتند. عدالت‌خواهی و آزادی خواهی از سال‌های ابتدای سده اخیر در میان مردم ما وجود داشته است و ما و پدرانمان آن را تجربه کرده‌ایم.

سخنگوی دولت گفت: من اولین بار که به دانشگاه صنعتی شریف آمدم کارگر بودم و برای تحصنی که آنجا انجام شده بود به این دانشگاه آمدم و بنی صدر سخنرانی می کرد. من در هجده سالگی از خانه فرار کردم، چرا که ساواک به دنبال برادرم آمده بود و بعد هم در دوران ابتدای انقلاب ایده اطلاعات بسیج از من بود و با آقای نقدی در این زمینه کار می‌کردیم.

ربیعی افزود: امروز شما هرچه خواستید علیه دولت گفتید، ولی آیا سال ۸۴ یا ۸۵ این جرات وجود داشت که شما چنین نقدهایی علیه دولت داشته باشید؟ این زمینه برای کسانی که به دولت وقت انتقاد داشتند وجود داشت؟ شما گفتید دولت هیچ کاری نکرده، حداقل این کار را کرده که نماینده اش اینجا بشیند و نقد شما را بشنود این درست است و باید هم دولت نقد شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه نمی توانم آنچنان که دلم می‌خواهد بحثم را پیش ببرم، اظهار کرد: من همه وجودم در نظام بوده و از همین ماجرای بنزین هم باید بگویم که بنزین که این موضوع اثر پروانه ای بود.

ربیعی تاکید کرد: من در مقاله ای اشاره کردم که در سال ۹۸ باید بیاندیشیم که آن سال فقط یک سال نیست، بلکه آینده جامعه در آن است. پس از وقایع تلخ اخیر نوشتم که اگر فاصله میان ۷۸ تا ۸۸ ، ده سال بود و فاصله ۸۸ تا ۹۶ ، ۸ سال بود فاصله اتفاق بعدی کم‌تر خواهد شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اگر اتفاقاتی که در کشور ما افتاد در آمریکا و کشورهای اسکاندیناوی رخ می داد، بحران اجتماعی شکل می‌گرفت ، تاکید کرد: بیماری ۶۰ ساله اقتصاد و تسلط رسانه‌هایی که آمریکا و اروپا آن را اداره می‌کنند می طلبد ما نیاز به یک تدبیر گسترده داشته باشیم.

او تأکید کرد: من حاضرم بازهم در دانشگاه حضور داشته باشم و به سخنان پاسخ دهم. می‌گویند چرا تورم ایجاد شده است؟ مگر قبل از این ما تورم ۷ درصدی تجربه نکردیم؟ ما رشد اقتصادی دوازده درصدی نداشتیم؟ ما قدرت خرید بازنشستگان را در چند سال دولت اول مان بالا بردیم. هر ۱ درصد رشد صد هزار میلیارد تومان هزینه دارد. امروز اگر بخواهید ۸ درصد رشد ایجاد کنید، هزار هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

سخنگوی دولت ادامه داد: حالا اینکه شما بگویید نه چنین چیزی را تجربه نکردیم یک حرف غیر علمی است. ما اگر بخواهیم هشت درصد رشد کنیم باید سالی هزاران میلیارد دلار پول داشته باشیم، آیا چنین پولی در کشور داریم؟ نمی توان که انتظارات بالا داشت!

ربیعی ادامه داد: توسعه اقتصادی باید با توسعه سیاسی و اجتماعی پیش رود اما آیا این سه متوازن پیش رفتند؟ توسعه سیاسی عقب ماند و توسعه اجتماعی هم کمی بعد جا ماند. متوسط رشد کشور در ۳۰ سال گذشته زیر ۳ درصد بوده است. ما چقدر امکان فعالیت به احزاب و سمن‌های محیط زیستی دادیم.این مربوط به چند سال اخیر هم نیست از یک ساختار فکری می آید که تقصیر این دولت و آن دولت هم نیست.

او تأکید کرد: من نمی خواهم بگویم تقصیر قبلی بوده نه ما. من از این برخورد که اخیراً مد هم شده است که هرکس مشکلات را گردن دیگری می اندازد بدم می آید و با آن مشکل دارم. این موضوع تنها به دولت فعلی و قبلی و قبل آن مربوط نمی‌شود. توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باید توامان صورت بگیرد؛ در کشور ما توسعه سیاسی و اجتماعی شکل نگرفته و نهادهای مدنی و احزاب‌های قدرتمند شکل نگرفته است‌. متاسفانه الان "کی بود کی بود من نبودم"، مد شده.

ربیعی در پاسخ به این سوال که چرا در بحث بنزین مردم نامحرم شناخته شده‌اند، اظهار کرد: در مورد بنزین اصلا بی اطلاعی مردم نبود و مردم نامحرم نبودند. در مورد اینکه حامل‌های انرژی باید گران شود بسیاری کارشناسان نامه نوشتند و نسبت به وضعیت قیمت آن هشدار دادند و در مجلس هم موضوع مطرح شد و بحث درباره آن هم صورت گرفت. سال ۹۷ وقتی خواست اجرا شود یکی از رسانه‌ها خبر را منتشر کرد و اجرا نشد.

سخنگوی قوه مجریه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رئیس‌جمهور از موضوع و زمان افزایش بنزین خبردار نبود، گفت: ۶ ماه قبل این موضوع را سران سه قوه امضا کردند؛ رئیس جمهور به وزیر کشور گفت که شما مخیر هستید که تصمیم نهایی را در یکی از پنجشنبه‌ها برای اجرایی این طرح انجام دهید.

او یادآور شد: این تصور بود که درباره اصل گران شدن بحث صورت گرفت اما گفتیم درباره زمان اجرای آن چیزی گفته نشود تا تبعاتی نداشته باشد. خیلی ها هم از آن خبر داشتند که نمی‌خواهم بحثی کنم. وزیر کشور هم مخیر بود که بین دو پنجشنبه یکی را برای اجرا انتخاب کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درباره فرزندآوری و تحکیم خانواده دولت چه اقداماتی انجام داده گفت: در سال ۹۶ تا ۹۷، ۶۶ درصد شغل‌های جامعه را بانوان داشتند. شغل های پرکیفیت‌تر در اختیار زنان قرار دارد. ما وام ازدواج را تا ۳۰ میلیون تومان افزایش دادیم.

در طرح تحول سلامت، زایمان طبیعی را رایگان قرار دادیم، چون زایمان سزارین یک سبک زندگی ما شده بود. همچنین در مسئله دوچرخه سواری بانوان و ورزشگاه رفتن آنان تمام تصمیم و مسئولیت بر عهده ما نیست.

در حال تکمیل....

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا