حضور بخش خصوصی در حوزه پژوهش ضعیف است


حضور بخش خصوصی در حوزه پژوهش ضعیف است

زاهدان- ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان گفت: ورود بخش خصوصی در حوزه پژوهش کشور ضعیف است بنابراین باید مکانیزم‌هایی برای تقویت حضور بیش از پیش بخش خصوصی در این عرصه تعریف شود.

مهرداد عرب‌اول در چهارمین همایش ارتباط جامعه و دانشگاه در تالار امام رضا (ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان با تبریک هفته پژوهش اظهارداشت: هدف از برگزاری این نشست‌ها برقراری ارتباط بیشتر بین دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها به منظور توسعه استان و حل مسائل و مشکلات به روش‌های علمی است که این مهم حضور همه اعضا را الزامی می کند.
به گفته وی جایگاه سیستان و بلوچستان با وجود برخورداری از همه ظرفیت‌ها، در برخی از شاخص‌ها مناسب نیست، البته به لحاظ تامین منابع مالی در دولت های مختلف توجه خاصی به این استان شده، اما کار آن گونه که باید پیش نرفته است که نیاز به آسیب شناسی دارد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان با بیان این که در ماده ۳۱ آیین نامه احکام دائمی برنامه های توسعه ای کشور تکلیف کارگروه پژوهش مشخص شده است تصریح کرد: خرداد ماه ۹۸ در آیین نامه شورای برنامه ریزی و توسعه استان و کارگروه های زیر مجموعه آن نیز اصلاحاتی صورت پذیرفت و به بخشی از آن از جمله کارگروه پژوهش قوت بخشید.
دکتر عرب‌اول با اشاره به عضویت اکثر مدیران دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌های استان در کارگروه پژوهش و فناوری و وظایف متنوع و فراگیر تعریف شده آن گفت: اگر قرار است در دیگر حوزه‌ها برنامه‌ریزی و اعتباری توزیع شود، مسیر گذر آن از این کارگروه است، چراکه می تواند چراغ راهی برای فعالان حوزه اجرا باشد.
وی با تاکید بر ورود جدی در حوزه کارگروه پژوهش و فناوری استان اضافه کرد: ماده ۵۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی، به دستگاه های اجرایی اجازه داده هر سال یک درصد از اعتبارات هزینه ای خود را به مباحث پژوهشی اختصاص دهند که در ۲ سال گذشته در این خصوص ورود جدی داشتیم و اعتبارات قبل از توزیع به صورت متمرکز و در قالب کارگروه پژوهش بر اساس اولویت ها و نیازهای استان جمع بندی شد و در نهایت به پروژه های حایز اهمیت اختصاص یافت.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان افزود: در بند «ز» تبصره ۹ قانون بودجه سال ۹۸ نیز تاکید بر این شده است که یک درصد اعتبارات پژوهشی لحاظ شود، بنابراین در اعتبارات استان سهم پژوهش جدا و عناوین پژوهشی منتخب مشخص و تصویب شد و دیگر مراحل آن در دست انجام است.
عرب اول با اشاره به سهم پژوهش بخش دولتی از جی دی پی کشور بیان کرد: بر اساس ماده ۶۶ قانون برنامه ششم توسعه مقرر شد تا پایان سال ۱۴۰۰ سهم پژوهش از جی دی پی کشور به ۱.۵ درصد برسد، همچنین بر اساس لایحه بودجه سال ۹۹ سهم پژوهش قابل ملاحظه است که با عنایت به این پیش بینی صورت گرفته امیدواریم در سال ۹۹ در بحث پژوهش و فناوری جایگاه مناسبی را از بخش خصوصی و دولتی داشته باشیم.
وی با بیان این که عدم نیاز سنجی پژوهشی یکی از آفت های پژوهش است گفت: مطالعات آمایش سیستان و بلوچستان به پایان رسیده و چشم انداز استان برای توسعه مشخص است، بنابراین تقسیم اعتبارات با نگاه به سند آمایش صورت خواهد گرفت.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: از عناوین پژوهشی افراد علاقه‌مند استقبال و متناسب با نیاز استان از عناوین مفید حمایت می‌شود.
عرب‌اول با بیان این که نشست تخصصی در باب اقتصاد مقاومتی برگزار خواهد شد ادامه داد: در اقتصاد مقاومتی به دنبال تحلیل و انجام فعالیت های روتین دستگاه های اجرایی نیستیم، بلکه متناسب با ظرفیت های استان در بخش های مختلف پروژه هایی تعریف می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف خونین اتوبوس مسافربری با تریلی در جاده مهریز + وضعیت مصدومان