189 طرح تحقیقاتی موسسه تحقیقات دیم کشور در حال اجراست


189 طرح تحقیقاتی موسسه تحقیقات دیم کشور در حال اجراست

ایرنا نوشت: رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: هم اکنون 189 طرح تحقیقاتی مصوب ملی از سوی این موسسه در سراسر کشور اجرا می‌شود.

صابر گلکاری روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش که در موسسه تحقیقات دیم کشور در مراغه برگزار شد افزود: از بین طرح های در حال اجرای این موسسه، ۱۳۳ طرح به صورت مستقل توسط محققان، ۴۶ طرح مشترک با سایر موسسات و مراکز تحقیقاتی و نیز ۱۰ طرح نیز با همکاری مراکز علمی در سطح کشور اجرا می شود.

وی اضافه کرد: طرح های تحقیقاتی در حال اجرای این موسسه در زمینه محصولات زراعی دیم شامل غلات، حبوبات، دانه های روغنی و علوفه بوده که برای توسعه کمی و کیفی تولید این محصولات در مناطق مختلف جغرافیایی کشور انجام می شود.

گلکاری گفت: موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور هم اکنون با پنج ایستگاه دائمی در اقلیم های مختلف و مناطق دیم خیز کشور با ۱۱ مرکز تحقیقاتی کشور در زمینه کشاورزی همکاری پژوهشی دارد.

وی با اشاره به افزایش سطح زیرکشت محصولات دیم در کشور افزود: تغییرات آب و هوایی و کاهش منابع آبی، زمینه ساز افزایش اراضی دیم کشور از ۶ میلیون هکتار به حدود ۸ تا ۱۰ میلیون هکتاری این اراضی شده است.

وی با بیان اینکه رسالت موسسه تحقیقات دیم کشور، اجرای طرح های پژوهشی در زمینه های به زراعی و به نژادی محصولات دیم است ادامه داد: در سال های اخیر، تسریع در معرفی ارقام و بذرهای کشاورزی در این موسسه، زمینه ساز کاهش آسیب ها و ارتقای سطح کیفی محصولات زراعی شده است.

گلکاری اضافه کرد: براین اساس و با تلاش محققان این موسسه تا پایان سال گذشته، ۶۶ رقم جدید محصولات زراعی دیم معرفی شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

وی گفت: این ارقام در زمینه گندم نان پائیزه و بهاره، گندم دروم، جو پائیزه و بهاره، نخود، عدس، ماشک، گلرنگ، خردل و کلزا بوده است.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور افزود: امسال نیز پنج رقم جدید محصولات دیم در حال معرفی بوده و چهار رقم دیگر نیز برای معرفی آن به کمیته ویژه تحقیقاتی کشور ارائه شده است.

گلکاری ادامه داد: هم اکنون در بیش از ۷۰ درصد از اراضی دیم کشور از بذرهای گواهی شده ارقام های معرفی شده این موسسه استفاده می شود.

وی اضافه کرد: از مجموع اراضی دیم کشور هم اکنون، چهار میلیون هکتار زیرپوشش کشت گندم دیم، ۱.۳ میلیون هکتار زیر کشت جو دیم، ۸۰۰ هزار هکتار زیرکشت حبوبات دیم و نیز حدود ۱۰۰ هزار هکتار نیز زیرکشت دانه های روغنی و علوفه ای دیم قرار دارند.

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور وابسته به سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد و ایکاردا (مرکز تحقیقات بین المللی در مناطق خشک) فعالیت های تحقیقاتی خود را ازسال ۱۳۷۱ در پنج ایستگاه اصلی و ۹ ایستگاه فرعی در مناطق مختلف اگروکلیمائی سردسیری، گرمسیری و نیمه سردسیری و معتدل دیم کشور آغاز کرده است.

افزایش عملکرد محصولات زراعی دیم شامل غلات (گندم نان، گندم دوروم، جو و تریتیکاله)، حبوبات (نخود و عدس)، دانه های روغنی (کلزا، آفتابگردان و گلرنگ) و علوفه از مهمترین اهداف این موسسه است.

ایستگاه اصلی مناطق سردسیر این موسسه در مراغه، ایستگاه اصلی مناطق معتدل در سرارود کرمانشاه، ایستگاه اصلی مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر در گچساران، ایستگاه اصلی مناطق سرد و کم باران شمال شرق در شیروان خراسان شمالی و ایستگاه اصلی مناطق سرد و کوهستانی غرب در قاملو کردستان واقع است.

شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

46

کد خبر 1329808

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»