سعودی‌ها در تجاوز به یمن تنها ماندند


سعودی‌ها در تجاوز به یمن تنها ماندند

خبرگزاری آریا- اقدام سودان در خروج نظامیانش از یمن، نشانگر ناکامی نظامی و سیاسی و چند دستگی در صف ائتلاف متجاوز سعودی است.

سعودی‌ها در تجاوز به یمن تنها ماندند
خبرگزاری آریا- اقدام سودان در خروج نظامیانش از یمن، نشانگر ناکامی نظامی و سیاسی و چند دستگی در صف ائتلاف متجاوز سعودی است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از تلویزیون العالم، گروه‌های سیاسی در صنعاء پایتخت یمن، اقدام نخست وزیر سودان را در خارج کردن نیروهایش از یمن، گامی مثبت قلمداد کردند.
اقدام خرطوم به خارج کردن نیروهایش از مشارکت در تجاوز به یمن، پس از عقب نشینی چندین کشور، نشانگر ناکامی نظامی و سیاسی و چند دستگی در صف ائتلاف سعودی است.
علی الذهب خبرنگار شبکه العالم در گزارشی گفت: صف ائتلاف تجاوز به یمن به تدریج در حال در هم شکستن است. نشانه‌های کاملا روشنی وجود دارد که دلالت می‌کند این ائتلاف در راه شکاف برداشتن و از بین رفتن است. آخرین این نشانه ها، اقدام عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان بود که از عقب نشینی جزئی نیرو‌های کشورش خبر داد؛ گامی که گروه‌های سیاسی در صنعا از آن استقبال و آن را گامی مثبت و اثبات حسن نیت حکومت سودان در دوره پس از عمر البشیر تلقی کردند.
فهمی الیوسفی معاون وزیر اطلاع رسانی یمن در گفتگویی به العالم گفت: «این تصمیم، کاملا مثبت و تأکیدی است بر حالت از هم گسیختگی بین کشور‌های عضو ائتلاف سعودی و همچنین دلیلی است بر فشار مردم سودان بر دولت این کشور».
برخی بر این باورند دلایل متعددی باعث اتخاذ چنین تصمیمی از سوی دولت سودان شد از جمله خسارت‌های جانی نیرو‌های این کشور که از مرز 8 هزار کشته و زخمی و مفقود الاثر نیز فراتر رفت.
علاوه بر آن، حالت ناکامی و سردرگمی سیاسی و نظامی ائتلاف سعودی و منازعات و از هم گسیختگی‌های به وجود آمده در داخل این ائتلاف، از جمله عقب نشینی قطر و مغرب و پس از آن‌ها امارات و از طرف دیگر امتناع برخی کشور‌های دیگر از مشارکت در این عملیات.
سرتیپ عابد الثور کارشناس مسائل نظامی یمن در این باره گفت: «نقشه‌ها و طرح‌های متجاوزان در یمن با شکست روبرو شد. الان ائتلاف از هم گسیخته شده است، زیرا اهداف کنونی آن چیزی نبود که در ابتدا اعلام کرده بودند. این نشانه بزرگی است بر اینکه یمن برتر بود و پیروز شد و توانست از خاک و حاکمیت خود دفاع کند».
بسیاری؛ این تحول اخیر را با تلاش‌های موجود برای رسیدن به صلح و متوقف کردن تجاوز به یمن، بی ارتباط نمی‌دانند، در حالی که برخی دیگر بر این باورند عقب نشینی نیرو‌های سودانی، تنها یک تاکتیک است و هدف آن کاستن از فشار‌ها بر کشور‌های عضو ائتلاف است.
در هر صورت تحولی این چنینی، نظام سعودی را تنها باقی می‌گذارد؛ مسئله‌ای که به خودی خود می‌تواند فشار‌ها را بر این نظام دو چندان کند، به ویژه آنکه امنیت ملی عربستان، در پی حملات منحصر به فرد نیرو‌های یمن به نقاط مختلفی از این کشور، امروز بیش از پیش رو شده است.
با وجود تحلیل‌ها و تفاسیر گوناگون درباره علت عقب نشینی نیرو‌های سودانی و دیگر عقب نشینی‌های پیش از آن، اما این مسئله در حالت کلی نشاندهنده سستی این ائتلاف و حالت ناتوانی و دودستگی‌ها در داخل آن است، به ویژه آنکه مقاصد نظام سعودی در این جنگ بیهوده نیز بیش از پیش نمایان شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!