نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر اراک در گیر و دار چندین مانع و چالش


نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر اراک در گیر و دار چندین مانع و چالش

عصر خودرو- نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر اراک که 72 درصد خودروهای آن دچار فرسودگی هستند، در گیر و دار چندین مانع و چالش قرار دارد و با توجه به معضل آلودگی هوا، تصمیم اصولی برای این مهم ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، حمل و نقل عمومی یکی از مهم ترین خدمات شهری در کلانشهرها محسوب می شود چرا که بهره گیری از این سیستم موجب کاهش هزینه ها شده و توسعه اقتصادی، افزایش اشتغال و بهبود کیفیت زندگی شهری را به دنبال دارد، از این رو توسعه این سیستم در تحقق تمامی اهداف این حوزه می تواند کمک کننده باشد.

وضعیت کیفیت حمل و نقل شهری دارای تاثیرات قابل توجهی در زندگی شهروندان است که با توجه به رشد و توسعه شهرنشینی در شهر اراک این مساله از اهمیت بیشتری برخوردار شده است، چرا که ارایه خدمات مناسب و به هنگام توسط ناوگان حمل و نقل عمومی می تواند عامل موثری در کاهش انگیزه افراد به استفاده از وسایل نقلیه شخصی و جلوگیری از تحمیل هزینه سنگین و ایجاد آلودگی زیست محیطی و مصرف بی رویه سوخت تلقی شود.

اتوبوسرانی به عنوان گزینه مناسب و کم هزینه برای گسترش خدمات حمل و نقل شهری است. این ناوگان با برخورداری از سهم بیشتری از مسافران در کاهش آلودگی نیز بسیار موثر است و با توسعه آن می توان در راستای کاهش آلودگی هوا به ویژه در شهرهای آلوده ای همچون اراک، گام های موثر برداشت.

در همین رابطه و با توجه به فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی شهری اراک، چندی پیش تعدادی اتوبوس به منظور نوسازی این ناوگان خریداری شده که هنوز بهره گیری از این خودروها در دستور کار قرار نگرفته و موانعی و مشکلاتی در این مسیر وجود دارد. با وجود مشکل آلودگی هوای شهر اراک، به نظر می رسد این مهم سهم به سزایی می تواند در کاهش تولید آلاینده های خودرویی داشته باشد و از همین رو به کارگیری این ناوگان جدید ضروری است. خبرنگار مهر در این خصوص با متولیان مساله به گفت و گو پرداخته است.

برون سپاری حمل و نقل عمومی شهری در اراک موفق نبود

در ادامه رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر اراک در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پس از گذشت 10 سال باید برون سپاری ناوگان حمل و نقل عمومی اراک صورت می پذیرفت به طوری که کار را می بایست دولت، شهرداری و بهره بردار با مشارکت هم انجام می دادند، اما متاسفانه در این بخش بهره بردار تنها ماند و چون حمایت های لازم از سمت دولت و شهرداری کم بود، نتوانست آن طور که باید به تعهدات خود عمل کنند.

طوفان محمدی بیان کرد: کاسته شدن از کیفیت خدمات پس از واگذاری یکی از مشکلات بود و به صرفه نبودن جانمایی اتوبوس ها در بعضی از نقاط شهری، باعث متضرر شدن بهره برداران شده بود.

رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر اراک گفت: در حال حاضر 20 اتوبوس جدید آماده اضافه شدن به ناوگان حمل و نقل عمومی شهری اراک است و تصمیم گرفته شده در یک فراخوان به بهره بردار واگذار شود و اگر متقاضی نبود هم، به هر ترتیب اتوبوس ها وارد سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی شوند.

در برون سپاری ناوگان حمل و نقل عمومی اراک که می بایست با مشارکت دولت، شهرداری و بهره بردار انجام می شد، بهره بردار تنها ماند و چون حمایت از سمت دولت و شهرداری کم بود، نتوانست آن طور که باید به تعهدات عمل کند
وی اظهار کرد: برای نوسازی ناوگان فرسوده کنونی تامین 70 دستگاه اتوبوس جدید در نظر گرفته شده که شهرداری هزینه های آن را برآورد کرده است.

رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر اراک ادامه داد: 30 دستگاه از این اتوبوس های فرسوده در اواخر دهه 80 خریداری شده که گاز سوز بوده و در حال حاضر دارای اتاقک های سالم هستند و در سایت اتوبوسرانی نگهداری می شوند، مقرر شده است این اتوبوس ها به گازوئیل سوز تبدیل شوند.

محمدی ابراز داشت: 40 دستگاه از اتوبوس ها در اختیار بهره برداران است که می توانند در صورت تمایل به ادامه همکاری با عقد قرارداد با شهرداری در این زمینه اقدام کنند که با نوسازی می توان آن را در سیستم حمل و نقل عمومی به کار گرفت.

رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر اراک بیان کرد: اگر طرح جامع ترافیک اراک در استان تصویب شود، می توان راه اندازی خطوط بی.آر.تی را نیز در اراک به انجام رساند.

وی گفت: اگر بتوان در حاشیه و مراکز شهر اراک ایستگاه هایی برای مینی بوس های کوچک (میدل باس) در صورت موافقت شورای ترافیک تعریف کرد، می توان گفت اقدام مناسبی برای حمل و نقل عمومی شهر اراک انجام شده است.

رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر اراک تاکید کرد: با افزایش کیفیت حمل و نقل عمومی می توان محدودیت ترافیک در مرکز شهر را کنترل و کاهش آلودگی را اجرایی و محقق کرد.

فرسودگی 72درصد خودروهای ناوگان اتوبوسرانی شهر اراک

در ادامه سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ناوگان اتوبوسرانی در کل کشور فرسوده است و شهر اراک از این بابت مستثنی نیست.

حجت الله مرادی ادامه داد: طبق آمار، 73 درصد ناوگان اتوبوسرانی در کشور به سن فرسودگی رسیده که این آمار در شهر اراک نیز 72 درصد است.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک افزود: دولت 82 و نیم درصد از هزینه خرید اتوبوس های شهری را تا سال 1390 تامین می کرد و بقیه سرمایه مورد نیاز در این زمینه نیز از منابع داخلی شهرداری ها پرداخت می شد. اما با خصوصی سازی ناوگان اتوبوسرانی درون شهری دیگر سهم دولتی وجود ندارد و بخش عمده ای از ناوگان اتوبوسرانی در نقاط مختلف کشور و به خصوص کلان شهر اراک فرسوده شده است.

طبق آمار، 73 درصد ناوگان اتوبوسرانی در کشور به سن فرسودگی رسیده که این آمار در شهر اراک نیز 72 درصد است
وی بیان داشت: در بحث افزایش کیفیت ناوگان حملو نقل عمومی به ویژه اتوبوس ها پیگیری هایی از جمله نوسازی ناوگان در دست اقدام است. پس از صحبت با دو شرکت و برآورد هزینه، اخیرا برای نوسازی 70 دستگاه اتوبوس که در مرحله اول پیش بینی شده بود با برآورد هزینه 17 میلیارد تومان، از شورای شهر اراک درخواست مجوز شده است.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک عنوان کرد: به زودی 20 دستگاه اتوبوس از 50 اتوبوس جدیدی که به دلایل مختلف فعال نشده بود، با اعلام نظر شورا به صورت کامل جایگزین 20 دستگاه اتوبوس فرسوده می شود.

باید توجه داشت سیستم های اتوبوسرانی شهری از جایگاه مهمی در مدیریت شهری برخوردار است و جلوگیری از بحران های شهری مانند ترافیک و آلودگی های محیط زیست از مزایای آن به شمار می رود. توسعه زیر ساخت ها، افزایش تعداد ناوگان، افزایش منطقه تحت پوشش و همچنین افزایش زمان خدمات رسانی در این سیستم باید مدنظر قرار گیرد و می طلبد که این مهم بیش از پیش مورد توجه متولیان مدیریت شهری اراک باشد.

دانلود با کیفیت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تلفات کی یف در محور دونتسک جنوبی نزدیک به صد نفر رسیده است