خودروسازان میلیارد دلاری


خودروسازان میلیارد دلاری

بزرگترین خودروساز کره‌جنوبی برای رسیدن به انتهای این جدول راه سختی را پیموده و البته در این مسیر فیات کرایسلر را به عنوان یک گروه خودروسازی دورگه آمریکایی/ایتالیایی پشت‌سر گذاشته است.

صنعت خودرو حالا بیشتر از صد سال عمر دارد، اما همیشه برای افراد علاقه‌مند به ظاهر شدن به عنوان یک پدیده جدید یکی از سخت‌ترین حوزه‌ها بوده است. با این وجود در سال ۲۰۱۰ تسلا سنتی را شکست که فورد آن را از سال ۱۹۵۶ بنا نهاده بود. البته در سال‌های اولیه تسلا هم ادعای زیادی برای سودآوری نداشت، بلکه مدعی بود که می‌تواند نفوذ خودروهای برقی را در جامعه افزایش دهد، هدفی که باعث شد سرمایه‌گذارهای زیادی را در کنار خود ببیند و در نهایت مسیر این شرکت به سمت اهداف مالی همچون سودآوری متمرکز شد.

شاید که جنگ‌تجاری بین چین و ایالات‌متحده باعث شده که طی سال‌های اخیر شاهد ضربه خوردن به بازار خودرو باشیم، اما هنوز هم کمپانی‌های بزرگ خودروسازی ارزش میلیارد دلاری خود را حفظ کرده‌اند. آمار ارائه شده در این مطلب براساس آخین ارزش‌گذاری روی شرکت‌ها تا سپتامبر سال ۲۰۱۹ ارائه می‌شود.

۱. تویوتا موتور (۲۱۱ میلیارد دلار)

خودروسازان میلیارد دلاری

ظاهرا تمام مشکلات بازار برای هر خودروسازی به غیر از تویوتا است، چرا که آنها به سادگی بار دیگر توانسته‌اند خود را به عنوان بزرگترین خودروساز در دنیا معرفی کرده و حتی ارزش سهام خود را هم افزایش دهند. به عنوان مثال ارزش سهام تویوتا در مقابل تسلا تا ۱۶ ماه پیش چهار برابر بود، اما حالا به پنج برابر رسیده است.

در مورد تویوتا نمی‌توان گفت که از قافله عقب مانده، آنها فقط با یک محصول پریوس توانستند خودروهای هیبرید را به بازار تحمیل کنند و آنها را به نوع رایجی از خودروها تبدیل کنند. امسال هم که بالاخره وارد حوزه خودروهای تمام برقی شدند و پس ز معرفی C-HR تمام برقی برای بازار چین، حالا نوبت به لکسوس رسیده تا UX 300e را به غیر از بازار چین، راهی اروپا و سپس ژاپن کند.

۲. فولکس‌واگن AG (۸۰ میلیارد دلار)

خودروسازان میلیارد دلاری

وقتی که کلمه «فولکس‌واگن» به گوش هرکسی می‌خورد پیش از هرچیز به ذهن اکثر افراد کلمه بزرگترین خودروساز جهان می‌آید. شاید علت این موضوع وابستگی زیاد مشتری‌ها به خود این برند باشد، اما نباید فراموش کرد که برای حضور در این جایگاه برندهایی همچون پورشه، آئودی، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی و حتی دوکاتی زیر چتر این شرکت قرار داشته‌اند تا در نهایت موفق به تشکیل دومین خودرساز دنیا شوند.

سال ۲۰۱۹ دومین سالی خواهد بود که فولکس‌واگن رتبه دوم را کسب خواهد کرد، چرا که در سال ۲۰۱۸ این شرکت توانسته بود از رقیب ژاپنی سبقت گرفته و حجم فروش بیشتری داشته باشند. البته امسال هم فولکس‌واگن با فروش ۱۰ میلیون و ۸۳۰ هزار دستگاه در نوع خود رکوردزنی کرده است.

۳. جنرال‌موتورز (۵۲ میلیارد دلار)

در مجموع تسلا با درنظر گرفتن تیراژ پایین‌تر نسبت به گروه خودروسازی جنرال موتورز ۱۱۱ ساله سودآوری بیشتری دارد و به نظر می‌رسد که با حضور چنین برندهایی باید انتظار آینده متفاوتی را برای این صنعت متصور شویم.

خودروسازان میلیارد دلاری

البته هنوز هم جنرال‌موتورز بزرگترین خودروساز ایالات‌متحده به حساب می‌آید و برندهای بزرگی همچون بیوک، کادیلاک، شورولت و GMC را در اختیار دارد. اما وقتی که همین شرکت اقدام به خریداری استارت‌آپ کروز که در حوزه فناوری خودران فعالیت دارد می‌کند، نشان می‌دهد که حتی سه شرکت اصلی این صنعت هم تا به امروز باور نداشتند که باید تکان اساسی به خود بدهند.

۴. دایلمر AG (۴۹ میلیارد دلار)

قدیمی‌ترین خودروساز دنیا طی چهار سال گذشته شرایط اقتصادی سختی را گذرانده که در نهایت باعث شده طی این مدت ارزش سهام این کمپانی در بورس ۵۰ درصد کاهش پیدا کند. اما هنوز به کمک ارزش برندهایی همچون مایباخ (با ارزش ۳۵ میلیارد دلاری) توانسته جایگاه خود را حفظ کند. اما تنش‌های وارد شده از سوی بازار چین و ایالات‌متحده هنوز هم تاثیر زیادی روی کسب‌وکار دایملر و برندهای مهم این گروه همچون مرسدس‌بنز وارد کرده است.

خودروسازان میلیارد دلاری

از سوی دیگر با توجه به مونتاژ حجم زیادی از محصولات ب‌ام‌و و دایملر در چین و ارسال آن به ایالات‌متحده، به نظر می‌رسد که آلمانی‌ها کار سختی برای بالانگه داشتن سودآوری برندهای لوکس خود داشته باشند.

۵. هوندا موتور (۴۲ میلیارد دلار)

حدود ۱۶ ماهه پیش ظرف هوندا از بازار جهانی گنجایش ۶۲ میلیارد دلار را داشت، اما از آن زمان تا به امروز آنها حدود یک میلیارد دلار را به سادگی از دست داده است. با این وجود آنها کماکان جایگاه خود در بین پنج خودروساز دنیا را حفظ کرده‌اند.

خودروسازان میلیارد دلاری

اما همین موضوع باعث خواهد شد که ژاپنی‌ها توجه بیشتری به شرایط اقتصادی کمپانی‌های خودروسازی‌شان داشته باشند. البته همیشه خودروسازان ژاپنی با فشار اقتصادی تورم منفی در این کشور مواجه بوده‌اند، اما به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی مشکل اصلی هوندا نداشتن همکاری ثابت با دیگر خودروسازان برای کاهش هزینه در توسعه فناوری‌های جدید است.

۶. ب‌ام‌و (۴۲ میلیارد دلار)

مهندسین مونیخی در سال ۱۹۱۶ شاید هیچ‌وقت تصور نمی‌کردند که در میانه این لیست قار بگیرند. در واقع احتمالا آنها جایگاه خود را در لیست‌های دیگری همچون بزرگترین پیشرانه‌ساز دنیا یا حتی هواپیما یا موتورسیکلت‌ساز می‌دیدند، اما وقتی تمرکز ب‌ام‌و روی سودآوری از محصولات نیمه لوکس خود رفت و سپس اقدام به پوشش بیشتر بازار به وسیله برند مینی برای محصولات اقتصادی و برند رولزرویس برای محصولات سوپرلوکس کرد.

خودروسازان میلیارد دلاری

ب‌ام‌و از ماه می ۲۰۱۸ تا به امروز توانسته‌اند ۲۹ میلیارد دلار درآمد کسب کنند و این نشان دهنده موفقیت این استراتژی بوده است. اما شرایط سیاسی و دیدگاه منفی ترامپ نسبت به خودروهای لوکس آلمانی باعث شده که در آینده آنها با افزایش تعرفه ۲۵ درصدی برای واردات محصولاتشان به آمریکا مواجه شوند.

۷. تسلا (۳۹ میلیارد دلار)

باوجود اینکه تسلا از ماه می سال ۲۰۱۸ حدود ۹ میلیارد دلار ضرر کرده ، اما جایگاه آن بین خودروسازان بزرگ دنیا دچار تنزل نشده است.

خودروسازان میلیارد دلاری

ایلان ماسک به عنوان مدیرعامل هفتمین خودروساز دنیا خود فرد بزرگی است که توانسته اعتماد مشتریان را جلب کرده و خود به نوعی ابزار تبلیغات این شرکت به حساب می‌آید. او با ابزارهایی همچون حساب توییتر و پادکست‌هایی که درباره فناوری‌های مختلف منتشر می‌کند، چالش‌های زیادی برای سایر خودروسازان در دنیا ایجاد کرده و حتی در زمانی باعث بدبینی مردم به روند جاری در صنعت خودرو شده بود. جالب اینجاست که جنگ تجاری بین چین و آمریکا هم باعث نشد که این شرایط این خودروساز تضعیف شود.

۸. فورد موتور (۳۶ میلیارد دلار)

در سال ۲۰۱۸ درآمد فورد به میزان ۱۴۸ میلیارد دلار ثبت شده که نسبت به فراری در همان سال فقط ۴ میلیارد دلار بالاتر بود. این درحالی است که حجم فروش فورد ۳۷ برابر فراری بوده است.

خودروسازان میلیارد دلاری

قدیمی‌ترین خودروساز آمریکا فقط ۲۵ درصد از یک برند لوکس ایتالیایی با ارزش‌تر است و این نشان از عملکرد نامناسب فورد طی سال‌های اخیر دارد. البته نمی‌توان از رشد سریع فراری به سادگی گذر کرد، اما استراتژی‌های عجیب فورد طی سال‌های اخیر باعث شده که هر وظعیت بدتری نسبت به روز قبل داشته باشد. برای اثبات این جریان کافی است که به سودخالص حاصل از این حجم فروش نگاه کنید که در حدود یک و چهار دهم درصد ثبت شده است.

۹. فراری N.V. (۲۹ میلیارد دلار)

وقتی که اسپرت‌ساز ایتالیایی از لحاظ مالی توانست خود را جدا از گروه فیات/کرایسلر کند، راهی را پیمود که نیسان در اتحادش با رنو انجام داده است. به این ترتیب آنها با تمرکز روی فعالیت اقتصادی باعث شدند که به نهمین خودروساز دنیا تبدیل شوند. اما نکته جالب درمورد فراری اینجاست که تنها کمپانی در این به حساب می‌آید که با مدل کسب‌وکاری فروش در حجم پایین و قیمت بالا توانسته جایگاه خود را کسب کند.

خودروسازان میلیارد دلاری

البته تسلا هم تا حدی وظعیت مشابهی داشت، ولی تا زمانی که محصول اقتصادی‌تر مدل ۳ را معرفی نکرده و روی تیراژ بالای آن سرمایه‌گذاری نکرده بود. در واقع تسلا نتها در بحث تیراژ عملکرد متفاوتی با فراری دارد، بلکه در قیمت‌گذاری محصولات هم تفاوت نسبتا زیادی بین این دو خودروساز وجود دارد.

۱۰. هیوندای موتور (۲۵ میلیارد دلار)

بزرگترین خودروساز کره‌جنوبی برای رسیدن به انتهای این جدول راه سختی را پیموده و البته در این مسیر فیات کرایسلر را به عنوان یک گروه خودروسازی دورگه آمریکایی/ایتالیایی پشت‌سر گذاشته است.

خودروسازان میلیارد دلاری

اگر به زمان تاسیس این کمپانی در سال ۱۹۶۷ نگاهی بیاندازیم متوجه خواهیم شد که هیوندای را نمی‌توان جزو کمپانی‌های سنتی این صنعت به حساب آوریم، بلکه کره‌ای‌ها با اقتباس از مسیر طی شده توسط خودروسازان ژاپنی موفق شدند که جایگاه خود را در دنیا ارتقا داده و خود را در بین بزرگان مطرح کنند. این اتفاق در حالی رخ داده که هیوندای در اواخر قرن ۱۹ یا اوایل قرن ۲۰ میلادی حرف زیادی برای

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ادعای جلیل محبی درباره بازگشت گشت ارشاد