علمای جبل عامل: مقاومت، مسجد و کلیساها را در لبنان و سوریه آزاد کرد


علمای جبل عامل: مقاومت، مسجد و کلیساها را در لبنان و سوریه آزاد کرد

بیروت - ایرنا - هیات «تجمع علمای جبل عامل» دوشنبه شب در واکنش به سخن «الیاس عوده» اسقف طایفه روم ارتدوکس بیروت پایتخت لبنان نوشت: محور مقاومت، ظرف 30 سال گذشته مسجد و کلیساها را در لبنان و سوریه آزاد کرده است.

این هیات در بیانیه ای که خبرگزاری ملی لبنان امروز (سه شنبه) آن را منتشر کرد، با اشاره به این نکته که مقاومت در خدمت مردم است، افزود: سخن اسقف روحانی های بیروت مخالف اصل همزیستی پیروان ادیان اسلام و مسیحیت در لبنان است.

«الیاس عوده» روز یکشنبه هفدهم آذر ماه ۹۸ در آیین سالروز ترور «جِبران توینی» نویسنده لبنانی از «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله انتقاد و ادعا کرد: لبنان به دست شخصی که او را می‌شناسید و گروهی که با سلاح بر ما حکومت می‌کنند، اداره می‌شود.

جبران توینی نویسنده و سردبیر روزنامه مسیحی «النهار» چاپ بیروت در دسامبر سال ۲۰۰۴ میلادی در یک حادثه تروریستی در شرق این شهر کشته شد.

هم چنین «ریشار قیوم چیان» وزیر امور اجتماعی دولت مستعفی لبنان در صفحه توییتری خود در واکنش به سخن اسقف طایفه روم ارتدوکس نوشت: حضرت مسیح (ع) ما را آزاد کرد تا آزاد بمانیم و به زمان بردگی (عبودیت) برنگردیم. از جناب الیاس عوده می خواهم صدای مردم و صدای حقیقت که صدای خداوند است، بالاتر از دیگر صداها در لبنان نگه دارد.

«اسعد حَردان» نماینده مجلس ملی و رهبر حزب «ملی سوری اجتماعی» لبنان گفت: مقام های دینی، سیاسی و اقتصادی باید برای حفظ امنیت و ثبات داخلی کشور در بالاترین سطح آگاهی و مسئولیت پذیری باشند تا بتوانند در حل و فصل بحران روزافزون معیشتی مردم، نقش ایفا کنند.

وی افزود: مقاومت، اشغالگران اسراییلی و تروریسم ویرانگر تکفیری را شکست داد و برای ملت ما پرچمی از شرف، عزت و کرامت به ارمغان آورد.

حردان خطاب به اسقف طایفه ارتدوکس بیروت گفت: ما سخن شما را سرزنش می کنیم و از شما می خواهیم که از گفته خود به خاطر حق و برای حفظ وحدت ملی لبنان که دغدغه اول ما است، عقب نشینی کنید.

پیش از این، «عطاء الله حنّا» رهبر اسقف های ارتدوکس بیت المقدس در فلسطین نیز به نقش مقاومت در لبنان اشاره کرد و گفت : سید حسن نصر الله و حزب الله نقش بزرگی در تداوم حضور مسیحیان در سوریه و در مشرق عربی داشتند و ما مخالف بی احترامی به آن ها هستیم.

علمای جبل عامل: مقاومت، مسجد و کلیساها را در لبنان و سوریه آزاد کرد

وی با اظهار شگفتی از این که چگونه یک اسقف با تجربه چنین سخن غیر واردی را به زبان می آورد، افزود: سخن الیاس عوده زخم جدیدی را بر پیکر لبنان که گرفتار تعصب طایفه ای است، وارد کرد. این تعصب مردم را به ندیدن ِ خطر حقیقی وا می دارد و بحرانی بر بحران دیگر اضافه می کند.

حنّا با بیان این که کلیسا مکانی برای تحریک و توهین به دیگران نیست، بلکه جای محبت و گسترش ارزش های اخلاقی، انسانی و ملی است، تاکید کرد: سخن اسقف طایفه ارتدوکس لبنان نظر ما مسیحیان و فرزندان کلیسای ارتدوکسی را نمایندگی نمی کند و نباید از منبر کلیسا برای موضع گیری های سیاسی غیر قابل قبول سوء استفاده کرد.

علمای جبل عامل: مقاومت، مسجد و کلیساها را در لبنان و سوریه آزاد کرد

۱۷ طایفه مذهبی شامل پنج گروه مسلمانان (سنی ها، شیعه های ۱۲ امامی، دروزی ها، اسماعیلی ها و علوی ها) و ۱۲ گروه مذهبی مسیحیان (مارونی ها، کاتولیک های رمی، سوری و ارمنی، ارتدوکس های رمی، سوری، یونانی و ارمنی، قبطی ها، آشوری ها و پروتستان ها) در لبنان زندگی می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر