رشد 40 درصدی درآمد؛ افزایش 15 درصدی فروش


رشد 40 درصدی درآمد؛ افزایش 15 درصدی فروش

میزان تولید انواع محصولات سایپا در هشت ماه سپری‌شده از سال‌جاری ٢٣4 هزار و ٣٣٩ دستگاه و فروش آن ٢6٨ هزار و 6٨5 دستگاه خودرو بوده است. فروش این شرکت نیز در هشت‌ماه امسال نسبت به‌سال گذشته ١5درصد افزایش یافته است.

به گزارش «اخبار خودرو» ، آمارهای منتشرشده سایپا روی سامانه سازمان بورس و اوراق بهادار کشور موسوم به «کدال» حکایت از به‌ثمرنشستن یک برنامه مدیریتی قوی در خودروساز بزرگ کشور دارد؛ برنامه‌ای که به‌رغم تداوم مشکلاتی همچون کمبود نقدینگی، قیمت‌گذاری دستوری، کمبود قطعات و معضل خودروهای ناقص‌مانده از قبل، محقق شده است. این شرایط گرچه مزید زیان انباشته خودروسازان است، تیم مدیریتی جدید گروه سایپا توانسته است پنجه‌درپنجه این شرایط، در هشت‌ماهه نخست امسال نسبت به‌مدت‌زمان مشابه سال گذشته، رشد ۴۰ درصدی درآمد را در این شرکت رقم بزند و اجازه ندهد افت تولید در این شرکت حتی به‌یک درصد برسد و آن‌ را روی ٠.٧ درصد متوقف کند.

تولید، فروش و درآمد

میزان تولید انواع محصولات سایپا در هشت ماه سپری‌شده از سال‌جاری ٢٣۴ هزار و ٣٣٩ دستگاه و فروش آن ٢۶٨ هزار و ۶٨۵ دستگاه خودرو بوده است. فروش این شرکت نیز در هشت‌ماه امسال نسبت به‌سال گذشته ١۵درصد افزایش یافته است. همچنین سایپا دراین مدت بیش از ٩ هزار میلیاردتومان درآمد حاصل از فروش داشته؛ در حالی‌که این رقم درسال گذشته حدود شش‌هزار میلیارد تومان بوده است.

شروعی متفاوت در آغاز سال

برخلاف سال‌های گذشته که خودروسازان تعطیلاتی طولانی را در ابتدای سال تجربه می‌کردند و خطوط تولید نیز در این تعطیلات به‌خواب می‌رفت، سایپا در فرودین‌ماه امسال با به‌حداقل رساندن ایام تعطیل توانست ۱۸ هزار و ۴۵۵ دستگاه خودرو تولید کند.

از سوی دیگر، قراردادن خودروهای تولیدی روی خط فروش باعث شد این شرکت بیش از ۹ هزار دستگاه خودرو را به‌فروش برساند و درمجموع ۳۵۰ میلیارد تومان درآمد کسب کند تا مصداقی باشد برای آن ضرب‌المثل معروف که می‌گوید: «سالی که نکوست از بهارش پیداست».

جهش بیش از دوبرابری تولید درماه دوم

آماده‌سازی زیرساخت‌های تولید با اتخاذ و اجرای گسترده تدابیر مدیریتی از یک‌سو و تلاش جهادی کارکنان سایپا از سوی دیگر موجب شد در دومین‌ماه سال جهش بیش از دوبرابری میزان تولید نسبت به‌ماه قبل‌از آن یعنی فروردین‌ماه رقم بخورد؛ تا جایی که تولید سایپا در اردیبهشت‌ماه به ۳۹ هزار و ۵۱۲ دستگاه رسید.

این جهش دربخش فروش و درآمد اردیبهشت‌ماه نیز دیده می‌شود؛ فروش سایپا در دومین‌ماه سال به رقم چشمگیر ۱۹ هزار و ۶۲۹ دستگاه رسید و میزان درآمد حاصل از فروش اردیبهشت‌ماه نیز به ۶۴۴ میلیارد تومان رسید.

«تا سه نشه!»

توالی رشد میزان فروش ماهانه سایپا درخردادماه نیز محقق شد و با افزایش نسبت به‌ماه قبل‌از آن، به ۱۹ هزار و ۷۱۷ دستگاه رسید. درهمین‌حال، میزان درآمد حاصل از فروش این ماه نیز به ۵۴۵ میلیاردتومان رسید و برای میزان تولید سایپا نیز رقم ۳۴ هزار و ۲۴۱ دستگاه ثبت شد.

این روند درحالی بود که مشکلات تولید در آستانه تابستان امسال رو به‌وخامت گذاشت؛ زیرا خلاف مصوبه دولت که چهارهزار میلیاردتومان تسهیلات براساس آن درپایان سال ۹۷ به خودروسازان تزریق شد، مرحله دوم این مصوبه که پرداخت تسهیلات ارزی ۸۴۴ میلیون‌یورویی به صنعت خودرو بود، محقق نشد.

بدیهی‌است بازپرداخت تسهیلات ارزی به‌نرخ روز در شرایطی که قیمت ارز مدام درحال افزایش بوده و قیمت‌گذاری خودرو دستوری است، منطقی و معقول به‌نظر نمی‌رسد.

آغاز جهش فروش و تحویل

‌درچهارمین‌ماه سال، سایپا به‌موازات اختصاص ۷۰ تا ۸۰ درصد میزان تولید خود به‌ایفای تعهدات معوق و تداوم بهره‌گیری از امکان تخصیص ۲۰ تا ۳۰ درصد تولید روزانه خود به‌فروش و پیش‌فروش جدید نقدی و اعتباری، میزان فروش خود را به‌رقم قابل توجه ۳۳ هزار و ۳۲۱ دستگاه رساند.

سایپا همچنین در تیرماه امسال، تولید خود را به ۳۰‌ هزار و ۳۷۰ دستگاه رساند و درآمد یک‌هزار و ۸۹ میلیاردتومانی را نیز برای خود رقم زد. این در شرایطی بود که فشار مشکلات خودروسازان رو به‌فزونی گذاشته بود و این امر سبب شد سایپا برای حل مشکل کمبود قطعات، با تدابیر جدیدی وارد میدان شود. بر این اساس، سایپا در روز ۲۹ تیرماه امسال برای طراحی‎ و ساخت ۳۲ قطعه پیشرفته، قراردادهایی به ارزش بیش از هفت‌هزار و ۴۰۰ میلیاردریال با ۱۵ شرکت داخلی منعقد کرد.

بدین‌ترتیب، شرکت سازه‌گسترسایپا قراردادی را در زمینه ساخت قطعات پیشرفته خودرویی با شرکت‌های ایرانی در زمینه ساخت قطعات پیشرفته امضا کرد. این قراردادها در زمینه ساخت قطعاتی از جمله جلوآمپر، جک‌گازی، جعبه‌فرمان هیدرولیک، رینگ‌پیستون، ایموبلایزر «CIM»، پمپ هیدرولیک، سنسور اکسیژن، دریچه‌گاز برقی، دنده‌برنجی و تعداد زیادی قطعات دیگر بود که میان گروه خودروسازی سایپا و شرکت‌های داخلی امضا شد. داخلی‌سازی این قطعات و استفاده در محصولات تولیدی گروه سایپا، سالانه ۱۱ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی برای کشور به‌همراه دارد.

ادامه حرکت جهادی در میانه تابستان

تولید سایپا در نیمه تابستان به‌بیش از ۲۵ هزار دستگاه رسید، اما فروش این شرکت به‌روند صعودی خود ادامه داد و رقمی بیش از ۴۴ هزار دستگاه را ثبت کرد. این در حالی بود که میزان درآمد حاصل از فروش این ماه برای سایپا نیز بالغ بر یک‌هزار و ۳۱۷ میلیاردتومان شد. درمردادماه همچنین قراردادهایی که سایپا درمیز نخست تعمیق ساخت‌داخل با ۱۵ قطعه‌ساز داخلی بسته بود، کلید خورد و این نوید روزهای بهتری را برای سایپا می‌داد؛ چراکه به ثمرنشستن این قراردادها از یک‌سو مساوی با رفع مشکل کمبود برخی قطعات خواهد بود و از سوی دیگر روند تصاعدی تولید، فروش و درآمد را در سایپا تسریع می‌کند.

شکستن رکورد تحویل در شهریورماه

سایپا با شکستن رکورد فروش و تحویل درشهریورماه، پایانی خوب را برای فصل گرم سال رقم زد. تحویل خودروها به‌مشتریانِ سایپا درآخرین‌ماه تابستان به ۵۳ هزار و ۴۳۱ دستگاه رسید که یک رقم فوق‌العاده بود. میزان تولید سایپا نیز در شهریورماه به ۳۳ هزار و ۷۰۵ دستگاه رسید که نشان می‌داد تولید نیز دوباره در طیف قابل‌قبولی قرار گرفته است. سایپا همچنین موفق شد در اختتامیه تابستان ۹۸ میزان درآمد حاصل از فروش ماه خود را به قله یک‌هزار و ۷۹۳ میلیاردتومانی برساند که این رکوردی دیگر در درآمدزایی امسال سایپا بود.

آغازی خوب برای نیمه دوم سال

نیمه دوم سال ۹۸ برای سایپا با آمارهایی قابل اتکا آغاز شد؛ میزان درآمد حاصل از فروش برای سایپا در مهرماه امسال بالغ بر یک‌هزار و ۶۹۷ میلیاردتومان شد و کماکان به کانال یک‌هزار و ۷۰۰ میلیاردتومانی نزدیک ماند. از سوی دیگر میزان فروش مهرماه سایپا نیز در حدود ۴۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه بود. درهمین‌حال، خطوط تولید سایپا نیز تیراژ ۲۵ هزار و ۷۲۶ دستگاه را به‌ثبت رساندند تا آماده افزایش دوباره در آبان‌ماه شوند.

تداوم گرمای تولید درمیانه پاییز

شمارگان تولید سایپا درآبان‌ماه امسال ۲۷ هزار و ۳۲۰ دستگاه بود. این درحالی‌است که سایپا دومین‌ماه پاییز را با فروش حدود ۴۴ هزار دستگاه خودرو به‌پایان برده است. از سوی دیگر، میزان درآمد حاصل از فروش سایپا در آبان‌ماه بالغ بر یک‌هزار و ۵۷۴ میلیاردتومان بوده است که نشان می‌دهد سایپا تلاش دارد درآمد ماهانه خود از محل فروش خودرو را به‌میزان قابل‌قبولی حفظ کند. همین موضوع نیز موجب رشد ۴۰ درصدی فروش هشت‌ماهه این شرکت در مقایسه با سال گذشته شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟