وصول هزار میلیارد تومان مالیات شناسایی شده تا پایان آبان


رئیس سازمان بازرسی کل کشور: سازمان مالیاتی حدود هزار میلیارد تومان از 4 هزار و 200 میلیارد تومان مالیات شناسایی شده تا پایان آبان را وصول کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما‏، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه این سازمان، امسال تا پایان آبان، ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات شناسایی نشده را شناسایی و معرفی کرده است، گفت: سازمان امور مالیاتی هم برای این مالیات ها، برگ تشخیص صادر کرده که حدود هزار میلیارد تومان از این مبلغ وصول شده است.
حجت الاسلام و المسلمین حسن درویشیان با اشاره به تعریفی از فساد و قرائت بند یک ماده یک قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد افزود: قانون گذار علاوه بر فعل، برخی ترک فعل‌ها را هم جرم دانسته است که حتما با این ترک فعل‌ها هم طبق قانون برخورد می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از اولویت‌ها و رویکرد‌های مهم سازمان بازرسی کشور‏، پیگیری و شناسایی بستر‌های فسادزا و اصلاح آن است که بخش قابل توجهی از این بستر‌ها باید توسط قوه مجریه‏، اصلاح شود. حجت الاسلام و المسلمین درویشیان گفت: بخشی از این بستر‌ها هم ناشی از قوانین و مقررات است که باید اصلاح شود. او گفت:: تسهیلات کلانی بدون گرفتن تضمین‌های لازم پرداخت می‌شود که بیشتر آن به ساختار‌های ناکارآمد و فسادزا مربوط می‌شود.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه طرح جامع مالیاتی‏، سامانه مالیاتی و سامانه‌های تجارت باید تکمیل و به هم مرتبط شوند، افزود: بسیاری از این فساد‌ها با اصلاح ساختار و تکمیل این سامانه‌های الکترونیکی جلوگیری می‌شوند.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان گفت: ارزیابی ما از سامانه‌ها این است که هنوز کامل، مرتبط و هوشمند نیستند و علت بخشی از فساد‌ها هم ناشی از این است. وی اضافه کرد: بخشی از فساد‌ها ناشی از نقص در ساختار خصوصی سازی است که باید اصلاح شود.
آقای درویشیان گفت: دولت بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه مکلف شد در مدت دو سال صندوق‌های فروش مکانیزه را برای فروشگاه‌های بزرگ ایجاد کند، اما این اتفاق نیفتاد و دوباره در برنامه ششم توسعه برای آن زمانی را در نظر گرفتند که پیگیریم تا در زمان مقرر، این اتفاق بیفتد. او افزود: اگر در مسیر اجرایی انجام این تکلیف، کوتاهی شده باشد حتما به عنوان ترک فعل‏، تعقیب می‌کنیم مگر اینکه دلایلی ارائه کنند که تقصیری متوجه آن‌ها نباشد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر لزوم شفافیت در اقتصاد گفت: به جز موارد محرمانه بقیه فعالیت دستگاه‌ها باید در سامانه‌ها به طور شفاف، مشخص و در دسترس عموم مردم قرار گیرد و این موضوع از رانت نیز جلوگیری می‌کند. حجت الاسلام و المسلمین درویشیان افزود: فساد مقوله پیچیده در هم تنیده چند وجهی و چند لایه‌ای است که باید به همه جوانب آن از جمله رفتارها‏، ساختار‌ها و فرایند‌ها توجه کرد. وی تاکید کرد: فساد، خط قرمز سازمان بازرسی و دستگاه قضایی است و بدون هیچ اغماضی با آن برخورد می‌کنیم.
آقای درویشیان افزود: سازمان بازرسی کل کشور سازمان کارشناسی است و حتما بررسی‌ها و گزارش هایمان بر اساس مستندات و کارشناسی شده است و جناح‌های سیاسی ملاک کار ما نیست، ملاک ما قانون است.

وی اضافه کرد: سازمان بازرسی کل کشور در بسیاری از پرونده‌های مطرح و رسیدگی شده به نوعی نقش ایفا کرده است، اما به علت محدودیت قانونی که داریم اطلاع رسانی قبل از محرز شدن جرم و صادر شدن رای قطعی، ممنوع است و پس از قطعی شدن رای، اطلاع رسانی می‌شود. حجت الاسلام و المسلمین درویشیان ادامه داد: در سازمان بازرسی کل کشور هم تخلفی انجام شود حتماَ برخورد می‌کنیم.
وی گفت: سازمان بازرسی کل کشور تحت تاثیر فشار‌ها قرار نمی‌گیرد و تخلفات را به دستگاه قضایی گزارش می‌کند و دستگاه قضایی به آن رسیدگی می‌کند. رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: یکی از رویکرد‌های این سازمان، پیشگیری از وقوع جرم است به همین منظور نظارت‌های به موقع در دستور کار ماست از جمله در مناقصات و مزایده‌های دستگاه‌های مختلف. حجت الاسلام و المسلمین درویشیان با بیان اینکه به طور متوسط سالانه ۲۵ هزار مناقصه و مزایده را نظارت می‌کنیم، اضافه کرد: در سه مناقصه یکی از شرکت‌های دولتی، پیش از انعقاد قرارداد، ۶۱ میلیون یورو از میزان قرارداد کاهش یافت.
وی ادامه داد: سالانه بیش از چند هزار اثر بخشی در هنگام بازرسی و نظارت داریم که به مرجع قضایی و تخلف نمی‌رسد یعنی از آن‌ها پیشگیری می‌کنیم. رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در حوزه پیشگیری و رفع تصرف اراضی دولتی یا پیگیری سنددار کردن اراضی ملی و دولتی، نمونه‌های فراوانی داریم که سازمان بازرسی از آن پیشگیری کرده است.

آقای درویشیان افزود: یکی از اقدامات در دوره جدید تحول قوه قضاییه و تحول سازمان بازرسی، ارتباط بیشتر با مردم و دریافت گزارش فساد است.
او با اشاره به اینکه سازمان بازرسی کل کشور چند هزار بازرس افتخاری در کل کشور دارد، اضافه کرد: تصمیم داریم این میزان را گسترش دهیم. آقای درویشیان تاکید کرد: اسامی این بازرسان افتخاری فاش نخواهد شد و مورد حمایت قانونی قرار دارند و اگر کسی بخواهد به آن‌ها تعرضی کند حتما برخورد می‌شود. وی گفت: شناسایی مدیران شجاع و قانونگرا و دارای حسن عمل و حمایت از آن‌ها و معرفی آن‌ها به مردم و دستگاه‌های اجرایی از دیگر اقدامات سازمان بازرسی کل کشور است.

پیگیری شکایات مردم از طریق سامانه رسیدگی به شکایات

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه سامانه رسیدگی به شکایات در این سازمان, فعال است, گفت: مردم می توانند از طریق این سامانه‏، شکایات خود را مطرح و پیگیری کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام و المسلمین حسن درویشیان در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: در سازمان بازرسی کل کشور, دفتر حمایت از تولید و سرمایه گذاری داریم که از تولیدکنندگان،کارآفرینان و مدیران سالم و خطرپذیر حمایت می کند.
وی درباره اعتراض برخی از داوطلبان به نحوه برگزاری و تخلفات انجام شده در آزمون سردفتری هم گفت: این اعتراضات به سازمان بازرسی کل کشور منعکس نشده است.
آقای درویشیان از معترضان خواست اعتراضات خود را به سازمان بازرسی کل کشور حتما منعکس کنند و در این صورت این موضوع را به معاونت مربوط, ارجاع می دهیم تا ورود، بررسی و پیگیری و نتایج آن را به معترضان اعلام کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بسیاری از فسادها ناشی از بسترهای فسادزا است و ساختارهایی وجود دارد که ایجاب می کند فساد شکل بگیرد, گفت: یکی از این بسترها در حوزه قیر است که سازمان بازرسی به آن ورود کرده و پیشنهاداتی را هم ارائه کرده و بخش قابل توجهی از آن اصلاح شده است.
حجت الاسلام و المسلمین درویشیان افزود: دولت لایحه تضاد منافع را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است که از مجلس درخواست می کنیم با دقت و با استفاده از نخبگان و کارشناسان نسبت به تصویب آن در اسرع وقت اقدام کنند.
وی با برشمردن مصادیقی از این تضاد منافع گفت: برخی از این مصادیق در این لایحه پیش بینی شده است که امیدواریم به زودی این لایحه تصویب شود.
آقای درویشیان افزود:‌ تاکید بر اقدامات پیشگیرانه، پیگیری ترک فعل ها، حمایت از تولید و کارآفرینی و مدیران شجاع و قانون گرا و مبارزه با فساد بدون اغماض از جمله رویکردهای سازمان بازرسی کل کشور است.
وی با بیان اینکه قائل به این نیستم که فساد در کشور سیستمی شده است، گفت: اما در نظام برگرفته از مبانی و آموزه های دینی، حتی یک فساد هم زیاد است و حتما باید برخورد قاطع و جدی شود.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: یکی از علت های نبود فعالیت جدی در حوزه تولید و کارآفرینی و محقق نشدن منویات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی، فساد است.
آقای درویشیان با تاکید بر اینکه فساد یکی از موانع جدی سرمایه گذاری سالم است, افزود:‌برخی اوقات بعضی اشخاص به علت بسترهای فسادزایی که وجود دارد مجبورند رشوه بدهند بنابراین فساد مانع از تولید و سرمایه گذاری به روش حلال است.
وی گفت: این موضوع را که سازمان بازرسی کل کشور به عنوان دستگاه نظارتی به وظایف نظارتی خود عمل نمی کند قاطعانه رد می کنیم.
آقای درویشیان تاکید کرد: در انجام مسئولیتمان چه در پرونده های خرد و چه کلان به وظایف خود عمل می کنیم و اولویت ما پیگیری مفاسد کلان اقتصادی است و به هیچ وجه در این زمینه کوتاهی نمی کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به سیاست های کلی قانون برنامه ششم توسعه گفت: در بند 39 ابلاغیه این سیاست ها از سوی مقام معظم رهبری، تصریح شده است که به ارتقای سلامت اداری و اقتصادی و مبارزه با فساد با تدوین راهبرد ملی مبارزه با فساد باید توجه شود که متاسفانه به این بند از سیاست های کلی در تدوین قانون برنامه ششم توسعه، توجه نشد.
آقای درویشیان ادامه داد: آمادگی داریم به کمک دستگاه های نظارتی, پیش نویسی این راهبرد را تدوین کنیم که تکلیف همه دستگاه های نظارتی و دستگاه های متولی و مسئول در مبارزه با فساد اعم از قوای مجریه، قضاییه و مجلس شورای اسلامی روشن شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی