فعالیت 200 مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در کشور


فعالیت 200 مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در کشور

کازرونی گفت: 200 مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در کشور فعالیت می‌کنند که خدمات را به طور رایگان انجام می‌دهند.

فعالیت 200 مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در کشورکازرونی رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: اچ آی وی یک بیماری عفونی مزمن است که در صورتی که زود تشخیص داده شود و فرد تحت درمان قرار گیرد و توصیه‌های پزشک درمانگر را انجام دهد زندگی با کیفیت طبیعی خواهد داشت و تعداد ویروس در بدنش به حدی کاهش می‌یابد که ویروس به دیگری منتقل نمی‌شود.

او ادامه داد: در ایران از اولین مورد شناسایی شده ایدز تا آخر شهریور ۱۳۹۸ تعداد ۴۰ هزار و ۵۷۳ نفر مبتلا تشخیص داده شده‌اند و ۲۱ هزار و ۶۳۵ نفر زنده هستندِ. بر اساس تخمین‌ها‌ی آماری پیش‌بینی می‌شود که ۶۰ هزار فرد مبتلای زنده در کشور وجود دارد که از این تعداد ۸۲ درصد مرد و ۱۸ درصد زن هستند.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت بیان کرد: یکی از راه‌های انتقال بیماری ایدز مصرف مواد از طریق تزریق با سرنگ‌های آلوده است که ۶۰.۱ درصد از بیماران مبتلا به ایدز از طریق تزریق مواد مخدر به این عارضه مبتلا و حدود ۲۲ درصد نیز از طریق مسائل جنسی به بیماری ایدز مبتلا شده‌اند.

کازرونی با اشاره به اینکه در موارد جدیدی که در سال‌های اخیر تشخیص داده شده‌اند، درصد زنان و راه انتقال جنسی افزایش یافته است، افزود: طی ۶ ماهه اول سال ۹۸ در موارد جدید شناسایی شده مبتلا به اچ آی وی ۶۹ درصد مرد و ۳۱ درصد زن هستند و ۲۲ درصد از طریق اعتیاد تزریقی و ۴۶.۴ درصد از طریق ارتباط جنسی مبتلا شده‌اند.

او گفت: بر اساس برنامه ملی پیشگیری و کنترل ایدز، ۲۳ سازمان، وزارتخانه و سازمان‌های مردم نهاد متعهد شده‌اند و فعالیت می‌‌کنند.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت افزود: در حال حاضر ۲۰۰ مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در سطح کشور فعالیت می‌کنند که خدمات آموزشی، آزمایشی، مشاوره، تشخیص و در صورت ابتلا، مراقبت و درمان را به طور رایگان انجام می‌دهند.

توزیع متادون در بین زندانیان معتاد با هدف کاهش آسیب

کازرونی ادامه داد: تمام خدمات بیماران مبتلا به ایدز به طور کاملاً محرمانه باقی می‌ماند. سازمان زندان‌ها نیز با همکاری وزارت بهداشت, مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری جهت تشخیص, مراقبت و درمان راه‌اندازی کرده است.

بیشتر بخوانید: راه‌های پیشگیری و انتقال ایدز

او با اشاره به اینکه در زندان در زمینه کنترل و کاهش آسیب‌ها، کلینیک‌های توزیع متادون به مددجویان ارائه خدمت می‌کنند، یادآوری کرد: خانواده نقش مؤثری در پیشگیری از اعتیاد و ابتلا به بیماری‌های آمیزشی و ایدز دارد. والدین با آموزش و کسب مهارت‌های فرزندپروری می‌توانند ارتباط نزدیک و صمیمانه با فرزندان داشته باشند. نوجوانان و جوانان نیز با آگاهی و کسب مهارت‌های کنترل اضطراب, برقرای ارتباط, دارای عزت نفس بالایی شوند و از انجام رفتار‌های پرخطر پیشگیری کنند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فوری / مرکز فرماندهی اسرائیلی‌ها در غزه به آتش کشیده شد