معرفی 4 هزار و 200 میلیارد تومان مالیات شناسایی نشده تا پایان آبان


رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: سازمان امور مالیاتی هم برای این مالیات ها, برگ تشخیص صادر کرده که حدود هزار میلیارد تومان از این مبلغ وصول شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما‏، حجت الاسلام و المسلمین حسن درویشیان با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به تعریفی از فساد و قرائت بند یک ماده یک قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد افزود:‌ قانون گذار علاوه بر فعل، برخی ترک فعل ها را هم جرم دانسته است که حتما با این ترک فعل ها هم طبق قانون برخورد می شود.
وی اضافه کرد:‌ یکی از اولویت ها و رویکردهای مهم سازمان بازرسی کشور‏، پیگیری و شناسایی بسترهای فسادزا و اصلاح آن است که بخش قابل توجهی از این بسترها باید توسط قوه مجریه‏، اصلاح شود.
حجت الاسلام و المسلمین درویشیان گفت: بخشی از این بسترها هم ناشی از قوانین و مقررات است که باید اصلاح شود.
او گفت : تسهیلات کلانی بدون گرفتن تضمین های لازم پرداخت می شود که بیشتر آن به ساختارهای ناکارآمد و فسادزا مربوط می شود.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه طرح جامع مالیاتی‏، سامانه مالیاتی و سامانه های تجارت باید تکمیل و به هم مرتبط شوند, افزود: بسیاری از این فسادها با اصلاح ساختار و تکمیل این سامانه های الکترونیکی جلوگیری می شوند.
حجت الاسلام و المسلمین درویشیان گفت: ارزیابی ما از سامانه ها این است که هنوز کامل، مرتبط و هوشمند نیستند و علت بخشی از فسادها هم ناشی از این است.
وی اضافه کرد: بخشی از فسادها ناشی از نقص در ساختار خصوصی سازی است که باید اصلاح شود.
آقای درویشیان گفت:‌ دولت بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه مکلف شد در مدت دو سال صندوق های فروش مکانیزه را برای فروشگاه های بزرگ ایجاد کند اما این اتفاق نیفتاد و دوباره در برنامه ششم توسعه برای آن زمانی را در نظر گرفتند که پیگیریم تا در زمان مقرر، این اتفاق بیفتد.
او افزود: اگر در مسیر اجرایی انجام این تکلیف, کوتاهی شده باشد حتما به عنوان ترک فعل‏، تعقیب می کنیم مگر اینکه دلایلی ارائه کنند که تقصیری متوجه آنها نباشد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر لزوم شفافیت در اقتصاد گفت: به جز موارد محرمانه بقیه فعالیت دستگاه ها باید در سامانه ها به طور شفاف, مشخص و در دسترس عموم مردم قرار گیرد و این موضوع از رانت نیز جلوگیری می کند.
حجت الاسلام و المسلمین درویشیان افزود:‌ فساد مقوله پیچیده در هم تنیده چند وجهی و چند لایه ای است که باید به همه جوانب آن از جمله رفتارها‏‌، ساختارها و فرایند ها توجه کرد.
وی تاکید کرد: فساد, خط قرمز سازمان بازرسی و دستگاه قضایی است و بدون هیچ اغماضی با آن برخورد می کنیم.
آقای درویشیان افزود:‌ سازمان بازرسی کل کشور سازمان کارشناسی است و حتما بررسی ها و گزارش هایمان بر اساس مستندات و کارشناسی شده است و جناح های سیاسی ملاک کار ما نیست, ملاک ما قانون است.
وی اضافه کرد:‌ سازمان بازرسی کل کشور در بسیاری از پرونده های مطرح و رسیدگی شده به نوعی نقش ایفا کرده است اما به علت محدودیت قانونی که داریم اطلاع رسانی قبل از محرز شدن جرم و صادر شدن رای قطعی، ممنوع است و پس از قطعی شدن رای, اطلاع رسانی می شود.
حجت الاسلام و المسلمین درویشیان ادامه داد: در سازمان بازرسی کل کشور هم تخلفی انجام شود حتماَ‌ برخورد می کنیم.
وی گفت: سازمان بازرسی کل کشور تحت تاثیر فشارها قرار نمی گیرد و تخلفات را به دستگاه قضایی گزارش می کند و دستگاه قضایی به آن رسیدگی می کند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: یکی از رویکردهای این سازمان، پیشگیری از وقوع جرم است به همین منظور نظارت های به موقع در دستور کار ماست از جمله در مناقصات و مزایده های دستگاه های مختلف.
حجت الاسلام و المسلمین درویشیان با بیان اینکه به طور متوسط سالانه 25 هزار مناقصه و مزایده را نظارت می کنیم, اضافه کرد:‌ در سه مناقصه یکی از شرکت های دولتی, پیش از انعقاد قرارداد، 61 میلیون یورو از میزان قرارداد کاهش یافت.
وی ادامه داد: سالانه بیش از چند هزار اثر بخشی در هنگام بازرسی و نظارت داریم که به مرجع قضایی و تخلف نمی رسد یعنی از آن ها پیشگیری می کنیم.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در حوزه پیشگیری و رفع تصرف اراضی دولتی یا پیگیری سنددار کردن اراضی ملی و دولتی، نمونه های فراوانی داریم که سازمان بازرسی از آن پیشگیری کرده است.
آقای درویشیان افزود: یکی از اقدامات در دوره جدید تحول قوه قضاییه و تحول سازمان بازرسی، ارتباط بیشتر با مردم و دریافت گزارش فساد است.
او با اشاره به اینکه سازمان بازرسی کل کشور چند هزار بازرس افتخاری در کل کشور دارد، اضافه کرد:‌ تصمیم داریم این میزان را گسترش دهیم.
آقای درویشیان تاکید کرد: اسامی این بازرسان افتخاری فاش نخواهد شد و مورد حمایت قانونی قرار دارند و اگر کسی بخواهد به آن ها تعرضی کند حتما برخورد می شود.
وی گفت:‌ شناسایی مدیران شجاع و قانونگرا و دارای حسن عمل و حمایت از آن ها و معرفی آن ها به مردم و دستگاه های اجرایی از دیگر اقدامات سازمان بازرسی کل کشور است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس