چالش های اجرای گام دوم انقلاب از نگاه اساتید دانشگاه تهران


چالش های اجرای گام دوم انقلاب از نگاه اساتید دانشگاه تهران

تهران- ایرنا- تعدادی از اساتید علوم سیاسی دانشگاه تهران معتقد هستند برای اجرای بیانات مقام معظم رهبری درگام دوم انقلاب، باید چالش های پیش روی مسیر حرکت برداشته شده و به وضعیت معیشتی و زندگی مردم بیشتر بها داده شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، جمعی از اساتید دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران امروز (دوشنبه) در نشست علمی بیانیه گام دوم انقلاب سخنرانی کردند.
در ابتدای این نشست حجت الاسلام «کریم خطیبی» معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشکده حقوق و علوم سیاسی گفت: بیانیه گام دوم انقلاب سال گذشته توسط مقام معظم رهبری خطاب به جوان ها منتشر شد تا مسیر انقلاب را جوان ها ادامه دهند.
وی گفت: این بیانیه از سه بخش اصول، دستاوردها و نقاط ضعف و توصیه های لازم برای پیشرفت تشکیل شده است و برگزاری چنین جلساتی با حضور اساتید فرهیخته و کارشناس می تواند به اجرایی شدن گام دوم انقلاب کمک کند.

«نورالله قیصری» در ابتدای این نشست در سخنانی اظهار داشت: انجام کار تئوری سبب پشتوانه سازی برای اجرای گام دوم انقلاب اسلامی می شود. اما در این راه داشتن ایده بسیار مهم است و کشورهای اروپایی که دارای شهرسازی، نظام سیاسی و حقوق اجتماعی پیشرفته هستند از ایده های نو بهره گرفتند.

وی گفت: تمدن های اروپایی از ساختن خود آغاز کردند. ولی چگونگی ساختن خود و اینکه هر فرد و گروهی چگونه باید ساخته شود نیاز به تعریف دارد. اما می بینیم که در کشور ایران ۱۸ هزار قانون وجود دارد که خود نشانه بی قانونی است.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد که کشور پرهزینه اداره می شود و دلیل آن تفهیم نشدن کلمات کلیدی و ریشه ای در اجرا است.

«مصطفی ملکوتیان» در این نشست به مقاسیه انقلاب کبیر فرانسه با انقلاب ایران پرداخت و گفت: در انقلاب فرانسه آرمان جدیدی گفت می شود. اما انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران دارای جامعیت است.

وی گفت: در انقلاب فرانسه حدود ۱۰ درصد مردم مشارکت کردند و چندین دهه طول کشید تا فرانسه به آرامش و ثبات برسد. در حالی که کمتر از یک سال این ثبات در انقلاب ایران محقق شد و تقریبا همه مردم در انقلاب مشارکت داشتند و تا تاثیر شگرفی در منطقه و فضای بین المللی ایفا کند.

«کیامرث جهانگیری» استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز بیان کرد: برای اینکه گام دوم انقلاب به خوبی اجرایی شود باید دید که در چه زمانی کشور در مسائل مختلف افت داشته و در چه بخش هایی با شعار انقلاب مغایرت داشته است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب نیز بارها فرمودند که در بعضی مسائل کم توجهی شده است. اما آنچه که مهم است ایجاد فضای امید و دوری از ناامیدی است. زیرا دشمن سعی می کند واقعیت ها را بد جلوه دهد و آنچه که خلاف است به نوعی دیگر منعکس کند.

«اکبر ولی زاده» دیگر استاد دانشگاه علوم سیاسی است که در سخنانی اظهار داشت: برای اینکه در اجرای گام دوم انقلاب پیش رویم ابتدا باید مشکلات و مطالبات مردم مورد توجه قرار بگیرد. زیرا در کنار فراهم کردن مسائل اخروی افراد جامعه، نیاز است به مسائل دنیوی آنها نیز توجه شود.

وی با اشاره به رابطه بین ایران و آمریکا که ۴۰ سال است همیشه مطرح بوده و هنوز به فرجام درستی هم نرسیده است، افزود: اگر به آمریکا بیشتر دقت کنید متوجه می شوید که شبیه همسایه ایران شده و در بیشتر بخش ها حضور دارد. البته نفرت مردم و دولت روسیه از آمریکا به مراتب بیشتر از نفرت مردم ایران نسبت به آمریکا است. اما آنها یک شیوه خودسازی برای مقابله با آمریکا در پیش گرفتند تا به رغم این نفرت از روابط بهتری با آمریکا برخوردار باشند.

این استاد دانشگاه افزود: در روسیه این دیدگاه وجود دارد که بدون آمریکا می توان زندگی کرد. ولی آیا دیدگاه زندگی بدون آمریکا نیز در ایران احساس می شود؟

ولی زاده خاطرنشان کرد: پیوند ۴۰ ساله آقا زادگی با انقلاب سبب شده این موضوع بین مردم قوت بگیرد که آیا فساد وجود دارد یا خیر؟ از طرفی بدون مردم نمی توان گام دوم انقلاب را اجرایی کرد و برای انجام این هدف نیاز است قراردادهای اجتماعی مشخص شود و توسعه اقتصادی نیز فقط به دست خود مردم صورت می گیرد.

«فاضلی» دیگر استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران بود که اظهار داشت: وقتی قانون برای انقلاب نوشته می شد باید برای ضمانت اجرایی آن نیز کاری انجام می دادند. ولی شکاف بین علم و نظر شاید در اجرایی گام دوم انقلاب خللی ایجاد کند تا لازم شود ابتدا قوانین را اصلاح کرد.

«معینی» نیز که استاد علوم سیاسی است معتقد است اقتدار و عزت دو کلید واژه در گام دوم انقلاب هستند که مقدمه آن عزت نفس است.

وی افزود: تا زمانی که عزت نفس وجود نداشته باشد و جان آدم ها ارزشمند نباشد، شاید اجرای گام دوم انقلاب با موفقیت همراه نشود.

«صباغیان» از گروه مطالعات منطقه ای دانشکده علوم سیاسی نیز گفت: در دنیای امروز تعریف و معنای استقلال تغییر کرده ولازم است در کشور نیز شاخص ها این تعریف تغییر کند.

«قریشی» دیگر استاد دانشگاه تهران نیز در سخنانی گفت: نگاه به عدالت اجتماعی در کشور مشخص می کند که در این زمینه ضعف داریم و رهبر معظم انقلاب هم به این نکته معتقد هستند. البته انقلاب سبب شد وضعیت رفاه مردم نسبت به قبل از انقلاب بهتر شود. ولی هنوز فاصله طبقاتی وجود دارد و حاشیه نشینی از بین نرفت تا انقلاب به همه آن آرمان هایی که در نظر داشت، نرسد.

«مولایی» دیگر استاد این دانشکده اظهارداشت: استقلال مطلق برای هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد و همه کشورها در چارچوب یک نظام بین المللی حرکت می کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ واقعا دردناک است که بعد از ۴۰ سال که انقلاب می گذرد هنوز به مدلی از توسعه پایدار نرسیدیم. این در حالی است که اگر قوه قضائیه کارآمد نباشد، نمی توان به توسعه پایدار رسید.

دومین نشست علمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی امروز با حضور اساتید دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، به‌ همت دفتر نهاد نمایندگی رهبری در این دانشگاه‌ در سالن همایش‌های مرکز مطالعات عالی بین‌الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی