ارتقای بهره‌وری در کشاورزی با پیوند آموزش و تحقیقات تسریع می‌شود


ارتقای بهره‌وری در کشاورزی با پیوند آموزش و تحقیقات تسریع می‌شود

ارومیه- ایرنا- رییس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور گفت: کاهش فاصله بین آموزش و تحقیقات نقش مستقیمی بر ارتقای راندمان تولید بخش کشاورزی و افزایش درآمد بهره‌برداران دارد.

حسین جعفری روز دوشنبه در آیین تودیع و معارفه رییس مرکز تحقیقات منابع طبیعی و جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: تحقیق و توسعه نقش عمده‌ای در نوآوری، افزایش بهره‌وری و بهبود رشد اقتصادی ایفا می‌کند.

وی بیان کرد: در بحث انتقال یافته‌های تحقیقاتی کارهای خوبی انجام شده اما کافی نیست و ضرورت دارد به منظور اثر بخشی یافته‌ها و بالفعل‌شدن ظرفیت های بالقوه، روحیه کار تیمی در بین محققان ارتقا یابد.

وی اضافه کرد: کشاورزی پویا و بالنده نیازمند صرف هزینه مناسب در بخش تحقیق، توسعه امور آزمایشگاهی و پژوهش است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌غربی نیز در این آیین بر ضرورت افزایش اعتبار بخش پژوهش کشاورزی به منظور تولید دانش و توسعه انتقال یافته‌های تحقیقاتی بین بهره‌برداران این بخش تاکید کرد و ادامه داد: باید به‌منظور برنامه‌ریزی بهتر و تدوین الگوی کشت، بانک اطلاعاتی جامعی از وضعیت کشاورزی استان، تعداد قطعات زمین، مالکان، موقعیت جغرافیایی و نوع کودهای مصرفی و اطلاعات توصیفی و مکانی با استفاده از فناوری های جدید گردآوری و تهیه شود.

رسول جلیلی بیان کرد: اجرای طرح جامع اطلاعات کشاورزی استان و تهیه نقشه کاداستر اراضی آبی شامل اطلاعات مکانی و توصیفی قطعات اراضی تحت بهره‌برداری، برقراری کشاورزی قراردادی در جهت تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی، تهیه نقشه‌های تناسب اراضی جهت تدوین الگوی کشت از مهمترین اولویت‌های اجرایی سازمان در سال جاری است.

وی با اشاره به اشتغال ۳۲.۸ تا ۳۸ درصدی جمعیت استان در بخش کشاورزی، گفت: نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و علمی‌تری در بخش کشاورزی هستیم تا به سمت کشاورزی علمی در استان حرکت کنیم.

اجرای ۱۶۰ پروژه تحقیقاتی کشاورزی از اهم اقدامات و دستاوردهای مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی آذربایجان غربی است.

در این آیین از خدمات عباسعلی روانلو قدردانی و محمدرضا رضایی به عنوان سرپرست جدید این مرکز معرفی شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟