بازنشستگی یک اسطوره؛ خورخه لورنزو اسپارتان اسپانیایی


موتو جی پی ایران – پس از 17 سال و 18 فصل حضور در پدوک موتوجی پی، قهرمان پنج دوره جهان خورخه لورنزو اعلام بازنشستگی کرد. این موتور سوار اسپانیایی در پیست ریکاردو تورمو والنسیا این خبر را اعلام کرد و به دوران حرفه باشکوه خودش در موتو جی پی پایان بخشید. لورنزو در سال 2002 در رقابتهای قهرمانی جهان 125 سی سی پا به عرصه گذاشت و البته اولین روز حضورش را...

موتو جی پی ایران – پس از 17 سال و 18 فصل حضور در پدوک موتوجی پی، قهرمان پنج دوره جهان خورخه لورنزو اعلام بازنشستگی کرد. این موتور سوار اسپانیایی در پیست ریکاردو تورمو والنسیا این خبر را اعلام کرد و به دوران حرفه باشکوه خودش در موتو جی پی پایان بخشید.

لورنزو در سال 2002 در رقابتهای قهرمانی جهان 125 سی سی پا به عرصه گذاشت و البته اولین روز حضورش را از دست داد چونکه بیش از اندازه جوان بود. ولی تولد 15 سالگی وی در روز تعیین خط بود و این اسپانیایی برای اولین بار به پیست رفت و در سالهای بعد به یکی از موفق ترین موتورسواران تاریخ تبدیل شد. در چهارمین مسابقه خودش اولین امتیاز دوران حرفه ای خودش را بدست اورد و بهترین نتیجه اش در آن سال یک رده هفتمی بود که در ریودوژانیرو آن را بدست آورد. سال بعد (2003) در همین پیست، او برای اولین بار طعم پیروزی را چشید.

از آن مسابقه به بعد، روحیه و اعتماد به نفس در وی پیوسته در حال رشد بود. در سال بعدش او توانست سه برد به اضافه چهار سکو دیگر در رقابتهای 125 سی سی بدست بیاورد و سال 2004 را در رده چهارم به اتمام برساند و پایه قدرتمندی برای ورود به رقابتهای 250 سی سی در سال 2005 برای خودش بسازد. او در اولین سال حضورش در رقابتهای 250 سی سی، شش سکو بدست آورد و اولین قهرمانی جهانش در سال 2006 برایش در دسترس قرار گرفت وقتیکه در آن سال به یک برنده سریالی تبدیل شده بود. او با کسب شش پیروزی توانست به قهرمانی جهان رقابتهای 250 سی سی برسد و توجه همگان را در دنیای موتور سواری به خودش جلب کند. پس از این موفقیت او در سال 2007 نیز در همین رقابتها باقی ماند و با کسب نه پیروزی از مقام قهرمانی جهان خودش دفاع کرد. او به یاماها پیوست، رویایی بزرگ برای لورنزویی که همه می دانستند او یکی از بهترینهاست.

بازنشستگی یک اسطوره؛ خورخه لورنزو اسپارتان اسپانیاییبازنشستگی یک اسطوره؛ خورخه لورنزو اسپارتان اسپانیایی خورخه لورنزو

شاید راه های زیادی برای شروع در مسابقه اول در موتو جی پی وجود داشته باشد ولی گرفتن پول پوزیشن در اولین مسابقه نشان داد که او حتما یکی از بهترین هاست، لورنزو نه تنها در اولین مسابقه خودش پول پوزیشن گرفت بلکه زمانی را ثبت کرد که تا ده سال کسی نتوانست آن را بشکند. او در دو مسابقه اول خودش روی سکو رفت و بالاخره در مسابقه سوم توانست اولین پیروزی خودش در موتو جی پی را بدست بیاورد. این پیروزی در پیست اِستوریل و در رقابت با افرادی که چندین سال قرار بود با آنها بجنگد بدست آمد یعنی دنی پدروسا و ولنتینو روسی. مصدومیت ها و تصادف های پی در پی وی باعث شد که از رسیدن به قهرمانی جهان در سال 2008 ناموفق باشد و ولنتینو روسی به این مقام برسد ولی در سال 2009 لورنزو به پاخواست تا جایی که امکان داشت توانست همتیمی خودش که قهرمان هشت دوره جهان بود را به چالش بکشد ولی باز هم این ولنتینو بود که پیروزمندانه قهرمان شد. در سال 2010 اوضاع تغییر کرد. لورنزو در دوازده مسابقه اول پیوسته روی سکو بود که فقط یکی از آنها رده سومی بود. هفت تای آنها هم پیروزی و رده اولی بود. در گرندپری مالزی، لورنزو با کسب یک سکوی دیگر توانست به اولین قهرمانی جهان خودش در رقابتهای موتو جی پی برسد. او در ادامه فصل دو پیروزی دیگر بدست آورد و با نه پیروزی فصل را به پایان رساند.

2011 سال سختی برای لورنزو بود چونکه کیسی استونر فوق العاده مصمم بود که به مقام قهرمانی جهان برسد و لورنزو به بدشانسی های که سال قبل گریبان گیر روسی شده بود دچار شد و بعد از تصادفش در پیست فیلیپ آیلند رقابت برای قهرمانی جهان این سال برایش از بین رفت. اما در سال 2012 او بازگشت و در تمام مسابقات توانست روی سکو باشد و شش پیروزی نیز بدست بیاورد و در نهایت در پیست فیلیپ آیلند برای دومین بار به مقام قهرمانی جهان برسد. 2013 آمد و نسل جدید موتور سواران آغاز شد.

بازنشستگی یک اسطوره؛ خورخه لورنزو اسپارتان اسپانیاییبازنشستگی یک اسطوره؛ خورخه لورنزو اسپارتان اسپانیایی تصادف سنگین خورخه لورنزو

2013 کیسی استونر اعلام بازنشستگی کرد و ولنتینو روسی نیز به یاماها برگشت و مارک مارکز به جهان موتو جی پی وارد شد. سال نبرد مدافع قهرمانی جهان با موتور سوار تازه کار و رقابت قهرمانی جهان که به آخرین مسابقه در پیست والنسیا رسید و مارکز توانست پیروز این جنگ شود. نبرد این دو قهرمان شامل لحظات نابی می شود که برای همیشه در خاطره ها می ماند.

مسیر رقابت قهرمانی جهان 2013 برای شماره 99 یک مسیر راحت و آسوده نبود. شکسته شدن استخوان ترقوه لورنزو در روز پنجشنبه در پیست آسن اولین مانع فیزیکی را برایش شکل داد. لورنزو پیش از این نیز در دوران موتورسواری خود تعدادی از نمایش های مرد آهنین را اجرا کرده بود، اما این شکستگی دیگر خیلی جدی تر بود. شماره 99 پس از شکسته شدن ترقوه اش بعد از آن تصادف، به مسابقه برگشت توانست رده پنجم را کسب کند. این یک عملکرد خیره کننده بود که او بدون جنگیدن دست از رویایش نمی کشد و تسلیم نمی شود.


با این حال، موانع بعدی به زودی فرا رسید. تصادف بزرگ دیگر در پیست زاکسنرینگ یکبار دیگر باعث صدمه مجدد به ترقوه وی شد و لورنزو مجبور شد از مسابقه کناره گیری کند اما او در مسابقه لاگونا سکا به نبردش بازگشت و بالاخره در ایندیاناپولیس توانست به روی سکو برود. سپس در روز شنبه پیست سیلورستون یکی از بزرگترین مسابقات تمام دوران موتو جی پی را رقم زدند زیرا او و مارک پیوسته در حال جا به جایی رده اول تعیین خط بودند و روز یکشنبه هر دو بالاترین سطح ممکن عملکردشان را نشان دادند. لورنزو کاملا مصمم و متعهد بود و با یک مانور خیره کننده، توانست به جنگ قهرمانی جهان باز گردد. در پیست استرالیا اتفاق دراماتیکی برای مارکز رخ داد و از مسابقه کناره گیری کرد و در حالی که شماره 93 به صفر رسید، لورنزو پیروز شد. در مسابقه نهایی فصل، لورنزو هر چه که در چنته داشت را نشان داد و توانست پیروزی مسابقه را بدست بیاورد ولی این پیروزی برای بدست آوردن تاج قهرمانی جهان کافی نبود اما این فصل برای همه طرفداران موتو جی پی به عنوان یکی از خاطره سازترین فصل های موتو جی پی بود.

مارکز با یک فرم فوق العاده آماده فصل 2014 را شروع کرد و در تمام طول فصل شماره 93 توانست دست بالاتر را داشته باشد و لورنزو تنها توانست اولین پیروزی خود را در پیست آراگون بدست بیاورد.

اما سال 2015 یک بار دیگر ورق برگشت زیراکه فقط لورنزو تنها فردی بود که می توانست مارک مارکز را شکست دهد و تاج و تختش را از چنگ او در بیاورد. این فصل یکی از دراماتیک ترین فصل های تاریخ بود و نبرد اصلی بین ولنتینو روسی و خورخه لورنزو بود البته مارک مارکز و ولنتینو روسی نیز در تعداد تصادف ها و برخورد ها باهم اعداد و آمار سنگینی را ثبت کردند که بزرگترین تصادف آنها هم در پیست سپانگ بود که باعث شد این موتورسوار ایتالیایی جریمه دریافت کند و آخرین مسابقه فصل را از جایگاه آخر شروع کند و این میان این لورنزو بود که سومین مقام قهرمانی جهان موتو جی پی خودش را از پول پوزیشن شروع کرد و با تبدیل آن به برد توانست هفتمین برد فصل و مقام قهرمانی جهان فصل 2015 را به دست بیاورد.

بازنشستگی یک اسطوره؛ خورخه لورنزو اسپارتان اسپانیاییبازنشستگی یک اسطوره؛ خورخه لورنزو اسپارتان اسپانیایی خورخه لورنزو ، دنی پدروسا و مارک مارکز – والنسیا 2015

فصل 2016 برایش کمی فصل سخت تری بود و اما این اسپارتان اسپانیایی توانست برای دفعات متعددی حس سکو و پیروزی را بچشد. آخرین پیروزی فصل در والنسیا به نام لورنزو ثبت شد که همزمان آخرین پیروزی ثبت شده وی با یاماها بود، او حال با 44 پیروزی، 107 سکو و 39 پول پوزیشن از این تیم خداحافظی کرد و به کمپ سرخپوش ها پیوست.

ورود او به دوکاتی در ابتدا سخت بود، اگرچه اولین سکوی وی آنقدر طول نکشید و او مقام سوم را در پیست خرز بدست آورد. موتور دوکاتی عملکرد پر نوسانی را داشت او باید تا آراگون منتظر می ماند تا سکوی بعدی خودش را بدست بیاورد و در نهایت توانست در یک مسابقه بارانی در پیست سپانگ مالزی به اولین پیروزی خود با تیم دوکاتی دست یابد. در سال 2018 در تست های پیش فصل او به مانند یک گلوله عمل کرد و با ثبت زمانی اعجاب آور رکورد پیست را با خاک یکسان کرد.

بازنشستگی یک اسطوره؛ خورخه لورنزو اسپارتان اسپانیاییبازنشستگی یک اسطوره؛ خورخه لورنزو اسپارتان اسپانیایی خورخه لورنزو و مارک مارکز

چند مسابقه طول کشید تا اینکه این اسپارتان بتواند سرعتی که دارد را به پیروزی تبدیل کند و آن هم در چه جایی موفق به این کار شد. موجلو، خانه دوکاتی و موتور سواری استادانه لورنزو در برابر رقبایش، برایش اولین پیروزی را در جلوی تیفوسی ها ثبت کرد. او توانست در مسابقه کاتالونیا نیز دوباره به پیروزی برسد. سپس یکی از بهترین مسابقات لورنز در پیست ردبول رینگ اتریش رقم خورد و توانست تنها با یک دهم ثانیه اختلاف مارک مارکز را شکست دهد. آخرین پیروزی این موتور سوار بود که می شود گفت اینجا نهایت عالی بودن او را دوباره دیدیم. اما در بوریرم مصدومیت سنگینی برایش به وجود آمد و دوران سخت وی شروع شد.

در فصل 2019، قهرمان پنج دوره از رقابتهای موتوسواری به دنبال یک چالش جدید به تیم رپسول هوندا پیوست و با مارک مارکز همتیمی شد و تلاش کرد که با یک موتور جدید وفق پیدا کند. اما مصدومیت ها به او امان نداد، شکستن استخوان های مهره و وقفه طولانی مدت برای بهبودی مجدد که باعث دوری او از رقابتها شد فقط کار را برایش سخت تر کرد. هرچند که لورنزو پس از بازگشتش دوباره نشان هایی از آن خورخه قدیمی را نشان داد ولی دیگر این شماره 99 به نظر می رسید که می خواهد مسیر جدیدی را در زندگی خودش دنبال کند و بالاخره در پایان فصل 2019 و در پیست خانگی خودش جاییکه در آن حکمرانی می کرد، اعلام بازنشستگی کرد.

بازنشستگی یک اسطوره؛ خورخه لورنزو اسپارتان اسپانیاییبازنشستگی یک اسطوره؛ خورخه لورنزو اسپارتان اسپانیایی خورخه لورنزو و مارک مارکز – موتوجی پی 2019

18 فصل، 68 برد، 152 سکو، 69 پول پوزیشن، 37 تا سریعترین دور که در ترکیب با هم پنج قهرمانی جهان را تشکیل دادند. خورخه لورنزو در گرندپری اسپانیا فصل بعد در پیست خرز به عنوان اسطوره بعدی موتو جی پی نام گذاری می شود.

برترین بردهای خورخه لورنزو قسمت اول

برترین بردهای خورخه لورنزو قسمت دوم

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موتورسواری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود