مداخله گران در پی متزلزل کردن امنیت عراق


مداخله گران در پی متزلزل کردن امنیت عراق

غربی‌ها بویژه آمریکا و برخی عرب‌ها تلاش می‌کنند با دخالت در امور داخلی عراق، این کشور را ذیل بندهفتم منشور سازمان ملل و تحت قیمومیت آمریکا ببرند

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی الاتجاه؛ غربی‌ها بویژه آمریکا و برخی کشور‌های حاشیه خلیج فارس تلاش می‌کنند با تحرکات مشکوک خود و دخالت در امور داخلی عراق و فشار آوردن بر گروه‌های سیاسی، امنیت در این کشور را متزلزل و منافع خود را حفظ کنند و عراق را ذیل بندهفتم منشور سازمان ملل و تحت قیمومیت آمریکا ببرند.
مداخله گران خارجی به دنبال هر فرصتی هستند تا خود را بر تظاهرات اعتراض آمیز عراق تحمیل کنند. این دخالت‌ها بویژه از جانب کشور‌های غربی و برخی کشور‌های منطقه‌ای دیده شد که از راه‌ها و وسایل گوناگون به درون اعتراضات نفوذ و ایده‌ها و اندیشه‌های خود را پیاده کردند و با رصد مواضع و اتفاقات، از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا خشم مردم را به نفع خود مصادره کنند.
از طرف دیگر، مردم عراق بویژه تظاهرکنندگان با دخالت‌های خارجی دیگر کشور‌ها بویژه آمریکا و متحدانش در خلیج فارس و تلاشهایش برای نشان دادن خود به عنوان کبوتر صلح در عراق به شدت مخالف هستند؛ چرا که این بازی‌ها دیگر برای اکثریت عراقی‌ها رو شده است.
اخیرا بیانیه‌های صادر شده از جانب سفارت خانه‌های کشور‌های غربی و اروپایی و درخواستهایش از دولت عراق بویژه در زمینه تظاهرات افزایش یافته است، گویی که عراق جزوی از فرانسه یا انگلیس یا آمریکا یا عربستان است. از آنچه در این بیانیه‌ها آمده است می‌توان دریافت هدف آن‌ها این است که عراق را محدود کنند و دستش را در محافل بین المللی ببندند و این کشور را ذیل بند هفتم منشور سازمان ملل متحد ببرند، بندی که به آمریکا اجازه می‌دهد عراق را به طور کامل تحت قیمومیت خود درآورد.
کریم شغیدل، تحلیلگر مسائل سیاسی در این باره به الاتجاه گفت: «ما با هر گونه مداخله خارجی مخالفیم حال از هر کجا چه از جانب کشور‌های عربی، اسلامی یا غربی باشد. دخالت در عراق از زمان سرنگونی رژیم بعث وجود دارد. سرویس اطلاعاتی فرانسه در عراق فعالیت‌هایی داشت و از گروه‌هایی مسلح بهره برداری و از عوامل این سرویس اطلاعاتی حمایت می‌کردند در حالیکه شواهد و اسناد آن موجود است. همچنین سرویس‌های اطلاعاتی چین، روسیه، آلمان و همه کشور‌هایی که منافعشان با سرنگونی رژیم سابق از بین رفت، به ایفای نقشی منفی در عراق پرداخت تا اینکه برخی از آنها، قرارداد‌هایی را با دولت‌های مختلف عراق به امضا رساندند و دستورکارهایشان تغییر کرد. اکنون نیز این دخالت وجود دارد و مشکل اصلی کشور عراق همین دخالت‌های خارجی است».
یکی از شهروندان عراقی گفت: «هر دخالت خارجی از هر کشوری که باشد، پذیرفتنی نیست، زیرا این مسئله، یک مسئله کاملا عراقی است و به خود عراقی‌ها مربوط است؛ بنابراین از همه کشور‌هایی که در امور داخلی عراق دخالت می‌کنند می‌خواهیم از این کار دست بکشند، زیرا مسئله ما مسئله‌ای مردمی است، نه مربوط به عربستان و فرانسه و آمریکا و اتحادیه عرب. این مسئله‌ای بین دولت و مردم است و ان شاء الله بین خودشان حل می‌شود».
فرد دیگری نیز افزود: «دخالت‌های خارجی کشور‌های منطقه‌ای بویژه کشور‌های همسایه را در امور داخلی عراق کاملا رد می‌کنیم، زیرا در واقع علت اصلی مشکل عراق و فاجعه‌ای که از آن رنج می‌بریم، وجود ابر مفسدان است».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت