مقاله باستان‌شناس سیستان و بلوچستان در دانشگاه پادوآ ایتالیا ارائه شد


مقاله باستان‌شناس سیستان و بلوچستان در دانشگاه پادوآ ایتالیا ارائه شد

زاهدان- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: مقاله محمد حیدری باستان‌شناس برجسته استان در دانشگاه پادوآ ایتالیا ارائه شد.

علیرضا جلالزایی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ایران و ایتالیا ۲ کشور مهم با سابقه‌ای درخشان در فرهنگ، هنر و معماری جهان باستان هستند.

وی افزود: سابقه تقابل یا دوستی‌های این ۲ کشور حداقل به سده اول میلادی و سلسله‌های پارت و ساسانی در ایران باز می‌گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: در این زمان ایران و رُم ۲ امپراطوری بزرگ در شرق و غرب جهان باستان بودند که منافع مشترک آنها باعث تضادها و تقابل‌ها و وجود پیشینه غنی فرهنگی آنها باعث همگرایی و دوستی‌های ماندگار هزاران ساله شده است.

وی اظهار داشت: ایتالیا به عنوان پیشگام‌ترین کشور در باستان شناسی و مرمت ابنیه و آثار جهان شناخته می‌شود و در حال حاضر در این زمینه تعاملات فرهنگی وسیعی با کشورهای جهان دارد.

وی با اشاره به اینکه کارنامه همکاری‌های مشترک باستان شناسی و مرمتی ایران و ایتالیا بسیار موفق بوده است، گفت: همواره نتایج فعالیت‌های آنها به صورت کامل و مشروح چاپ و در اختیار محققان قرار گرفته و پس از انقلاب اسلامی نیز محققان ایتالیایی اولین همکاری‌های مشترک هیئت های ایرانی و غیر ایرانی را رقم زدند.

دکتر جلالزایی ادامه داد: هم اینک نقاط مختلفی از ایران پروژه‌های مشترک باستان‌شناسی مرمتی "اموال منقول و غیر منقول فرهنگی-تاریخی" در مطالعات آزمایشگاهی و میان رشته ای با پژوهشگران ایتالیایی دارند و دانشگاه ها و موسسه‌های پژوهشی و آزمایشگاهی آنها پذیرای دانشجویان ایرانی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: فعالیت های باستان شناسی موسسات و باستان شناسان ایتالیایی در این استان به اوایل دهه ۴۰ شمسی باز می‌گردد که با بررسی‌های باستان شناسی در سال ۴۲ و حفاری شهر بازمانده از عصر هخامنشیان در دهانه غلامان سیستان آغاز و با ادامه آن در سایت های باستانی دیگر سیستان از جمله شهر سوخته به اوج خود رسید.

باستان شناس برجسته سیستان و بلوچستان نیز گفت: نتایج فعالیت های باستان شناسی در منطقه سیستان توسط موسسات باستان شناسی این مئو ایتالیا انجام شده و به زبان‌های انگلیسی و ایتالیا و فرانسه در دهها گزارش و کتاب چاپ و در اختیار محققان قرار گرفت.

محمد حیدری افزود: منطقه بلوچستان نیز از جمله نقاط بکر باستان شناسی بود که مورد توجه قرار گرفت و این فعالیت‌ها در ۲ دهه توسط باستان شناسان ایرانی به صورت فعالیت های میدانی بررسی های باستان شناختی منطقه و یا کاوش های نجات بخشی آثار در منطقه صورت گرفت.

وی اظهار داشت: با توجه به۲ دهه فعالیت میدانی در منطقه بلوچستان و ارائه مقالات مشترک با باستان شناسان ایتالیایی در زمینه باستان شناسی بلوچستان ایران برای معرفی باستان شناسی تازه های باستان شناسی بلوچستان از سوی دانشگاه پادوآ ایتالیا برای ارائه مقاله دعوت شدم.

باستان شناس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: این فرصت مناسبی بود تا علاوه‌ بر باستان شناسی و گذشته باستانی منطقه، سرزمین و فرهنگ استان نیز به علاقه‌مندان و دانشجویان دانشگاه ایتالیا شناسانده شود و بدین منظور پیش از سخنرانی تخصصی کلیپ موزیکالی مشتمل بر ۸۰ عکس از تصاویر جاذبه های باستانی تاریخی طبیعی و مردم شناسی سیستان و بلوچستان که به انگلیسی زیرنویس شده بود برای حضار پخش شد.

وی افزود: با توجه به ابراز علاقه حضار ۲ فیلم کوتاه مستند نیز از استان در زمینه های باستان شناسی و آداب و رسوم سیستان و بلوچستان در پیش از سخنرانی و پس از آن پخش شد که شدیدا مورد استقبال قرار گرفت.

حیدری بیان کرد: در زمینه معرفی آخرین نتایج باستان شناسی بلوچستان نتایج حاصل از کاوش های باستان شناسی در چهار محوطه کلیدی تپه روباهک سراوان، محوطه اسپیدژ بزمان شهرستان ایرانشهر محوطه باستانی چگردک جلگه چاه هاشم شهرستان دلگان در محوطه باستانی کشیک نیکشهر در سالن هنرهای مجسمه سازی دانشگاه پادوا به زبان انگلیسی ارائه شد.

وی گفت: در پایان دانشگاه پادوا آمادگی خود را برای امضای تفاهمنامه با حوزه میراث فرهنگی استان در زمینه های مرمت اشیا باستانی، همکاری های مشترک باستان شناسی میدانی و همکاری در زمینه چاپ و انتشار فعالیت های باستان شناسی استان و همکاری‌های آموزشی اعلام کرد و بدین منظور تفاهمنامه‌ای از سوی دانشگاه پادوا در حال تنظیم است که در صورت امضا افق جدیدی بر فعالیت های باستان شناسی سیستان و بلوچستان گشوده خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق