خانه مشروطه ملی شد


خانه  مشروطه  ملی شد

در طول یکی دو روز گذشته صحبت هایی مبنی بر احتمال تخریب «خانه مشروطه اردبیل»، بنایی تاریخی که در زمان قحطی اردبیل پشتیبان مردم بود و مردم در زمان محاصره توسط روس ها اطرافش خندق حفر کردند تا مقابل شان وسیله دفاعی ایجاد کنند، مطرح شده بود. بخشی از این خانه حدود 15 سال قبل با هدف تعریض خیابان اسماعیل بیگ تخریب شده بود. نادر فلاحی توضیح داد:...

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل از ثبت ملی خانه مشروطه اردبیل در فهرست آثار ملی خبر داد.

در طول یکی دو روز گذشته صحبت هایی مبنی بر احتمال تخریب «خانه مشروطه اردبیل»، بنایی تاریخی که در زمان قحطی اردبیل پشتیبان مردم بود و مردم در زمان محاصره توسط روس ها اطرافش خندق حفر کردند تا مقابل شان وسیله دفاعی ایجاد کنند، مطرح شده بود. بخشی از این خانه حدود ۱۵ سال قبل با هدف تعریض خیابان اسماعیل بیگ تخریب شده بود.

نادر فلاحی توضیح داد: خوشبختانه در جلسه ی شورای ثبت معاونت میراث فرهنگی، این خانه ی تاریخی در همایش ملی ثبت میراث صنعتی کشور که در ماهشهر در حال برگزاری است، با موافقت کارشناسان دفتر ثبت آثار تاریخی و با همکاری شهرداری اردبیل در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

او با تاکید بر این که با ثبت ملی این خانه تاریخی، هرگونه دخل و تصرفی بدون اجازه ی میراث فرهنگی در این بنای قاجاری غیرقانونی است و هر اقدامی با برخورد قانونی مواجه می شود، گفت: در تعامل با مالک خانه ی تاریخی «اسماعیل بیگ» - مشروطه -، این بنای تاریخی نیز در برنامه های مرمتی اداره کل میراث فرهنگی استان قرار می گیرد.

خانه قاجاری "اسماعیل بیگ"، متعلق به «مرحوم اسماعیل بیگ شیروانی» - کاردار فرهنگی سفیر روس در اردبیل و تاجر اردبیلی بوده که در جریان قحطی ۱۳۲۷ قمری نقشی اساسی در تامین معیشت اردبیل داشت.

این خانه مدتی به عنوان بلانک استفاده می شده، بعد از مدتی دفتر سرکنسولگری روسیه می شود. در دوره قحطی آذربایجان، روس ها اردبیل را محاصره می کنند و خسارت زیادی به این منطقه وارد می شود. به مرور با محاصره این خانه که مامن مردم بوده، آن ها دور خانه خندق حفر می کنند و در نهایت «سردار باباخان اردبیلی» - سیاستمدار ایرانی در دوره جنبش مشروطه – خانه را آزاد می کند، به همین دلیل این خانه به عنوان نماد مقاومت و مشروطیت در اردبیل شناخته می شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت