حلیم تنویر تیوری پرداز اشرف غنی


ساده لوحانه خواهد بود که گفته های حلیم تنویر را خارج از حلقه قدرت حاکم در ارگ ریاست جمهوری تحلیل و تفسیر کنیم. آدم هایی از جنس حلیم تنویر، یون، مخکش و سلطانزوی همان تیوری پردازان اصلی حلقه ارگ است که اشرف غنی طی مدت پنج سال در...

ساده لوحانه خواهد بود که گفته های حلیم تنویر را خارج از حلقه قدرت حاکم در ارگ ریاست جمهوری تحلیل و تفسیر کنیم.

آدم هایی از جنس حلیم تنویر، یون، مخکش و سلطانزوی همان تیوری پردازان اصلی حلقه ارگ است که اشرف غنی طی مدت پنج سال در مقام ریاست جمهوری همان سیاست را اعمال کرده است. کارنامه حکومت غنی را اگر با دقت مطالعه کنیم خارج از چارچوکات نیست که حلیم تنویر بعنوان یک راه حل برای سلطه و هژمونی سازی قومی مطرح کرده است.

تنویر به حذف فیزیکی رهبران اقوام به صورت خاص به جنرال دوستم و محمد محقق اشاره می کند. آیا در دوران حاکمیت غنی این تلاش ها صورت نگرفته است؟ حذف اقوام از ساختار قدرت و بسترسازی برای هژمون قبیله در تمام سطوح قدرت ملی از گفته های دیگر تنویر است. آیا اشرف غنی این تیوری را گام به گام عملی نکرده است؟ یک نگاه سرسری به حضور اقوام در هرم قدرت بسیار به صورت روشن نشان می دهد که هزاره ها و ازبک ها از ساختار قدرت و تصمیمگیری حذف شدند.

سرکوب جنبش های اجتماعی و محرومیت سازی تعمدی از انکشاف و توسعه، سهمیه‌ بندی کانکور، سهمیه بندی مراکز آموزشی نظامی، سهمیه بندی بورس های تحصیلی از موارد دیگر پیشنهادی تنویر است. آیا در حکومت غنی همه ی این موارد اعمال نشده است؟

بجای چسبیدن به شاخه های فاشیزم باید کانون تفکر فاشیستی تغییر کند. ارگ به کانون فاشیزم تبدیل شده و این یک خطر بزرگ برای ملت سازی است.

لطیف فیاض

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس