موارد جرمی سخنرانی حلیم تنویر


سخنرانی "حلیم تنویر" عضو آکادمی علوم و مشاور ارشد و فعلی اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در مراسم یادبود "محمد گل مومند " در کولن آلمان روز گذشته که با پیام رسمی اشرف غنی رییس جمهور افغانستان و نماینده رسمی او برگزارشده بود تحت عنوان های ذیل...

سخنرانی "حلیم تنویر" عضو آکادمی علوم و مشاور ارشد و فعلی اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در مراسم یادبود "محمد گل مومند " در کولن آلمان روز گذشته که با پیام رسمی اشرف غنی رییس جمهور افغانستان و نماینده رسمی او برگزارشده بود تحت عنوان های ذیل قابل تعقیب و محاکمه است: «تحریک به اعمال تبعیض و تنفر نژادی و ایجاد تشویش و تنش های قومی».

سخنرانی او برای مردم افغانستان چیز تازه ای نیست. طالبان، مولوی نیازی سال ها قبل در مزارشریف، روستا ترکی، اصولی، جنرال جرات و اسماعیل یون و دیگران با تعبیرهای متفاوت چنین چیزهایی را با برهنگی و فاش سخن گفته اند.

اعتقاد این گروه از برهنه گویان در واقع با محتوای اصلی و عملی مشی حکومتداری کرزی و اشرف غنی در سال های اخیر تفاوت بنیادی ندارد بلکه تکمیل حکومتداری آنها و شیوه ای از تلاش های فرهنگی نوع از فاشیزم بدخیم قومی در افغانستان است. اینها همه برای "افغان سازی"، نفی فرهنگ و محو هویت اقوام افغانستان به شکل اجباری تلاش می ورزند. این تلاش ها با شیوه های متفاوت اما با هدف واحد برای کسانیکه حداقل احساس انسانی دارند قابل دید است.

تفاوت در سخن رسمی و غیر رسمی این دو گروه وجود دارد. خلیلزاد، کرزی و اشرف غنی رسمی و عملی در پوشش کلمات چند پهلو به دلیل مقام و موقعیتش؛ زمینه ی "افغان سازی" را آماده ساخته و می سازند اما گروه دیگر از جمله آنها حلیم تنویر دقیقا همان تفکر قومی را با برهنگی و شرارت کلامی چنین بر زبان آورده است:

1. مخاطب اصلی او در این سخنرانی اشرف غنی و پشتون ها است. او پشتون ها را برای رهبری و حکومت بلامنازع از طریق محو فیزیکی و فرهنگی ملیت های غیرپشتون در افغانستان تحریک می نماید.

2. اوکارمندان ارگان (فیلم سازی افغانستان) را "کاپیتالیست ها "می خواند که برای "بی ناموسی دختران افغان" کار می کند.

3. وزیر تحصیلات حکومت قومی پشتون تبار را به دلیل اینکه در کانکور 6 نفر از پکتیا پذیرفته شده است مجرم دانسته و مردم را تحریک می نماید که او را با پاهایش دار زده و آویزان نماید. در این کلمات چندین نسبت جرمی وجود دارد. دروغ، تهدید به مرگ و اتهام به فساد حکومت، وزیر و مسوولین تحصیلات عالی و نیز تحریک مردم جنوب علیه حکومت افغانستان و اقوام دیگر این درحالی است که وزارت تحصیلات عالی به شکل رسمی پذیرش در دانشگاه ها را برخلاف قانون اساسی سهمیه ای ساخته و متهم به قومگرایی، حکومت قومی در افغانستان است.

4. او می گوید: هزاره ها پس از هجوم چنگیزخان به شمال و مرکز افغانستان ماندند. این مردم ساکنان اصلی آنجا را که آریایی ها باشد از سرزمینشان کوچ دادند. معنی صریح سخنان او این است که این قوم ساکنان اصلی افغانستان نیستند. او بدون هیچ سند و مدرکی می گوید این مردم کوچ اجباری را در افغانستان مرتکب شدند. تحریک، ایجاد تنفر و انتقام جویی بر اساس دروغ های تاریخی که هیچ مورخ افغانستان آن را تایید نمی کند.

5. تحریک به دشمنی میان آریایی های بینی بلند و غیر آریایی در افغانستان در اینکه غیر آریایی ها که منظور صریح او "هزاره ها" است سرزمین آریایی ها را اشغال کرده است.

6. تحریک علنی برای از میان بردن دوستم و محقق البته در این جا به هیچ وجه قصد ما دفاع از دوستم و محقق نیست. هیچ نسبت در حمایت و سیاست این دو نداریم اما نفس سخنان تحریک آمیز برای از بین بردن افراد، قوم و تبارشان در ملاعام در تمام قوانین کشورها جرم است.

7. تحریک کوچی ها بر ضد هزاره ها. او در واقع به شکل علنی دوونیم میلیون کوچی را برای تاراج هزاره ها تحریک می نماید.

8. او ایجاد وحدت ملی را از طریق زور و محو فیزیکی اقوام دیگر یک ضرورت ملی می داند و پشتون ها را تحریک و راهنمایی می نماید تا از طریق تاراج زنان و دختران هزاره و اعاده ی حکومت امیر عبدالرحمانی این ضروت ملی را تامین نماید.

رجا رفیق

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی