تنویر، داستان تلخ تحصیلکرده های بی سواد ما است


صحبت های حلیم تنویر را که در محفلی در کلن آلمان ایراد شده، شنیدم و تاسف در تاسف ماندم! کسی از تنویر سوال کند که وقتی هزارها زن و دختر هزاره به کنیزی برده شد و از قندهار تا پکتیا توزیع شد و از درآمد آن به بیت المال مالیه پرداخت شد...

صحبت های حلیم تنویر را که در محفلی در کلن آلمان ایراد شده، شنیدم و تاسف در تاسف ماندم!

کسی از تنویر سوال کند که وقتی هزارها زن و دختر هزاره به کنیزی برده شد و از قندهار تا پکتیا توزیع شد و از درآمد آن به بیت المال مالیه پرداخت شد آیا پشتون ها هزاره شد و آیا مشکل قوم در افغانستان حل شد؟

قوم یک هویت ذاتی است و کسی آن را از بین برده نمی تواند. پشتون و هزاره و ازبک و تاجیک و پشه ای و ده ها قوم و زبان و خرده فرهنگ که جان مایه فرهنگ و هویت کلان کشور ما را شکل می دهد از میان نمی رود و نباید از میان برود. مشکل افغانستان سیاسی سازی قومیت و قومی ساختن سیاست است که درنتیجه ظلم و ستم بر همدیگر و رفتارهای تبعیض آمیز تنویر و امثال تنویر است.

اگر تنویر کمی عقل عملی داشته باشد باید درک می‌ کرد که راه حل موضوعات قومی توزیع دختران هزاره نیست بلکه عدالت است و ایجاد مبانی فکری و فرهنگی مشترک برای ملت شدن. ملت خاصیت ژنتیک ندارد که با توزیع دختران یک قوم به قوم دیگر بدست آید، ملت شدن زمینه‌ های مشترک برای احساس تعلق است به یک هویت کلان فرهنگی و سیاسی.

مردم افغانستان امروز به این تعلق خاطر جمعی رسیده اند و در هر گوشه کشور فرهنگ همپذیری و برادری روز به روز فزونی می گیرد اما متاسفانه هرازگاهی یک منور نشده بی سواد از یک‌ گوشه ای به تعصبات و مرزهای قومی تاریخ گذشته دامن می زند تا رابطه میان تعصب و نفهمی را جار بزنند.

برای وضاحت بیشتر به آقای تنویر کتاب خودم را آدرس می دهم که بخواند و از روشنفکران کشور می خواهم هر روز زخم تازه ای به ذهن های خسته از قومگرایی و تعصب جامعه ما نزنید و بجای آن مشوق درک و فهم و مناسبات انسانی باشیم. و‌ آخرین سخنم همان سخن شاعر است که:
گر تو طبیب چشم بودی
ما همه بی چشم بودیم

محمد قاسم وفایی زاده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد