استان تهران سالانه 3 میلیون تن محصول کشاورزی را فرآوری می کند


استان تهران سالانه 3 میلیون تن محصول کشاورزی را فرآوری می کند

تهران- ایرنا- همگان تهران را استانی مصرف گرا می دانند اما باید بدانیم که این استان سالانه 5.5 میلیون تن محصول تولید می کند و حدود 3 میلیون تن از این محصولات، فرآوری شده و با بسته بندی مناسب به بازارهای جهانی راه پیدا می کند.

فرآوری محصولات کشاورزی امروزه به یک صنعت مهم و پردرآمد تبدیل شده و اگر این صنعت در پایتخت و سایر استان‌های کشور جدی گرفته شود این بخش به یک حوزه پول ساز تبدیل می شود؛ فرآوری به محصول ارزش می دهد چرا که با این اقدام جلوی از بین رفتن محصولات گرفته می شود و همچنین با این کار موجب بازار پسندی محصولات کشاورزی می شود.

جمعی از خبرنگاران به همراه مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران عازم شهرستان ملارد شدند تا ضمن بازدید از تعدادی از کارخانجات فرآوری محصولات کشاورزی با نحوه ارسال آن به بازارهای جهانی آشنا شوند.

کارخانه ای در جنوب غربی تهران و در مجاورت استان البرز بیش از ۲۰ سال فعال است و چون در اطراف این کارخانه اراضی زیاد کشاورزی به ویژه در زمینه سبزی کاری است این کارخانه بنا شده است.

رییس هیات مدیره کارخانه سبزی ایران و چهره ماندگار صنایع غذایی ایران به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این کارخانه برای ۱۵۰ نفر بصورت مستقیم و همچنین برای ۵۰۰ نفر بصورت غیر مستقیم شغل ایجاد کرده است.

فریدون فتح اللهی افزود: در حال حاضر این کارخانه با فرآوری ۱۲۰ محصول توانسته به بازارهای جهانی از جمله کشورهای کانادا، آلمان و همچنین سایر کشورهای آسیایی و کشورهای همسایه راه پیدا کند.

وی ادامه می دهد که این کارخانه محصولات همچون سیب زمینی، سبزیجات و حتی حلیم و شله رزد را فرآوری و بصورت نیمه آماده در اختیار شهروندان قرار می دهد.

این تولید کننده فعال در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی می گوید که روزانه کشاورزان از استان های تهران، اصفهان، البرز، ساوه، قم و سایر استان های کشور محصولات خود را به کارخانه تحویل می دهند و ما محصولات آنها را با قیمت روز و بدون واسطه می خریم که این کار به سود کشاورز و همچنین تولید کننده فرآوری محصولات کشاورزی است.

به گفته وی، محصولات کشاورزی به ویژه در فصل تابستان خیلی زود از بین می رود که هدف ما برای جلوگیری از ایجاد ضایعات محصولات کشاورزی این کارخانه را بنا کردیم.

کارخانه دیگر در نزدیکی این کارخانه که حدود یک سال راه اندازی شده کارخانه ای که گوجه فرنگی را بصورت مستقیم از کشاورز می خرد و آن را تبدیل به رب می کند.

مدیر این کارخانه تولید رب به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ظرفیت تولید این کارخانه روزانه ۵۰ تن رب است که در فصل تابستان کشاورزان گوجه فرنگی را با قیمت روز برای فروش به ما تحویل می دهند.

ابوالفضل اسدی افزود: کیفیت محصولات فرآوری قابل رقابت است و جنبه صادراتی دارد و توانستیم محصولات خود را کشورهایی همچون روسیه، عراق و سایر کشورهای همسایه صادر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط تحریم اقتصادی بهترین گزینه برای جذب سرمایه همین کارخانجات فرآوری محصولات کشاورزی است چرا که با کیفیت مناسب این محصولات تمامی کشورهای اروپایی بدنبال خرید محصولات فرآوری ایرانی است.

جذب ۵۰۰ هزارتن مواد خام کشاورزی در استان تهران

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: سال گذشته بیش از ۵۰۰ هزار تن مواد خام کشاورزی در این استان جذب و فرآوری شد.

محمد ترکیان افزود: سهمیه استان تهران در جذب مواد خام کشاورزی امسال از سوی وزارت جهاد کشاورزی، ۱۱۹ هزار و ۲۰۰ تن ابلاغ شده که با گذشت بیش از ۹ ماه از سال بیش از ۸۰ درصد این میزان در استان جذب شده است.

وی با بیان اینکه فرآوری محصولات کشاورزی از ضایعات این محصولات جلوگیری می کند خاطرنشان کرد: با فرآوری محصولات کشاورزی ارزش افزوده و بهره وری بیشتری پیدا می کند و همچنین مدت نگهداری آن افزایش و با قابلیت بسته بندی و عرضه به بازار زمینه صادرات محصولات کشاورزی فراهم می شود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران یادآور شد: سالانه ۵.۵ میلیون تن محصولات زراعی، باغی، دامی، لبنی و پروتئینی در استان تهران تولید می شود که بیش از ۳ میلیون تن از این محصولات فرآوری و به بازار مصرف می رود.

وی درباره زیرساخت های بخش صنایع کشاورزی در استان تهران نیز گفت: در سال گذشته ۵۵ طرح و امسال نیز تاکنون ۳۵ طرح در بخش فرآوری محصولات کشاورزی در استان مورد بهره برداری قرار گرفته است.

به گفته ترکیان، در حال حاضر وضعیت فرآوری محصولات در استان تهران قابل قبول است و در زمینه فرآوری محصولاتی همچون رب، میوه خشک و سبزیجات حرف های زیادی برای گفتن داریم و این محصولات به بازارهای جهانی راه پیدا کرده اند.

وی تاکید کرد: دولت نیز در این زمینه حمایت های خوبی انجام داده و با دادن تسهیلات بانکی صادرکنندگان را راغب می کند که در این زمینه سرمایه گذاری کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، همه ساله در فصول مختلف به ویژه در فصل تابستان برخی از محصولات کشاورزی از بین می روند که با توسعه این کارخانجات علاوه بر از بین رفتن محصولات زمینه صادراتی این محصولات را فراهم می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان